Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
Sonja schreef: Ik heb vanavond de dierenarts kunnen bellen voor de uitslag van Boefs schildklieronderzoek. Ik zat op cursus en heb even vlug kunnen bellen. De uitslag was volgens de da echter volkomen normaal.
Ik zal morgen even naar de preciese waardes vragen, maar Boef schijnt dus geen schildklierprobleem te hebben.
Het is met een schildklier test altijd heel vreemd,met dezelfde uitslag kun je bij de ene da wel de uitslag thyroids krijgen en bij de andere is er niets aan de hand.
Daarbij komt ook nog dat de ene hond bij een bepaalde waarde wel last heeft en een andere niet,en dan heb je nog de waardes die zo uitschieten dat iedere da het als abnormaal ziet.
Symptomen als stijve beweging ,slechte beharing,kouwelijk zijn een hard lijf wat een beetje neigt naar dikzijn terwijl er niet veel word gegeten en het gewicht opzich ook niet is waar je van schrikt en een zwart kleurende buik (het lijkt alsof de buik vol met meeeters zit) horen allemaal bij thyroids,als de buik aan het zwart kleuren is wijst de test meestal wel een thyroids aan die herkenbaar is voor iedere da,alles daarvoor zal het misschien niet voldoende uit de bus komen.
Door Sonja
sylvia schreef:
Het is met een schildklier test altijd heel vreemd,met dezelfde uitslag kun je bij de ene da wel de uitslag thyroids krijgen en bij de andere is er niets aan de hand.
Daarbij komt ook nog dat de ene hond bij een bepaalde waarde wel last heeft en een andere niet,en dan heb je nog de waardes die zo uitschieten dat iedere da het als abnormaal ziet.
Symptomen als stijve beweging ,slechte beharing,kouwelijk zijn een hard lijf wat een beetje neigt naar dikzijn terwijl er niet veel word gegeten en het gewicht opzich ook niet is waar je van schrikt en een zwart kleurende buik (het lijkt alsof de buik vol met meeeters zit) horen allemaal bij thyroids,als de buik aan het zwart kleuren is wijst de test meestal wel een thyroids aan die herkenbaar is voor iedere da,alles daarvoor zal het misschien niet voldoende uit de bus komen.
Ja, ik heb wel vaker gehoord dat wat de ene da normaal vindt, de andere wel degelijk als probleem ziet.
Dus helemaal overtuigd was ik ook nog niet. Ik wil eerst de waardes zelf even zien.
Ik was van plan vandaag even naar het spreekuur te gaan, maar ik bedenk me net dat het vandaag woensdag is en dan heeft ze helemaal geen spreekuur. Zal dus wel morgenochtend zijn voor ik terecht kan.
Nou heb ik het vrij druk (vanavond een examen gedragsleer) dus eigenlijk komt het wel goed uit.
Door Sonja
T4 was 24,6
Da wist het verder ook niet. Misschien seizoensgebonden kaalheid of zoiets ???
Ik heb nu Sebomild shampoo en daarmee mag ik haar 2 a 3 keer per week wassen.
Verder geef ik haar nu borageolie-capsules, die ze erg lekker schijnt te vinden. Ze komt er al zelf om vragen ???.
De borageolie is van Ortis. Het zijn capsules van 250 mg. Ik geef haar nu 1 capsule per dag. Is dat voldoende voor een hond van 30 kg of moet ik meer gaan geven?
Ik zat ook te denken aan iets van kelp ofzo.
Ik heb nog kelp-lecithinetabletjes staan. Zijn van het kruidvat en er zit ook brandnetel in. Is dat wat of kan ik beter een ander merk halen? Er zit in deze tabletten ook sorbitol en glansmiddel.
Door SHIVA
Hoi Sonja
mischien heb je hier iets aan
maar shiva van mij kan dus niet tegen lamsvlees of schapenpens
als hij dat eet bijt hij zich ook kaal zonder de huid kapot te maken
wij zijn er bij toeval achtergekomen
mischien bij jouw hondje ook?
gr shiva
Door oebaya
Lees eigenlijk het hele verhaal nu pas, maar heb je je hond al eens een allergietest laten ondergaan. Ooit had ik een allergische Welsh terriër en ook die had geen ondervacht, las hetzelfde probleem bij een Welsh op een ander forum, dus misschien is het niet of weinig ondervacht wel een bijkomend symptoom van een allergie. En je zal verbaasd zijn, als het een allergie blijkt te zijn, wat het kan zijn. Die Welsh van mij was allergisch voor huisstofmijt, katten en mensen. Negen jaar mee gedokterd en toen was het van al het gedokter, de voortdurende jeuk en on top of that vanaf zijn 6e nog een darmprobleem zo'n agressief, humeurig kereltje geworden, dat we hem hebben moeten laten inslapen.
Hoop voor jou dat het iets simpelers blijkt te zijn wat je inderdaad met voeding kunt verhelpen.
Sterkte.
gr.
Nicolette
Door Sonja
Toen ik Boef uit het asiel haalde had ze ook al heel weinig ondervacht en eczeemplekjes in haar nek. Ze kreeg daar brokken te eten.
Ik heb haar toen overgezet op Duck en ben een paar maanden later zelf gaan samenstellen. Haar vacht is iets verbeterd, maar is dus nog altijd niet optimaal.
Als het een voedingsallergie zou zijn, zou ik in eerste instantie denken aan graan o.i.d. Dat zat immers in de brokken, maar ook in de Duck en ik heb altijd tarwezemelen toegevoegd bij wijze van ruwe vezels. Dat kaalplukken heeft ze de eerste keer gedaan nadat ik haar met tarwekiemshampoo had gewassen en de tweede keer nadat ik haar o.a. tarwekiemolie had gegeven.
Ik ga dus nu alle graan voorlopig even schrappen en als dat niet helpt, dan is een allergietest denk ik inderdaad een goed idee.
Door Paul_Barte
Schrap inderdaad het graan en ik denk dat het probleem zichzelf oplost ;)
Maiskiemolie wordt gegeven voor de vitamine E maar deze olie bevat ook arachidonzuur en wat kan dat als bijwerking hebben....juist JEUK!!
Door Sonja
Paul_Barte schreef: Schrap inderdaad het graan en ik denk dat het probleem zichzelf oplost ;)
Maiskiemolie wordt gegeven voor de vitamine E maar deze olie bevat ook arachidonzuur en wat kan dat als bijwerking hebben....juist JEUK!!
Bedankt Paul!
Ik had alleen geen maiskiemolie, maar tarwekiemolie gegeven. Geldt daarvoor hetzelfde?
Wat denk jij van de borageolie?
Door Paul_Barte
Sonja schreef:

Bedankt Paul!
Ik had alleen geen maiskiemolie, maar tarwekiemolie gegeven. Geldt daarvoor hetzelfde?
Wat denk jij van de borageolie?
Sorry...sorry...sorry... Ik bedoelde uiteraard ook tarwekiemolie!!!

Borageolie is geloof ik de duurste olie die er bestaat maar ik noem het 'wonder' olie in de letterlijke zin van het woord!!!
Door Sonja
Paul_Barte schreef:

Sorry...sorry...sorry... Ik bedoelde uiteraard ook tarwekiemolie!!!

Borageolie is geloof ik de duurste olie die er bestaat maar ik noem het 'wonder' olie in de letterlijke zin van het woord!!!
Mooi, want ik heb het al in huis gehaald. :) Het zijn capsules van 250 mg. Wat is nu een juiste dosering voor een hond van 30 kg?
Door arenda
nu heb ik misschien een stomme vraag. kan kaalvreten van de poten ook niet gewenning zijn? voortkomende uit zich ooit verveeld hebben of zo? ik heb nl een teef die af en toe ineens korte beharing aan dr poten heeft :-\
waar ik dus echt niet blij mee ben, wil met het monster gaan fokken en daar moet ze toch echt nog wel kwalificaties voor halen.
moet ook zeggen dat als ze een krabbel van de kat heeft, dit elke keer een enorme korst wordt die er natuurlijk op een gegeven moment afvalt maar dus een totaal kale plek geeft. Dat vind ik toch ook wel een enigszins buitensporige reaktie :-\
ik zou er dolgraag wat aan doen, maar heb geen idee wat ???
Door Paul_Barte
Ja, het kan stress zijn of een gewoonte. Veel oude honden hebben er ook last van. Ze vreten b.v. de linker voorpoot kaal en als die in de tape zet beginnen ze gewoon aan een 'nieuwe poot'.
Het kan ook zijn dat de hond het uit verveling doet!!! Kong of iets in die geest kan dan helpen.
De poten inspuiten met appelbitter (te koop via Spat b.v) kan wel eens helpen....in het uiterste geval de lampekap maar dat is wel erg drastisch.

Wat je als eerste kunt proberen is de poten in de zalf te zetten b.v. sudocreme of calendula en babysokjes er omheen die je vastzet met papiertape (omvouwen aan het eind voor het verwijderen) in vele gevallen vergeet de hond het circeltje en kan de wond genezen want likken verergert de zaak en door het jeuken gaat de hond likken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door