Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Nou, da's moeilijk....

Ik heb over dit onderwerp een aantal boeken van Richard Pitcairn gelezen. Ik heb 1 boek van Don Hamilton gelezen die uitgebreid schrijft over vaccinatie. Een groot deel daarvan heb ik ook in de categorie "vaccinatie" gezet. Ik heb het boek an Viera Scheibner over vaccinate (vaccinatie, het einde van een mythe) gelezen. Ik heb het boek van Catherine O'Driscoll gelezen. En ik heb nu het boek van Ronald Schultze "Veterinary Vaccines and Diagnostics- vol 41" besteld.

Als je op Internet op de namen van deze schrijvers zoekt, dan kom je ook zeer interessante artikelen tegen.

En bovenstaande lui zijn niet de eerste de beste. Maar het zijn wel de anti-vaccinatie-lui. Als je sommige virologen mag geloven zijn deze bovenstaande lui levensgevaarlijk. Da's dus de andere kant van het verhaal.....

Met andere woorden: dit is een moeilijk topic.....

Ik vaccineer dus zelf niet. En ik vind dat ik deze beslissing behoorlijk wel-overwogen genomen heb.

Want 1 ding: mocht je stoppen met vaccineren en je hond krijgt Parvo, dan zal je dierenarts je niet met open armen ontvangen hoor. Dan sta je er mooi alleen voor. Dan zal men zeggen "zie je wel. Eigen schuld, dik bobbeltje". Daar moet je dus wel tegen kunnen volgens mij. Daar moet je dus tegen bestand zijn. En als je hond dood gaat aan Parvo (ik noem nu maar iets) dan moet je verdomt zeker zijn dat je jezelf niet de schuld geeft. Dat je achter jou beslissing staat en blijft staan.

Want weet je, mensen zullen je eerder een aai over je bol geven wanneer jouw hond overlijdt aan de directe gevolgen van een vaccinatie (en bewijs het maar eens, dat het het vaccin was!). Mensen zullen je eerder ontzettend zielig vinden wanneer jouw hond overlijd aan de gevolgen van Lepto of Hondenziekte, ONDANKS (of misschien JUIST) doordat hij gevaccineerd is! Want dan heet zijn opgelopen ziekte ineeens niet meer Lepto of Hondenziekte maar "een heel vreemd en hardnekkig gemeen virus". En jouw dierenarts zal klaar staan om je op je bolletje te aaien.... En als jouw hond sterft aan de gevolgen van kanker, veroorzaakt door vaccinatie, dan staat ook heel Nederland voor je klaar. Maar ohhwee als jouw hond wat mankeert en hij is niet ingeent.... Dan valt ineens half of heel Nederland over je heen (mijn ex-dierenarts is bijv. PISLINK geworden toen ik hem vertelde dat ik niet meer zou vaccineren - om het welzijn van mijn hond? Of om het welzijn van ZIJN portomonee? Hij maakte namelijk 1 enorme fout bij zijn betoog - ik zal deze zo vertellen).

Overigens wil ik wel 1 ding opmerken: het is misschien niet nodig om je hond te vaccineren. Maar om ziektes te weer/doorstaan moet hij wel een zeer goede weerstand hebben. En een goede weerstand bouwt een hond alleen en uitsluitend op wanneer hij gezond gevoerd wordt! (lees: verse/rauwe voeding. Op brokken is dit onmogelijk).
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 feb 2004, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
Ja, en er zijn ook honden die eraan overlijden, ik bedoel maar :o
Zou het uberhaubt wel werken, die vaccinatie's of is dat gewoon weer een broodje aap verhaal :-\
De hond van mijn ouders is ook al jaren niet meer geent en is al 14 jaar oud.
Er wordt ook zoveel geld mee verdient, vind ik ook een kritisch punt om bij stil te staan.
Door tieneke
Mijn huidige Da weet van rauw geen bal,maar zegt wel dat ik er verstandig aan doe om Kobus NIET meer te enten!
Zij weten dus ook wel dat al die vaccinaties niet gezond kunnen zijn.
Zeg tegen een willekeurig iemand met hond dat jij je hond niet meer laat enten omdat het risico,s met zich meebrengt.
Wedden dat zij denken dat je achterlijk bent!
Het is hetzelfde verhaal als met brokken,het is alletwee slecht maar ze verdienen er zo lekker aan!
Door sharpie
Ja, ik ben het helemaal met je eens Lizzy.
Ze zijn idd niet blij met je als je niet vaccineert en je hond wordt toch ziek.
Maar ik denk dus ook dat de kans op ziektes kleiner is als je niet vaccineert, als je hond tenminste gezond eet e.d.
Maar je moet idd stevig in je schoenen staan en 100% achter je beslissing staan, maar dat geld ook voor WEL vaccineren denk ik dan.

Iedereen kan ziek worden, wel of geen vaccinatie en ik vind het risico denk ik toch groter als je wel vaccineert, ook omdat je hond bijv. kanker en andere ziektes kan krijgen door de vaccinatie.
Dan zou k me dus ook schuldig voelen.

Er zijn toch ook natuurlijke/homeopatische vaccins, daar zou ik dan meer voor voelen.

Ik ga ook nog even de artikels lezen die je noemt, bedankt.
:)
Door Lizzy
Ik was bij mijn (ex) dierenarts met de honden voor een jaarlijkse check-up en een Weil enting (dat was de laatste keer dat ze die hebben gekregen trouwens).

Dit was op een moment dat Nobivac al druk adverteerde in dierenartsbladen dat de meeste van hun vaccins 2 jaar bescherming bieden (waaronder dus Parvo). Mijn ex-dierenarts vaccineert al sinds jaar en dag met Nobivac vaccins.

Hij kijkt de boekjes van mijn honden in en zegt "ze zijn dit jaar en vorig jaar niet gevaccineerd tegen hondenziekte en parvo!!!". Waarop ik zei "klopt. En dit jaar worden ze weer niet gevaccineerd". Waarop hij de kapitale fout maakte door te zeggen "Vorige week is er nog een Golden Retriever overleden aan Parvo omdat zijn baasjes de hond 1 jaar niet tegen Parvo had gevaccineerd".

Zien jullie 'm?

Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een vaccin 2 jaar bescherming biedt en er bij mijn (ex) dierenarts een hond sterft aan parvo omdat hij 1 jaar niet is ingeent!!! Kijk, ik houd er niet van wanneer mensen tegen mij liegen >:(.

Vervolgens maakt hij de volgende BLUNDER en zegt "weet je wel hoe associaal het voor jouw omgeving is om niet te enten? Je brengt andere honden in gevaar door jouw honden niet te enten tegen Parvo".

Wacht even beste dierenarts.... Wacht even....

Ik breng ANDERE honden in gevaar? Welke ANDERE honden? Die honden die allemaal netjes geent zijn tegen Parvo? Nou, die zijn dan toch beschermt? Die zijn dan toch gevaccineerd? Die kunnen dan toch geen parvo krijgen wanneer ze met mijn ongevaccineerde honden in aanraking komen? Of mis ik nu iets? Werken die vaccins niet dan? Beschermen ze niet zo goed als dat je net zei?

En dAAr kon hij dan wederom geen zinnig woord over uitbrengen....

Dit noem ik een knap staaltje van bangmakerij ten gunste van de eigen portomonee.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 feb 2004, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hitam
Het hele entingsverhaal is gewoon niet eenduidig. Het is niet duidelijk hoe het precies zit. Dus je moet zelf inschatten welke risico's je wel en niet wilt nemen.

Ik ga er vanuit dat entingen wel degelijk werken. Alleen weet niemand precies hoelang. Waarschijnlijk verschilt dat ook per hond, per vaccin en waarschijnlijk hangt het ook af van de toestand van de hond op het moment van de enting. En daarnaast werkt geen enkele enting 100%.

Het verhaal dat andere dieren risico lopen als je je hond niet ent is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Bij mensen is er in de 70tiger jaren een uitbraak van polio geweest. Daarbij werden voornamelijk kinderen getroffen die uit geloofsoverwegingen niet geënt waren. Maar ook een paar kinderen die wel geënt waren kregen polio. Weliswaar in lichtere vorm maar toch hielden ze er verlammingen aan over voor de rest van hun leven.

Neemt niet weg dat het door veel dierenartsen misbruikt wordt om mensen die niet willen enten een schuldgevoel aan te praten.

Dat entingen niet onschuldig zijn zijn we inmiddels ook achter hoewel veel dierenartsen daar nog niet aan willen.
In de bijsluiters van alle entingen staat nadrukkelijk dat alleen gezonde dieren geënt mogen worden. Maar wat is gezond? Is een dier dat geen symptomen van een ziekte vertoont gezond? Niet perse, denk ik. Hoe kun je de weerstand van een dier meten?
En veel dierenartsen enten gewoon dieren met chronische ziekten. Want wat heeft die allergie nu met enten te maken? Heel veel dus.

Ik ga er dus vanuit dat hondenziekte en parvo, geënt bij een gezonde hond die een goed reagerend immuunsysteem heeft, een bescherming van 3 tot 5 jaar geeft. En dat is aan de veilige kant, want eigenlijk vermoed ik dat het veel langer werkt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door