Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Moos
Ik zit net even op de zak van Hills en bij Rodi te kijken, en dan had ik nog een vraag.

In Rodi zit helemaal geen vitamine C, en Hills 70 mg/kg.

Nu verzuurt Vit. C de urine ook, maar in Rodi zit dat dus helemaal niet.

Is het dan slim om Moos elke dag wat Vit. C te geven? Ik zou alleen absoluut niet weten hoeveel.....
Door Lizzy
70mg per kilo is niet voldoende om de urine aan te zuren. We praten dan eerder richting de 500 a 1000 mg vitamine C. En tja, dat hangt ook af van de pH waarde van de urine.

De meeste brokken bevatten trouwens vitamine C. Maar versvlees maakt de urine van nature al zuurder omdat het meer vlees bevat dan brokken. Veel meer. En vlees verzuurt.

Groetjes, Lizzy
Door Moos
Lizzy schreef: 70mg per kilo is niet voldoende om de urine aan te zuren. We praten dan eerder richting de 500 a 1000 mg vitamine C. En tja, dat hangt ook af van de pH waarde van de urine.

De meeste brokken bevatten trouwens vitamine C. Maar versvlees maakt de urine van nature al zuurder omdat het meer vlees bevat dan brokken. Veel meer. En vlees verzuurt.

Groetjes, Lizzy
Oh, ik snap het.

Weer onwijs bedankt voor de fijne uitleg!
Door Moos
Sorry, daar was ik weer even met nog een vraag.

Ik kwam op deze site net allemaal links naar sites met recepten voor zelfmaak hondenkoekjes tegen.

Zou dit een goed idee zijn om voor Moos te maken?
Hij krijgt niet heel veel tussendoortjes, maar wel beloningtjes als hij braaf heeft stilgezeten tijdens het kammen en bij het komen buiten.

Zijn zelfgemaakte koekjes i.v.m. zijn blaasgruis een beter alternatief voor bijv. de proplan hondenkoekjes?
Door Lizzy
Moos schreef:

Oh, ik snap het.

Weer onwijs bedankt voor de fijne uitleg!
Graag gedaan! Hoewel ik mezelf eigenlijk helemaal niet zo duidelijk vind hoor (nu ik het nog een keer terug lees) ;D.

Maar OK, ik bedoelde: als de pH waarde van de urine van jouw hond nu goed is (een paar keer meten en de pH waarde moet zo rond de 6.4 zijn) dan hoef je dus de urine niet aan te zuren, vind ik. Maar wordt de pH waarde hoger, richting de 7.0, dan zou het een goed idee kunnen zijn om vitamine C te geven. Ik denk dan alleen eerder aan 500 a 1000 mg (zure vitamine C). Of aan cranberry capsules. Die verzuren de urine ook.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
Moos schreef: Sorry, daar was ik weer even met nog een vraag.

Ik kwam op deze site net allemaal links naar sites met recepten voor zelfmaak hondenkoekjes tegen.

Zou dit een goed idee zijn om voor Moos te maken?
Hij krijgt niet heel veel tussendoortjes, maar wel beloningtjes als hij braaf heeft stilgezeten tijdens het kammen en bij het komen buiten.

Zijn zelfgemaakte koekjes i.v.m. zijn blaasgruis een beter alternatief voor bijv. de proplan hondenkoekjes?
Ik denk dat het ook wel af hangt van hoeveel koekjes je geeft. Geef je heel weinig koekjes, dan denk ik dat die van proplan niet direct kwaad kunnen... Maar ja, eigenlijk vind ik zelfgebakken koekjes beter! Er zit in veel recepten veel meer vlees dan in de kant-en-klare koekjes en er zit geen rotzooi in! Misschien is het ook geen gek idee om fruit of komkommer als beloning te proberen. Kun je lekker afwisselen!
Groetjes, Lizzy
Door Moos
Lizzy schreef: Graag gedaan! Hoewel ik mezelf eigenlijk helemaal niet zo duidelijk vind hoor (nu ik het nog een keer terug lees) ;D.

Maar OK, ik bedoelde: als de pH waarde van de urine van jouw hond nu goed is (een paar keer meten en de pH waarde moet zo rond de 6.4 zijn) dan hoef je dus de urine niet aan te zuren, vind ik. Maar wordt de pH waarde hoger, richting de 7.0, dan zou het een goed idee kunnen zijn om vitamine C te geven. Ik denk dan alleen eerder aan 500 a 1000 mg (zure vitamine C). Of aan cranberry capsules. Die verzuren de urine ook.

Groetjes, Lizzy
En zou je bijv. die cranberry capsules dan gewoon kunnen geven, of moet dat in overleg met de da?
Mijn da was namelijk sowieso al anti-versvlees en ik vrees dat ze als ik over Vit. C of cranberry begin dat ze dan meteen begint te steigeren en weer de Hills c/d wil gaan geven.

Ik zal trouwens van de week die ph-strips gaan regelen.
Door Lizzy
Mmm, je kunt je dan eigenlijk wel afvragen of je de juiste DA getroffen hebt.... een dierenarts die anti vervlees is...., daar heb ik het niet zo op, eerlijk gezegd. En het is denk ik inderdaad zinloos om deze vraag aan deze dierenarts te stellen.

Maar goed, ik zelf zou eerst de pH waarde van de urine meten alvorens met cranberry aan de slag te gaan.

En, misschien doe je er goed aan een dierenarts te bellen (om advies te vragen) die pro versvlees is EN verstand heeft van blaasgruis! (Hint: dat zijn Tannetje de Koning, Wim de Leeuw en John Woudstra ;D).

Groetjes, Lizzy
Door Moos
Lizzy schreef: Mmm, je kunt je dan eigenlijk wel afvragen of je de juiste DA getroffen hebt.... een dierenarts die anti vervlees is...., daar heb ik het niet zo op, eerlijk gezegd. En het is denk ik inderdaad zinloos om deze vraag aan deze dierenarts te stellen.

Maar goed, ik zelf zou eerst de pH waarde van de urine meten alvorens met cranberry aan de slag te gaan.

En, misschien doe je er goed aan een dierenarts te bellen (om advies te vragen) die pro versvlees is EN verstand heeft van blaasgruis! (Hint: dat zijn Tannetje de Koning, Wim de Leeuw en John Woudstra ;D).

Groetjes, Lizzy
Nou, ik vind sowieso niet dat ik het met deze da getroffen heb. Vaak weten ze dingen niet meer, en het is me ook een keer gebeurd dat Moos een kwaal toegewezen werd die bij een andere hond hoorde >:(
Ook heeft ze Moos na een behandeling een keerje een hele middag te lang laten blijven omdat ze mij vergeten waren te bellen dat hij al klaar was. Toen ik uiteindelijk zelf maar belde zeiden ze doodleuk: "oh, ja, hij is al een paar uur klaar, is zeker niet goed doorgegeven.
Dus tja, ik heb ook niet zo'n hoge pet van ze op....

Ze is verder heel aardig en vriendelijk hoor, maar heeft Moos het liefst de rest van zijn leven op Hills c/d, en aangezien hij pas 1 is zou dat nog zo'n 15 jaar kunnen zijn, en dat lijkt mij helemaal niks!

Het probleem is dat ik in een dorpje woon waar maar een da is, en geen auto heb om verder te rijden voor de da.

Maar ik zal je tips van da's onthouden mocht Moos' blaasgruis terugkomen ondanks het versvlees.
Door Jolly
he marloes, ik las even vluchtig je berichten door,( zal zo even goed lezen) en zag inene mijn naam voorbij komen.
Mocht je vers vlees van het merk Bibi willen proberen, dan kan ik je dat wel eens komen brengen. Ik woon in Breezand, dus schoorl is niet zo ver weg van mij vandaan.
Door Jolly
Moos schreef: Het probleem is een beetje dat andere merken hier in de buurt niet verkocht worden. Ik woon in Schoorl, N-Holland. In Alkmaar misschien nog wel maar ik heb geen auto, en als student een prutvriezertje, dus ik kan ook niet bestellen en dan bewaren.
Hoi Moos, nogmaal Jolly hier ;D, heb nu beter gelezen en mijn aanbod geldt nog steeds. Ik kan ook een keer langskomen en wat meenemen kijken of je hondje het wel wil, dan kunnen we eventueel ook kijken hoeveel hij nou precies nodig heeft en wat jij voor bijv een week in je minivriezer kwijt zou kunnen. Mocht je intresse hebben, kan je mij d.m.v een mail of een persoonlijk berichtje( wij noemen dat hier een PBtje) laten weten. Mijn mailadres vind je als je op dat papiertje naast de wereld bol klikt, dan kom je op mijn profiel en daarop kan je onderaan ook klikken op "stuur dit persoon een Persoonlijk Bericht"

Laat maar horen
Door Moos
Jolly schreef: he marloes, ik las even vluchtig je berichten door,( zal zo even goed lezen) en zag inene mijn naam voorbij komen.
Mocht je vers vlees van het merk Bibi willen proberen, dan kan ik je dat wel eens komen brengen. Ik woon in Breezand, dus schoorl is niet zo ver weg van mij vandaan.
Heel erg bedankt voor je aanbod, wat een behulpzame mensen hier allemaal!

Ik denk dat ik Moos voorlopig even op Rodi laat, tot nog toe doet hij het er erg goed op, en dan even verder kijk als zijn blaasgruis wel terug mocht komen.

Nogmaals bedankt voor je aanbod, en ik hou het in gedachten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door