Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#667212
carlala schreef: Ik neem aan dat de DA mij dat kan vertellen.
Kan mijn Da dat vertellen aan de hand van de kweek?

Bednkat voor het meedenken.
Ik ging echt twijvelen wat ik nu moest gaan doen.
Ik wil op vers blijven.

Kan ik wel carnibest of bibi blijven geven of stellen jullie voor om compleet te gaan barfen?
De dierenarts moet gekeken hebben om welk soort gruis het gaat om de doodsimpele reden dat het om twee verschillende behandelingsmethodes gaat. Maar nogmaals: struviet is niet ongewoon bij een blaasontsteking en zeker niets iets om heel erg van te schrikken of om je grote zorgen te maken.

Onze Joris staat volledig op zelf samengesteld en dat gaat hartstikke goed. Hij heeft natuurlijk een verleden van uraatstenen en zo nu en dan meet ik de ph waarde van zijn urine en dat blijft goed stabiel. Ik merk bij hem dat hij na een orgaanmaaltijd of een zalmmaaltijd lager in de ph zit dan bij andere soorten vlees. Op kip scoort hij hoger en dat is voor hem goed. Ik heb hem ook een tijdje op Bibi gezet omdat ik wilde weten hoe hij op KVV zou reageren en dat ging ook goed. Ik merkte wel dat ik om de dag kip moest voeren. Zijn ph bleef dan stabiel. Twee keer achter elkaar lam zorgde ervoor dat de ph weer naar beneden ging.

Als Pepper struviet heeft zou het net omgekeerd moeten zijn. Je wilt dan graag een lagere ph waarde terwijl ik bij Joris juist een hogere wil.

Hoe oud is Pepper eigenlijk? En een hele stomme vraag: is het een teefje?
Bij jonge teefjes zie je vaker dat ze blaasontsteking krijgen, zeker bij rassen die wat laag bij de grond zijn.
#667258
Pepper is 2 jaar en 9 maanden (13-02-2004).
Het is een reu.

De Da had het over mineraalvrije brok.

Pepper drinkt gewoon heel erg weinig, ook al ziet er melk of roosvisee door het water.
En het gekke zodra we bij mijn zus zijn drinkt hij in 1 keer een bakje leeg ::)
Dus maar elke dag verplicht langs mijn zus......

Erna, superfijn dat je met me meedenkt :bigarmhug:
Trouwens alle andere ook nog bedankt hé!!

Ik wacht maandag even af wat de Da zegt.
Moet ik nog naar speciale dingen vragen?
#667262
carlala schreef:
Moet ik nog naar speciale dingen vragen?
Volgens mij niet. Twee dingen zijn belangrijk:
- wat voor soort gruis is het? Struviet of uraat (waarschijnlijk struviet maar dat horen ze te hebben onderzocht)
- de ph waarde van de urine. Deze zal waarschijnlijk richting 8.0 gaan en die moet lager. Je kunt de ph overigens ook zelf meten dmv stripjes die je bij de apotheek kunt kopen. Op die manier kun je in de gaten houden hoe hij scoort en daar de voeding op aanpassen. In het begin zul je best vaak meten (wij deden het 2 keer per dag) maar als het redelijk stabiel blijft ga je het vanzelf veel minder vaak doen. Bij Joris meet ik nu nog ongeveer een dagje in de maand.

Brokken zijn echt niet nodig, er zit niets in wat je zelf niet kunt geven.

Hier drinken de honden overigens ook maar heel weinig water. Met zijn 12en plus 2 pups gaat er misschien 2 liter op een dag doorheen. Omdat ze rauw eten hebben ze niet zoveel behoefte aan extra water. Joris is de enige die moet drinken om te blijven spoelen en zodra ik merk dat het niet zo goed gaat met zijn urine dan 'dwing' ik hem om te drinken door zijn water extra lekker te maken. De ene keer lukt dat met melk of roosvicee, de andere keer moet ik bouillon voor hem maken. Dat laatste is echt maar een enkele keer gebeurt.
#667351
Bij het topic 'zure urine?' kun je zien dat ik met hetzelfde probleem worstel. De 'steriele' urine van mijn hond is echter naar het lab opgestuurd. Het duurt zo'n twee weken voordat er uitslag is, verder wordt nu ook het soort gruis bepaalt. Wat ik op het internet heb geleerd is dat als het gruis oplost er bacterieen vrijkomen die ook weer met ab bestreden moeten worden. Bij mijn hond helpen de verzurende maatregelen niet. Bij de laatste echo was nog veel gruis te zien.
#667512
carlala schreef: Ik neem aan dat de DA mij dat kan vertellen.
Kan mijn Da dat vertellen aan de hand van de kweek?

Bednkat voor het meedenken.
Ik ging echt twijvelen wat ik nu moest gaan doen.
Ik wil op vers blijven.

Kan ik wel carnibest of bibi blijven geven of stellen jullie voor om compleet te gaan barfen?
Bij struviet zou ik eventueel barf overwegen als het niet weggaat, want dan kun je 100% graanvrij voeren. Granen maken de urine basischer (of hoe noem je dat? minder zuur, dus). Maar waarschijnlijk gaat het met wat maatregelen over en kun je gewoon kvv blijven voeren. Is het geen idee om aan zijn eten een flinke scheut water toe te voegen en dit onder zijn vlees roeren... misschien nog een ideetje. Ik doe dat hier als ik rodi of duck geef (komt niet vaak voor), ik vind dit altijd droog en Boris krijgt een aantal supplementen in poedervorm erdoor, met een scheut water is het net wat natter en laat het zich makkelijker mengen. Alle beetjes water kunnen helpen.
#667904
Net de Da aan de telefoon gehad:
ph = 7
en het is Struviet.
Geen bacterieën aangetroffen op de kweek (urine is 's avonds via buikpunctie afgenomen).

De teststripjes voor de ph hebben ze helaas niet.
Ze gaat navragen of ze die ergens anders kan bestellen (assistent).
En mijn telefoonnummer wordt doorgegeven aan een diergeneeskundig arts voor homeopathie, mevr. Wagemakers.
Zei zal contact met mij opnemen.

In mijn kaart staat nu ook dat ik GEEN BROK wil voeren!

Maar iets snap ik niet:
Ph moet naar beneden, maar bij struviet moest dat toch omhoog en uraat toch naar beneden.
Of is het geen vaststaande combi?

Vanavond staat er dus bouillon op het menu!
en over 6 weken ctr. bij de DA.

Naar beneden met de urine dan maak ik hem toch zuurder??
Dus ik moet cranberrypilletjes kopen?
Laatst gewijzigd door carlala op ma 27 nov 2006, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#667914
Nou met deze uitslag zal het met de hoeveelheid gruis ook wel meevallen hoor Carla! Ph 7 is best een mooie score, ik zou daar met mijn dalmaatje hartstikke blij mee zijn (hij moet tussen de 6.5 en 7.5 blijven vanwege zijn uraatstenen).

De teststripjes kun je zelf ook bestellen bij de apotheek. Ik heb stripjes die meten tussen de 4.0 en 10.0 (ik dacht dat het die range was). Ik kan daar hele en halve waardes op af lezen.

Bij struviet moet de ph idd naar beneden en bij uraat moet het omhoog. Maar zoveel omlaag hoef je niet, een halve punt is al genoeg. Ph hoort voor een hond zonder problemen ergens tussen de 6.0 en 7.0 te zitten dus eigenlijk scoort Pepper heel goed. Omdat er toch wat struviet inzit moet je tijdelijk even de urine aanzuren en dat kun je ondermeer doen door cranberry capsules te geven.
#667929
Ja, bij struviet moet de urine zuurder, oftewel onder de 7.0 (7.0 = neutraal en daaronder is zuur en daarboven is alkalisch), rond de 6.3 a 6.5 en bij uraat moet de urine alkalischer (maar niet alkalisch), oftewel ergens tussen de 6.5 a 7.0.

Bij 7.0 is het voor jou Carlala, dus wel zaak dat je de urine gaat aanzuren. Net wat Erna al schrijft, het is niet dramatisch hoor. Ik heb honden van 8.0 en zelfs 8.5 naar 6.3 moeten krijgen. Het beste doe je dat met versvlees en vitamine C (ascorbinezuur) en cranberry, eventueel met wat appelazijn.

Veel drinken is ook belangrijk, dus maak het drinkwater wat lekker met bouillon (of geef wat bouillon. Bij brokken doen ze zelfs wat extra zout in de brok zodat de hond wat meer dorst krijgt en meer gaat drinken. Jij mag dus ook best wat zout bij de bouillon doen (doe je dus weer niet met een hond die uraat heeft, daar doe je juist liever wat zuivel door het water). Wanneer je hond veel drinkt, spoelt dat lekker door en dat is belangrijk!

Ik zou mijn hond never nooit op de brokken zetten, ook zeker niet bij struviet!
#667939
Ik ga vanmiddag cranberry capsules of pilletjes kopen.
Welk merk, of maakt dat niet uit?
Ik heb Edelkruid cranberry gekocht.
En hoeveel per dag?
Pepper weegt 15,5 kilo.

Sorry hoor voor mijn vragen.

Sjonge je moest eens weten hoe opgelucht ik ben!
Bedankt voor jullie goede zorgen!

Als straks de homeopatische arts belt hoef ik daar geeneens meer een afspraak mee te maken.
Laatst gewijzigd door carlala op ma 27 nov 2006, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#668257
carlala schreef: Ik ga vanmiddag cranberry capsules of pilletjes kopen.
Welk merk, of maakt dat niet uit?
Ik heb Edelkruid cranberry gekocht.
En hoeveel per dag?
Pepper weegt 15,5 kilo.

Sorry hoor voor mijn vragen.

Sjonge je moest eens weten hoe opgelucht ik ben!
Bedankt voor jullie goede zorgen!

Als straks de homeopatische arts belt hoef ik daar geeneens meer een afspraak mee te maken.
Ik zou de helft van de volwassen mensen dosering aan Pepper geven.
#668356
1 capsule per dag is okay.
Ik laat mijn Spots ook meer drinken..
En ik laat het vleesbot wat ze s'morgens eten, altijd ontdooien door warm water IN de plastic zak te gieten, dan krijgt het water gelijk 'n smaakje, en wanneer de rmb ontdooid is,dan geef ik dat water over de dag verdeeld in hun bak te drinken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door