Nou, da's moeilijk....
Ik heb over dit onderwerp een aantal boeken van Richard Pitcairn gelezen. Ik heb 1 boek van Don Hamilton gelezen die uitgebreid schrijft over vaccinatie. Een groot deel daarvan heb ik ook in de categorie "vaccinatie" gezet. Ik heb het boek an Viera Scheibner over vaccinate (vaccinatie, het einde van een mythe) gelezen. Ik heb het boek van Catherine O'Driscoll gelezen. En ik heb nu het boek van Ronald Schultze "Veterinary Vaccines and Diagnostics- vol 41" besteld.
Als je op Internet op de namen van deze schrijvers zoekt, dan kom je ook zeer interessante artikelen tegen.
En bovenstaande lui zijn niet de eerste de beste. Maar het zijn wel de anti-vaccinatie-lui. Als je sommige virologen mag geloven zijn deze bovenstaande lui levensgevaarlijk. Da's dus de andere kant van het verhaal.....
Met andere woorden: dit is een moeilijk topic.....
Ik vaccineer dus zelf niet. En ik vind dat ik deze beslissing behoorlijk wel-overwogen genomen heb.
Want 1 ding: mocht je stoppen met vaccineren en je hond krijgt Parvo, dan zal je dierenarts je niet met open armen ontvangen hoor. Dan sta je er mooi alleen voor. Dan zal men zeggen "zie je wel. Eigen schuld, dik bobbeltje". Daar moet je dus wel tegen kunnen volgens mij. Daar moet je dus tegen bestand zijn. En als je hond dood gaat aan Parvo (ik noem nu maar iets) dan moet je verdomt zeker zijn dat je jezelf niet de schuld geeft. Dat je achter jou beslissing staat en blijft staan.
Want weet je, mensen zullen je eerder een aai over je bol geven wanneer jouw hond overlijdt aan de directe gevolgen van een vaccinatie (en bewijs het maar eens, dat het het vaccin was!). Mensen zullen je eerder ontzettend zielig vinden wanneer jouw hond overlijd aan de gevolgen van Lepto of Hondenziekte, ONDANKS (of misschien JUIST) doordat hij gevaccineerd is! Want dan heet zijn opgelopen ziekte ineeens niet meer Lepto of Hondenziekte maar "een heel vreemd en hardnekkig gemeen virus". En jouw dierenarts zal klaar staan om je op je bolletje te aaien.... En als jouw hond sterft aan de gevolgen van kanker, veroorzaakt door vaccinatie, dan staat ook heel Nederland voor je klaar. Maar ohhwee als jouw hond wat mankeert en hij is niet ingeent.... Dan valt ineens half of heel Nederland over je heen (mijn ex-dierenarts is bijv. PISLINK geworden toen ik hem vertelde dat ik niet meer zou vaccineren - om het welzijn van mijn hond? Of om het welzijn van ZIJN portomonee? Hij maakte namelijk 1 enorme fout bij zijn betoog - ik zal deze zo vertellen).
Overigens wil ik wel 1 ding opmerken: het is misschien niet nodig om je hond te vaccineren. Maar om ziektes te weer/doorstaan moet hij wel een zeer goede weerstand hebben. En een goede weerstand bouwt een hond alleen en uitsluitend op wanneer hij gezond gevoerd wordt! (lees: verse/rauwe voeding. Op brokken is dit onmogelijk).