Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Sennaruby schreef: Je hoeft niet te wachten hoor, met water geven na het eten van bot! Laat hem maar lekker drinken als hij dorst heeft ;)

Groetjes,

Fieke
Ik zou daar toch echt een beetje mee uitkijken, vooral als het een kaal bot was (en als het hem zoveel dorst heeft opgeleverd dan vermoed ik dat de verhouding vlees:bot behoooorlijk overhelt naar veel bot. Dit was volgens mij ook nog eens een eigenlijk behoorlijk ongeschikt bot, mergpijp. Dragend deel en van rund), met hem lekker te laten drinken. Een paar slokjes prima, maar zeker niet naar behoefte laten lebberen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 25 mei 2006, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Breezer
Ik denk dat de verhouding half half was. Maar hij heeft nu de hele tijd liggen slapen. Dus ik kijk wel of ie zo nog dorst heeft.

Maar ik had hier eigenlijk geleerd om de waterbak minimaal 2 uur weg te laten na het eten van bot.
Door Lizzy
Omdat mergpijpjes ongeschikte botten zijn. Ze zijn te kaal en te hard. Ze krijgen inderdaad heel erg dorst van dit soort veel te harde botten en ze slurpen dan het liefste een hele bak water leeg en dat in combi met bot veroorzaakt toch wel eens problemen. Ik weet dat de adviezen uiteenlopend zijn, maar we hebben het hier dus niet over een geschikt vleesbot en ook niet over een klein slokje drinken (wat heel normaal is na een maaltijd) maar over grote, mega-grote dorst.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 25 mei 2006, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Sennaruby schreef: Oké, dus niet bij al het bot. Is het dan omdat het meespoelt naar de darm of omdat het maagzuur 'aangelengt' wordt?
Wat er precies gebeurd weet ik niet, maar ik heb te vaak meegemaakt en gehoord dat er toch stukken bot in de ontlasting zitten na het eten van dit soort harde botten, waarna gewoon teveel gedronken is. Ik vind het eerlijk gezegd niet goed als een hond na het eten van bot zoveel dorst heeft... Ik vind dat dit eigenlijk iets zegt over de geschiktheid van je maaltijd/vleesbot/bot.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 25 mei 2006, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
Sinds ik Carnibest voer, gaat het tandsteen afbrokkelen. Ik had er eentje bij met een rokersgebit, (ziet er zo uit, ze rookt niet echt :-\ ) Dat tandsteen is nu allemaal aan het afbrokkelen. Ze krijgen hier 2 x per week een bulletpees, ze krijgen hoefjes en pensstaafjes, en de tanden worden hoe langer we voeren des te schoner. Ook Kalin ons oudje van 11, had altijd tandvlees ontsteking door dat ze 2 scheve hoektanden heeft, maar nu zie ik de hoektanden schoon worden en ze stinkt niet meer uit de bek en het tandvlees wordt nu weer normaal ;)

Gr. jacqueline

Breezer schreef: Maandag bij de dierenarts kreeg ik een beetje op m'n donder omdat Breezer behoorlijk wat tandsteen had. Zo blij als ik ben met m'n da begon ze niet gelijk over ander voer. Maar ik moest gaan poetsen met een speciale tandpasta. En het tandsteen moest ik met een lepeltje gaan proberen weg te halen. Nou gaat dit een heel gevecht worden dat weet ik nu al. Dus ik dacht laat ik hier eens een oproepje doen met de vraag of mensen nog tips hebben mbt poetsen en tandsteen verwijderen.

Penslappen heeft geen zin want daar is meneer te lui voor. Dat doet ie dus echt niet.
Door Laura2004
charmed schreef: Ze krijgen hier 2 x per week een bulletpees, ze krijgen hoefjes en pensstaafjes, en de tanden worden hoe langer we voeren des te schoner.
Die hoefjes zijn echt heel erg gevaarlijk. Ze zijn keihard en heel scherp, er zijn heel veel nare dingen gebeurd met die dingen. Je kan beter rauwe vleesbotten geven ipv al die dingen.
Door charmed
Wij geven ze al 11 jaar zonder problemen, Heb de waarschuwing wel vaker gehoord, maar hier zijn ze niet gulzig.

Ik moet eerst maar eens alternatieven vinden, voordat ik deze hoefjes kan vervangen. Zonder hoefjes zou ik me totaal niet voor kunnen stellen.

Gr. Jacqueline
Laura2004 schreef: Die hoefjes zijn echt heel erg gevaarlijk. Ze zijn keihard en heel scherp, er zijn heel veel nare dingen gebeurd met die dingen. Je kan beter rauwe vleesbotten geven ipv al die dingen.
Door Mevroi Kruim
charmed schreef: Wij geven ze al 11 jaar zonder problemen, Heb de waarschuwing wel vaker gehoord, maar hier zijn ze niet gulzig.

Ik moet eerst maar eens alternatieven vinden, voordat ik deze hoefjes kan vervangen. Zonder hoefjes zou ik me totaal niet voor kunnen stellen.

Gr. Jacqueline
Nou, Laura geeft toch een alternatief: rauwe vleesbotten. Veel gezonder en niet zo riskant. Wel de zachte botten geven natuurlijk en geen dragende delen van grote dieren.
Door ~Joke~
Een goed homeopatisch middel tegen tandsteen is Fragaria 3C. Een kuurtje van 30 dagen iedere dag een korreltje en daarna een onderhoudsdosis van 1 korreltje per week. Alleen te koop bij SPAT.
Het maakt de aanslag zacht zodat het gemakkelijk weg te poetsen is en het voorkomt nieuwe aanslag.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op wo 31 mei 2006, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Netty
Joke Miedema schreef: Een goed homeopatisch middel tegen tandsteen is Fragaria 3C. Een kuurtje van 30 dagen iedere dag een korreltje en daarna een onderhoudsdosis van 1 korreltje per week. Alleen te koop bij SPAT.
Het maakt de aanslag zacht zodat het gemakkelijk weg te poetsen is en het voorkomt nieuwe aanslag.
en waar kan ik SPAT vinden?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door