Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
Bess komt uit een onder narcose geteste lijn, de ISDS (international sheepdog societ) vereisten dit. De fokker van Bess heeft 2 honden (en dan wel top werkende honden, want juist daarmee wil je fokken) onder narcose voor de HD test verloren..... dit is een van de redene dat ze gestopt zijn met geregistreerde honden fokken, ze fokken nu alleen voor eigen/vrienden. A sad state of affairs. Dat is ook de reden dat ik niet van plan was om een ISDS nestje met Bess te fokken, maar ongeregistreerd........ Bess wilden uiteindelijk niet, maar ik had haar niet zonder medisch noodzaak onder narcose laten brengen, uiteindelijk is ze wel geopereerd aan baarmoeder en heeft ze het goed doorstaan. Ik vrees dat Erna gelijk heb, dat heelwat mensen, gewoon helemaal niet meer de moeite zullen doen om te testen voor HD, omdat het toch niets waard is op papier....... :-\
Door Erna
conleeuw schreef: dat heelwat mensen, gewoon helemaal niet meer de moeite zullen doen om te testen voor HD, omdat het toch niets waard is op papier....... :-\
Dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Ik denk dat een HD uitslag ontzettend waardevol is, ik hecht er in ieder geval veel waarde aan. Maar juist bij de rassen waar HD geen issue is maar waar wel getest moet worden zullen veel mensen liever niet geen narcose toepassen omdat een narcose altijd risico's heeft. Als er dan weinig sancties tegenover staan zullen er veel mensen met liefde de HD test over gaan slaan.
Door conleeuw
Erna schreef: Dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Ik denk dat een HD uitslag ontzettend waardevol is, ik hecht er in ieder geval veel waarde aan. Maar juist bij de rassen waar HD geen issue is maar waar wel getest moet worden zullen veel mensen liever niet geen narcose toepassen omdat een narcose altijd risico's heeft. Als er dan weinig sancties tegenover staan zullen er veel mensen met liefde de HD test over gaan slaan.
nee, maar ik heb het zoals altijd eigenlijk gewoon niet goed opgeschreven, ik bedoel ook niet dat HD test niet waardevol is, maar meer dat als testen zonder narcose niet erkent wordt,  dat je dan de risico neemt dat mensen dan helemaal niet meer zullen testen, omdat ze de erkenning voor de "zonder narcose test" niet krijgen..... en als je de risico (van overlijden)  moet nemen om een top hond zonder medisch noodzaak onder narcose te brengen ..... dan zouden heelwat mensen afhaken denk ik. Dat bedoelden ik eigenlijk meer.

Ik weet dat in zuid africa was vroeger  het niet verplicht om sheepdogs  te laten testen, toch deden wij het op een gegeven moment wel, vooral toen de border collie zo populair werd, toen hoorde je wel verhalen over HD, terwijl het niet echt voorkwam uit/bij werkende honden..... maar wij vonden het wel belangrijk, maar je kreeg er geen erkenning voor (niet officieel dan), iemand die niet testen konden net zo goed een nestje laten registreren  en dat was een van de redenen waarom een heleboel mensen gewoon niet testen..... het maakten toch niets uit, puppies kregen gewoon papieren..... waarom een risico nemen met je hond als het niet nodig is was vaak de argument. zo iets bedoelden ik meer.... dus, als je toch nog kan fokken met papieren zonder de HD test onder narcose, waarom dan de risico nemen.....
Door Lizzy
Nou, als narcose dan toch verplicht wordt, laten we dan ook met z'n alle gaan pennhippen in plaats van gewone rontgenfoto's laten maken (moet de methode nog eerst officieel geaccepteerd worden natuurlijk, maar dat kan geen probleem wezen, lijkt me). Van wat ik begrepen heb ik deze methode veel betrouwbaarder en kun je veel betere HD voorspellingen doen.

Overigens: ik geloof er niet zoveel van dat er zooooveeeeeel gerotzooid is met rontgenfoto's dat daarom het aantal HD gevallen niet is afgenomen. Er moeten andere redenen ook zijn, waarom het aantal HD gevallen niet afneemt, ondanks de HD foto's en het beleid om niet met bepaalde honden te fokken.....
Door conleeuw
Lizzy schreef: Nou, als narcose dan toch verplicht wordt, laten we dan ook met z'n alle gaan pennhippen in plaats van gewone rontgenfoto's laten maken (moet de methode nog eerst officieel geaccepteerd worden natuurlijk, maar dat kan geen probleem wezen, lijkt me). Van wat ik begrepen heb ik deze methode veel betrouwbaarder en kun je veel betere HD voorspellingen doen.

Overigens: ik geloof er niet zoveel van dat er zooooveeeeeel gerotzooid is met rontgenfoto's dat daarom het aantal HD gevallen niet is afgenomen. Er moeten andere redenen ook zijn, waarom het aantal HD gevallen niet afneemt, ondanks de HD foto's en het beleid om niet met bepaalde honden te fokken.....
ik vraag mij ook wel eens af hoezo zoveel HD gevalletjes ontstaan ondanks het feit dat er zoveel rontgenfoto's gemaakt wordt? Ik zeg niet dat het door gesjoemel komt, mischien worden honden té jong gerontgend? mischien worden ze te veel in een glazen doosje opgeborgen/te weinig gedaan om de foto's positief te beinvloeden??? mischien ? vul maar in, ik weet het niet.....alleen dat voergah....  gingen wij met een 5-6 maanden oude border al naar de schapen , kon die meekijken, mee lopen..... ik kan mij niet heugen dat wij toen minuten telden om de groeiende pup te ontzien, .....ze dolden, en als ze moe waren flopten ze  neer om te slapen......Ik heb nog nooit een pup uit werkende ouders gehad die HD had, wel is het zo dat toen de border erg populair werd je steeds meer hoorden van HD, ...........mischien omdat de gebruik veranderd is??? meer agility???mischien gewoon omdat de populatie toen zo groot werd?  ik weet het niet ik gis ook maar, een deel van HD is natuurlijk omgevings factoren, dus wie weet..... te veel beweging, te weinig beweging, te zware inspanning, geen inspanning??? who knows :-\ geef mij maar een DNA onderzoek waarin je kan zeggen, jij heb het, en jij heb het niet, zou dat niet gaaf zijn ;)
Door Erna
Ik weet niet of honden te jong gerontgend worden. Vorige week heb ik er eentje van 5 jaar oud gaan en die had uitstekende heupen. Zijn zus was anderhalf toen ze gerontgend werd en die scoorde slechter.

Ik hou me ook niet aan de zoveel minuten regel en onze pups mogen gewoon met de meute mee. Tot nu toe heb ik alleen maar goede heupen gescoord.
Door conleeuw
Erna schreef:
Ik hou me ook niet aan de zoveel minuten regel en onze pups mogen gewoon met de meute mee. Tot nu toe heb ik alleen maar goede heupen gescoord.
Dus mischien ligt het wel aan het niet voldoende laten bewegen van puppen waardoor weet ik veel, ik klets ook maar wat raak, als ik het zou weten......helaas ik weet het natuurlijk ook niet, zit ook maar een beetje te gissen, hardop te denken....... maar ik vraag mij wel af hebben wij dan met z'n allen (ok, uitzonderingen natuurlijk daargelaten) het fokken dan zo gruwelijk verknald?  :( ik hoop het niet......IK weet alleen dat ik altijd tussen de honden zat, rashonden en kruisingen, eigen honden en uitlaat/opvang honden, en ik heb echt nooit HD echt van dicht bij meegemaakt...... en als ik nu soms de HD verhalen lees en hoor van vrienden en medehondenbezitters, dan gruwel je toch echt :-\
Door Mevroi Kruim
Volgens Billinghurst zijn brokken de hoofdoorzaak van HD, met name vanwege de overdosis koolhydraten. Hij zegt dat het voor de brokkentijd nauwelijks tot niet voorkwam en pas een probleem geworden is toen iedereen brokken ging voeren.
Dus zou in principe bij barf- en kvvhonden veel minder HD moeten voorkomen.

Eerlijk gezegd, als ik zie dat tig jaar röntgenen en selecteren en röntgenen en selecteren precies geen drol aan verbetering heeft opgeleverd ga ik me ernstig afvragen hoe hoog de erfelijkheidsgraad van HD nou werkelijk is, en in hoeverre het idd een opgroei-probleem is.
Door conleeuw
Kruimel schreef: Volgens Billinghurst zijn brokken de hoofdoorzaak van HD, met name vanwege de overdosis koolhydraten. Hij zegt dat het voor de brokkentijd nauwelijks tot niet voorkwam en pas een probleem geworden is toen iedereen brokken ging voeren.
Dus zou in principe bij barf- en kvvhonden veel minder HD moeten voorkomen.

Eerlijk gezegd, als ik zie dat tig jaar röntgenen en selecteren en röntgenen en selecteren precies geen drol aan verbetering heeft opgeleverd ga ik me ernstig afvragen hoe hoog de erfelijkheidsgraad van HD nou werkelijk is, en in hoeverre het idd een opgroei-probleem is.
jij mag het zeggen ;D ik heb heel vroeger geleerd dat het deels erfelijk is, maar ook deels environmental conditions, en daarmee wordt environment in de grootste zin van de woord bedoeld, dus niet alleen de rust of juist beweging de pup als hij bij nieuwe baasjes gaat wonen krijg, maar ook de environment waarin een pup als foetus groei doormaakt?? en dat zou natuurlijk eveneens kunnen kloppen met billin* z'n theorie dat het aan de brokken cultuur ligt? maar wat is nou echt feitelijk aan te tonen of weten wij zeker? dat weet ik niet, mischien is het de fokker van generaties geleden die toch al te graag vader op dochter zetten om een eigenschap te fokken? ik voel wel wat voor de manier waarop je in de werkende schaaphonden, gewoon goed kijkt naar voorgeslacht en werkvermogen, pa is 9 en werkt nog, ma is 5+ en werkt nog, oma's en opas hebben tot 9 of 10 gewerkt, nou dan zal het wel goed zitten ??? beetje extreem en bot, maar volgens mij een van de redene waarom er in de werkende honden toentertijd niet zoveel HD voorkwam... of ik klets natuurlijk nu gewoon uit mijn nek, maar dat is hoe het voelt ;)
Door Hitam
Lizzy schreef:
O, er wordt, in elk geval bij de Duitse Herders, enorm gesjoemeld: foto´s in Duitsland laten maken omdat ze daar soepeler beoordelen en foto´s zonder narcose omdat ze er dan beter uitkomen.
Maar ik ben het met je eens dat het niet alleen erfelijkheid is. Voeding speelt ook een megarol.
Door conleeuw
Hitam schreef: O, er wordt, in elk geval bij de Duitse Herders, enorm gesjoemeld: foto´s in Duitsland laten maken omdat ze daar soepeler beoordelen en foto´s zonder narcose omdat ze er dan beter uitkomen.
Maar ik ben het met je eens dat het niet alleen erfelijkheid is. Voeding speelt ook een megarol.
maar dan wel voeding van pup en moeder hond?? of als je de pup maar vers geef ben je ok? en wat is de invloed van wel of niet inspanning bij jonge honden? heb je daar ook een idee over?
Door Erna
Hitam schreef: O, er wordt, in elk geval bij de Duitse Herders, enorm gesjoemeld: foto´s in Duitsland laten maken omdat ze daar soepeler beoordelen en foto´s zonder narcose omdat ze er dan beter uitkomen.
Volgens mij worden in het buitenland gemaakte foto's van honden die in Nederlandse handen zijn al heel lang niet meer geaccepteerd. De enige mogelijkheid is dan om de hond over te schrijven naar een Duitse eigenaar en later de hond weer terug overschrijven op de Nederlandse eigenaar.
Door conleeuw
Erna schreef: Volgens mij worden in het buitenland gemaakte foto's van honden die in Nederlandse handen zijn al heel lang niet meer geaccepteerd. De enige mogelijkheid is dan om de hond over te schrijven naar een Duitse eigenaar en later de hond weer terug overschrijven op de Nederlandse eigenaar.
jeetje, maar even een vraag, je kan toch ook in Nederland gewoon heup foto's laten maken zonder roestje? of heb ik iets gemist ???
Door Erna
conleeuw schreef: jeetje, maar even een vraag, je kan toch ook in Nederland gewoon heup foto's laten maken zonder roestje? of heb ik iets gemist ???
Ja hoor, dat kan gewoon.
Door Erna
Een stukje van de site van de Raad:

HD-beoordelingen uit het buitenland

In 1991 is door de Wetenschappelijke Commissie van de Federation Cynologique Internationale besloten dat honden alleen in het land waar zij zijn geregistreerd het officiële HD-onderzoek kunnen ondergaan. Uitslagen uit andere landen worden dan ook niet geregistreerd en bekrachtigd door de aangesloten Kennel Clubs.

De Nederlandse Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in aangesloten bij de FCI en beschouwt deze afspraken als bindend.

Indien de hond ten tijde van het HD onderzoek in het desbetreffende land was ingeschreven en woonachtig en dit voor minimaal 1 jaar, kan er wel een uitslag vermeld worden op de stambomen van eventuele nakomelingen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door