Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
Ik ben opzich niet super ongerust....
Ze heeft, op de strandbezoeken na, nergens last van.

Ik heb op een aantal windhondenfora om informatie gevraagt hierover. Het zou een soort "maandagziekte" zijn zoals bij paarden. Alleen Ziggy heeft er eigenlijk gelijk na het strand "last" van.
Voorlopig gaan we haar even heel goed in de gaten houden, even bepaalde situaties opzoeken, zoals het strand en dan geen/wel zeewater drinken en andere plaatsen waar ze los kan...En ik zal voor "teststrips" van de DA zorgen om te kijken of de bruine kleur idd. afkomstig van bloed in de urnine...

Natuurlijk zijn alle tips/ervaringen welkom want het is natuurlijk wel iets vreemds, maarja...we hebben het hier over Ziggy, "vreemd en pech" zijn haar 2de namen ::)
Door jantjehermien
Als een paard maandag ziekte heeft  is zn achterhand heel stijf en staat met een gebogen rug en in ernstige gevallen verzet ie geen stap meer.Als er veel spieren bij de aandoening betrokken zijn en er dus veel spierbeschadiging is,kan de urine roodbruin verkleurd zijn.De spierkleurstof (myoglobine) die is vrijgekomen uit de beschadigde spiercellen wordt door de nier met de urine uitgescheiden.
Door Rosita
Ik vind die rood/bruine urine erg gek. Mijn labrador dronk vroeger ook altijd uit de zee (en ik denk dat meer honden dat doen) en had daarvan geen verkleurde urine. Kan het zijn dat Ziggy op het hardere zand van het strand meer snelheid maakt en minder veert dan in het zachte zand van soestduin? En drinkt ze bij soestduin ook gelijk na het hollen of pas voordat ze weer naar huis gaat? Ik vraag dit omdat hollen op een harde ondergrond met een matige schokdemping hele kleine bloedvaten kan beschadigen waardoor er hemoglobine uit de afgebroken rode bloedcellen (erytrocyten) via de nieren in de urine terecht kan komen. Het verlies van hemoglobine leidt dan tot urineverkleuring. Als Ziggy na het renner op het strand gelijk uit de zee drinkt dan zou dat volgens mij de afvoer ook kunnen versnellen waardoor je het gelijk merkt. Zeg natuurlijk ook maar wat  ::).

Heb dit nog gevonden op internet:

A positive dipstick test to blood in the urine may indicate the presence of Hemoglobin, Myoglobin, or intact Red Blood Cells. Any positive blood urine test warrants further investigation. Hemoglobinin in acid urine colors the urine a smoky brown while in alkaline urine the color is red. Myoglobin in the urine is characterized by brownish red urine.

Het zou dus ook nog hemoglobine kunnen zijn. Ik hoop natuurlijk dat het niets is en het is fijn als zo'n teststrook daar snel uitsluitsel over kan geven.
Laatst gewijzigd door Rosita op di 30 jan 2007, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
Tja...het is idd. vreemd.

Het zou kunnen dat op het strand harder gaat en meer (te veel) van zichzelf vraagt. Want al die keren dat ze elders los heeft gelopen hebben we nooit iets gemerkt. Je zou kunnen denken dat je iets over het hoofd kan zien maar na die eerste keer strand viel het gelijk op...Had ze het eerder gehad dan was dat vast niet onopgemerkt gebleven.

We hopen aankomend weekend naar het strand te kunnen, met teststrips....

Rosita, iig heel erg bedankt voor de informatie!
Door zurca
Via een ander forum kreeg ik antwoord van iemand met meerdere windhonden.
Zij kent deze aandoening, en het gaat altijd samen met pijn....kramp/spierpijn/stijfheid....
Een van haar honden heeft ook, na zware inspanning, donkere urine. Deze hond is nagekeken en niks wees op een lichamelijke afwijking. De DA kon als enige verklaring geven dat de hond tijdens de inspanning veel vocht vebruikt en dat daardoor de urine geconcentreerd word en daardoor dus donker van kleur....

Klinkt ook aannemelijk, des te meer omdat Ziggy dit nu alleen na het strand heeft gehad. En na terugdenken, die keer dat ze geen zeewater op heeft was ook de keer dat we na 10 minuten al weer in de auto zaten omdat we gezandstraalt werden....in die 10 minuten heeft ze amper inspanning gelevert en dus (?) geen donkere urine....
Door Rosita
zurca schreef: Via een ander forum kreeg ik antwoord van iemand met meerdere windhonden.
Zij kent deze aandoening, en het gaat altijd samen met pijn....kramp/spierpijn/stijfheid....
Een van haar honden heeft ook, na zware inspanning, donkere urine. Deze hond is nagekeken en niks wees op een lichamelijke afwijking. De DA kon als enige verklaring geven dat de hond tijdens de inspanning veel vocht vebruikt en dat daardoor de urine geconcentreerd word en daardoor dus donker van kleur....
Ja, dat klinkt inderdaad heel aannemelijk vooral omdat Ziggy geen kramp en pijn heeft. Waarschijnlijk rent ze aan het strand toch iets harder dan in soestduin en dat in combi met zout zeewater zou best voor hele geconcentreerde urine kunnen zorgen. Zelf zou ik het nog wel checken met zo'n strip als het even kan dan weet je het gewoon zeker. Wel heerlijk om je hond zo los te zien hollen, ik hoop dat Ibiza straks hier in de buurt weer los kan maar ik heb mijn twijfels  :-\. Aan het stand is ze altijd wel tevreden aan de lijn, dan loopt ze alleen naar het afval van mensen te speuren.
Door Lizzy
zurca schreef: Via een ander forum kreeg ik antwoord van iemand met meerdere windhonden.

Klinkt ook aannemelijk, des te meer omdat Ziggy dit nu alleen na het strand heeft gehad. En na terugdenken, die keer dat ze geen zeewater op heeft was ook de keer dat we na 10 minuten al weer in de auto zaten omdat we gezandstraalt werden....in die 10 minuten heeft ze amper inspanning gelevert en dus (?) geen donkere urine....
Klinkt mij ook heel aannemelijk. Te meer daar zout water de vochthuishouding volledig op z'n kop gooit en voor des te meer uitdroging zorgt.
Door zurca
We hebben nog geen tijd gehad om van die teststrips te halen...

Maar vandaag zijn we toch naar het strand gegaan. We hadden water meegenomen wat ik had aangelengt met melk. Ziggy is niet zo'n drinker en zo smaakte het water wat lekkerder. Dus voordat we het strand opgingen haar goed laten drinken en fles + bakje mee het strand op. Ziggy heeft heerlijk gecrossed, we zijn zo'n 2 uur op het strand geweest. Elke keer even wat laten drinken....
Thuis gelijk een rondje gelopen en wat denken jullie?! Geen donkere urine!!

Het verhaal van veel vocht verbruik en daardoor geconcentreerde urine lijkt dus bij Ziggy van toepassing.....
Ze heeft, voor de wandeling/tijdens de wandeling/na de wandeling zo'n 2 liter gedronken en blijkbaar werkt dat! Ze heeft ook geen zeewater gedronken.
Door Sanyo
Experiment geslaagd dus!
2 Liter water, zo die heeft inderdaad een flinke hoeveelheid nodig. :o
Door zurca
Sanyo schreef: Experiment geslaagd dus!
2 Liter water, zo die heeft inderdaad een flinke hoeveelheid nodig. :o
Zondaag weer naar het strand en weer is het goed gegaan..

Ze drinkt behoorlijk wat en plast daarna niet heel veel meer dan normaal...Maar van de 2 uur op het strand is er dan ook zo'n anderhalfuur aan het crossen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door