Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#622425
Ik heb dus geen ervaring met honden met hypoglycemie.
Mijn broer heeft er geen last meer van. Dit speelde allemaal een jaar of 8 terug. Hij eet nog steeds geen tot weing makkelijk verteerbare suikers.
Maar bij mensen kon het verhaal nog wel eens anders liggen. Daar schijnt hypoglycemie een voorstadium van diabetes te zijn.

Ik mijn oren klinkt het echter wel logisch, zeker voor dieren die geen koolhydraten nodig hebben.
#622442
Met Tannetje eens. Mijn jongste zoon heeft het ook, en die moet echt opletten dat hij langzame koolydraten eet en geen snelle, en niet te veel, en zeer regelmatige maaltijden meerdere malen per dag als hij koolhydraten eet. De bedoeling is om de bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk te houden.

Hypoglycemie bij mensen ontstaat als de cellen als het waren resistent worden tegen insuline. Dat kan gebeuren als je door je eetpatroon je bloedsuikergehalte erg hebt laten schommelen gedurende een langere periode, of wanneer je er aanleg voor hebt. BLoedsuiker gaat schommelen wanneer je hoge doses snelle suikers (snoep!) binnenkrijgt, die je lichaam niet snel genoeg kan wegwerken. Dan moet het snel veel insuline aanmaken om de suiker de cellen in te krijgen, en op den duur wordt er dan teveel insuline aangemaakt voor de hoeveelheid suiker, waardoor het bloedsuikergehalte na de piek juist heel laag wordt. En dan krijg je die nare verschijnselen van zweten, duizelig worden, misselijk, flauwvallen enz. Bij insulineresistentie (type 2 diabetes) zijn de cellen resistent geworden voor de insuline en moet je steeds meer insuline aanmaken om de suiker weg te krijgen. Dan kan je lichaam het bloedsuikergehalte niet meer goed regelen en wordt het dus ook snel te laag. Als dit doorzet werkt insuline op den duur nauwelijks meer en heb je echt diabetes, dus een chronisch te hoog bloedsuikergehalte.
Eigenlijk is hypoglycemie dus maar de helft van het verhaal, de andere helft is hyperglycemie. En die twee afgewisseld.

Als je nu geen of weinig koolhydraten eet (Atkins!) dan blijft je bloedsuikergehalte sowieso veel constanter. Vet en eiwitten worden veel langzamer en geleidelijker verteerd dan koolydraten, zodat het bloedsuikergehalte nauwelijks stijgt en de insuline rustig z'n werk kan doen. Dna hoeft er niet zoveel tegelijk aangemaakt te worden, de cellen worden niet resistent en de eilandjes van Langerhans, de klieren die de insuline produceren, raken niet uitgeput.

Eerlijk gezegd lijkt mij dat honden juist bij uitstek geschikt zijn om zonder koolhydraten te voeren en zo de hypoglycemie onder controle te houden. Dan hoef je in principe ook niet tig keer per dag te voeren. Maar als je hond z'n suikerstofwisseling niet optimaal functioneert kun je dan wel een te laag bloedsuikergehalte krijgen bij grote inspanningen, denk ik zo. En dan kan een beetje extr koolydraat nuttig zijn.

Zo'n insulinoom is een ander verhaal, dan wordt er continue te veel insuline geproduceerd dus is het bloedsuikergehalte chronisch te laag. Dat kun je lijkt mij ook niet met voeding corrigeren, want dan wordt alles wat je je hond voert direct als vet opgeslagen en wordt je hond een bijzettafeltje. Dan zou je dus iets van insulineremmers moeten hebben ofzo.
#627872
De eigenaresse heeft mij verzocht het volgende stukje te plaatsen:

Hallo allemaal,
het gaat hartstikke goed met Zarah. We kunnen inmiddels alweer flinke boswandelingen maken  :)  Merk wel dat ze dan de dag erna nog steeds wat meer moe is dan normaal. Maar ja dat kan ook niet anders hè? Conditie moet weer opgebouwd worden. Daarnaast krijgt ze nog meer dan voldoende rust natuurlijk! Heb nog niet echt getraind (op een enkel dummietje na) maar wil deze week eens kijken hoe ze is na een half uurtje trainen. Misschien, heel misschien kan ik dan toch nog met de MAP in Bergeijk meedoen...(maar ik juich nog niet te vroeg  ;) )
Ik heb van heel veel mensen heel veel info. en tips gekregen. Allemaal hartstikke bedankt nog, jullie zijn geweldig  :) Het nadeel echter ook van internet is dat er zóveel opstaat, dat je het gewoon op een gegeven moment niet meer weet  :-\ We gaan deze week nog wel een keer wat onderzoekjes laten doen en hopen het daarmee te kunn afsluiten!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door