Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Laura2004 schreef: Ik snap niet hoe rijst licht verteerbaar kan zijn ??? Ik zou als mijn hond heel erg ziek misschien wat gekookte kip of koolvis geven, maar geen rijst. Dus ik snap ook niet waarom ze dat aanraden.
oja vergeten erbij te vermelden,ik gaf iid ook bij de rijst koolvis,maar dat was eigen initatief,de d.a had het over kip.
Laura2004 schreef: Hoe meer brokken een dierenarts verkoopt hoe leukere cadeautjes hij krijgt. Zo ook met vlooienmiddelen, wormenmiddelen etc. Heel veel dierenartsen zijn heel erg commercieel en denken alleen aan hun portomonnee. De dierenarts waar ik bij heb gewerkt, verkocht bijna standaard aan iedere client een zak speciale brokken (voor belachelijk veel geld, ook kregen bijna alle patienten standaard een ab-prikje :-\, maar dat is een andere discussie) en later zei deze zelfde dierenarts tegen mij: Het is toch allemaal hetzelfde die brokken, als je er maar een mooi verhaaltje van maakt :-
Is dat echt ja? :o
Jeumig.... ik hoop echt dat dit een uitzondering was :'(
Door Duco
Mijn hond heeft nog een poosje Vobra Lam & Rijst Diet gehad. Vobra verkocht ook Lam & Rijst Hypoallergeen.
Hypoallergeen werd alleen bij de da verkocht.
Ik heb Vobra gevraagd wat het verschil was omdat het volgens mij hetzelfde was. Ik kreeg als antwoord dat er ander lamsvlees in zat. Ik had het er over met de verkoper in de dierenwinkel en die zei: het is precies hetzelfde alleen kan de da 10 euro per zak meer rekenen.
Laura2004 schreef:Ze leren alles wat met voeding te maken heeft van brokkenfabrikanten die speciale lezingen geven (alles wordt vergoed, lekker eten etc.).
Sorry dat ik hier nog even op terugkom, maar ik had dus een discussie met een dierenarts en die beweert dus dat dat dus niet waar is dat alles wat studenten geneeskunde leren over voeding van brokkenfabrikanten komt. Dat van die lezingen wist ik wel. Maar als je hoort wat die dierenarts beweert dan geloof ik het wel, maar ik zou toch graag willen weten hoe dat nou zit. Wordt het voedingonderwijs van diergeneeskundestudenten op welke manier dan ook beinvloed door brokkenfabrikanten?!
Sennaruby schreef: Sorry dat ik hier nog even op terugkom, maar ik had dus een discussie met een dierenarts en die beweert dus dat dat dus niet waar is dat alles wat studenten geneeskunde leren over voeding van brokkenfabrikanten komt. Dat van die lezingen wist ik wel. Maar als je hoort wat die dierenarts beweert dan geloof ik het wel, maar ik zou toch graag willen weten hoe dat nou zit. Wordt het voedingonderwijs van diergeneeskundestudenten op welke manier dan ook beinvloed door brokkenfabrikanten?!
Ja, want een dierenarts krijgt een medische opleiding, geen opleiding voor voedingsdeskundige.
Door Timmy
AstridStraver schreef: Dierenartsen redeneren vanuit brokken en niet vanuit vers, zo leren ze dat ook tijdens hun opleiding, die deels gesponsord wordt door de brokkenfabrikanten.
Sennaruby schreef: Is het zo dat de opleiding van dierenartsen deels door brokkenfabrikanten gesponsord wordt?

Nee. De UvU is een rijksinrichting (Rijksuniversiteit) en wordt NIET gesponsord door brokkenfabrikanten. Een zeker persoon die op internet rondhangt heeft die fabel verspreid en heeft daarbij alleen gekeken naar Amerikaanse universiteiten, waar sponsoring nog wel eens voorkomt.
De fabel dat de UvU door brokkenfabrikanten gesponsord wordt, moet echt een keertje de wereld uit. Het is gewoon NIET waar. Punt.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op di 21 feb 2006, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De dierenarts waar ik werkte (gewoon al afgestudeerd) ging regelmatig naar lezingen over voeding. En die lezingen werden georganiseerd door Royal Canin en Hills etc. Ik weet niet of wat ze over voeding tijdens de studie krijgen door brokkenfabrikanten wordt gesponsoord. Ik weet wel dat ze na de studie regelmatig lezingen krijgen, en cadeautjes krijgen om maar meer brokken te verkopen.
Deze dierenarts waar ik over vertel is misschien ook een extreem voorbeeld, maar het heeft mij wel mijn ogen geopend.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 21 feb 2006, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Timmy schreef: Nee. De UvU is een rijksinrichting (Rijksuniversiteit) en wordt NIET gesponsord door brokkenfabrikanten. Een zeker persoon die op internet rondhangt heeft die fabel verspreid en heeft daarbij alleen gekeken naar Amerikaanse universiteiten, waar sponsoring nog wel eens voorkomt.
De fabel dat de UvU door brokkenfabrikanten gesponsord wordt, moet echt een keertje de wereld uit. Het is gewoon NIET waar. Punt.

Gr.
Linda
Nou, dat is maar net hoe je het bekijkt. Natuurlijk is de situatie in Amerika nog een tikkie anders.

Maar verschilt het nou echt zo van hier? Op de faculteit kunnen studenten Hills, Eukanuba en Royal Canin kopen. Met korting. En gratis proefpakketjes meenemen van de standjes. Op de faculteit zijn de brokfabrikanten met hun producten prominent aanwezig. Congressen en lezingen en feestjes en partijtjes en kadootjes worden door de brokfabrikanten betaald. Dat is in mijn ogen gewoon dood-ordinaire sponsoring (en hersenspoeling).

Bij mijn weten is de faculteit wel degelijk voor een deel afhankelijk van de sponsoringen.

En ik weet niet op welke 'zekere persoon' jij doelt Linda, maar ik voel me wel aangesproken. Want ik noem de toestanden van brokfabrikanten op de faculteit inderdaad sponsoring. En dat blijf ik zo noemen, omdat het in mijn ogen wel degelijk sponsoring is.
Door Timmy
Laura2004 schreef: De dierenarts waar ik werkte (gewoon al afgestudeerd) ging regelmatig naar lezingen over voeding. En die lezingen werden georganiseerd door Royal Canin en Hills etc. Ik weet niet of wat ze over voeding tijdens de studie krijgen door brokkenfabrikanten wordt gesponsoord. Ik weet wel dat ze na de studie regelmatig lezingen krijgen, en cadeautjes krijgen om maar meer brokken te verkopen.
Tja, relatiegeschenken krijg je ook in andere branches. De studie diergeneeskunde heeft niks met relatiegeschenken te maken; er wordt gewoon niets gesponsord.
Het ligt ook aan de dierenarts zelf. Ik heb jaren bij dierenartsen gewerkt en nog nooit heb ik daar cadeautjes gezien, of gekregen om maar meer brokken te verkopen. En de lezingen na de studie... daar kiest zo'n dierenarts in kwestie zelf voor, maar zegt niets over al dan geen sponsoring van de faculteit.

Echter, de boel moet wel van twee kanten bekeken worden. Hoe lang heeft het geduurd voordat ze op de opleiding diergeneeskunde bij de lessen brokken introduceerden? Dat heeft jaren geduurd, want met de pot mee-eten was de normale voeding voor de hond. En helemaal in die tijd stonden ze erg sceptisch tegenover dat kant-en-klare spul en dierenartsen dachten er niet aan om brokken te promoten. Maar met de jaren drong het tot op de universiteit door, de medische zorg werd beter, de dieren leefden langer. Dus de brok werd als juiste voeding geacht en werd in de lessen opgenomen.
Nu staan we voor een nieuwe wisseling: de brok blijkt helemaal niet zo gezond; verse voeding is beter. Net als jaren geleden zal het lang, misschien wel heel erg lang duren voordat dit feit is doorgedrongen tot de universiteit en de al afgestudeerde dierenartsen.
Dat is nu eenmaal zo en dat is met alles zo. In de middeleeuwen was aderlating ook een heilig middel; werkte bij alles... nog lang nadat gebleken was dat dit helemaal niet goed was, werd aderlating door de meest gerespecteerde artsen nog toegepast.

Laten we nu gewoon blij zijn met de dierenartsen die niet met de meute meelopen en verder kijken dan hun neus lang is. We kunnen wel gaan mopperen en rare verhalen gaan rondstrooien (en daar bedoel ik niemand van BP mee, dus niet direct op de kast springen), maar daar bereik je niks mee. Gewoon doorgaan waar we mee bezig zijn: promoten van verse voeding. Uiteindelijk zal dat toch z'n vruchten afwerpen. OOK op de faculteit diergeneeskunde...

Gr.
Linda
Door Timmy
Lizzy schreef:Op de faculteit kunnen studenten Hills, Eukanuba en Royal Canin kopen. Met korting. En gratis proefpakketjes meenemen van de standjes. Op de faculteit zijn de brokfabrikanten met hun producten prominent aanwezig. Congressen en lezingen en feestjes en partijtjes en kadootjes worden door de brokfabrikanten betaald. Dat is in mijn ogen gewoon dood-ordinaire sponsoring (en hersenspoeling).

Bij mijn weten is de faculteit wel degelijk voor een deel afhankelijk van de sponsoringen.
Sponsoring wil zeggen dat er betaald wordt voor het voeren van een naam. De faculteit krijgt subsidies van de overheid en geen geld van brokkenfabrikanten. Dat de faculteit het toelaat dat er op het prikbord reclame's hangen van brokken, is een andere zaak, maar is geen sponsoring. En de andere activiteiten gaan buiten de faculteit om; daar heeft de UvU niks mee te maken!
Lizzy schreef:En ik weet niet op welke 'zekere persoon' jij doelt Linda, maar ik voel me wel aangesproken. Want ik noem de toestanden van brokfabrikanten op de faculteit inderdaad sponsoring. En dat blijf ik zo noemen, omdat het in mijn ogen wel degelijk sponsoring is.
Hier heb ik je al persoonlijk over benaderd...

Gr.
Linda
Maar er is 1 heel groot verschil met toen en nu. Namelijk dat er toen geen miljarden-industrie slapend rijk werd van afvaltroep in brokkies stoppen om dat vervolgens wereldwijd te verkopen.....

Toen maakte mensen hun voer zelf. Toen werden mensen niet gehersenspoeld en gemanipuleerd. Toen waren er geen belanghebbende.

Nu is de afdeling "legal" bij Iams en Hill's net zo groot als afdeling "public relations". Nu zetten ze vetbetaalde advocaten op onder-het-vloer-kleed-praktijken. Nu zetten ze miljoenen, ja zelfs miljarden in om studenten en dierenartsen en hondeneigenaren te vergiftigen met ideeen over 'gezonde hondenvoeding'. Het wordt steeds moeilijker om tegen deze maffia-praktijken in te gaan. Ze worden steeds harder, onmogelijker en vervelender, wanneer er kleine stukjes uit hun marktaandeel wordt weggeknaagd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 feb 2006, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Timmy schreef: Sponsoring wil zeggen dat er betaald wordt voor het voeren van een naam. De faculteit krijgt subsidies van de overheid en geen geld van brokkenfabrikanten. Dat de faculteit het toelaat dat er op het prikbord reclame's hangen van brokken, is een andere zaak, maar is geen sponsoring. En de andere activiteiten gaan buiten de faculteit om; daar heeft de UvU niks mee te maken!
Daar hebben toch veel mensen een andere mening over hoor! Zodra een organisatie voor een deel afhankelijk is van dit soort fabrikanten (brokfabrikanten, farmaceuten): spreek ik van sponsoring en hersenspoeling.
Hier heb ik je al persoonlijk over benaderd...

Gr.
Linda
Ik heb het gezien, dank je ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 feb 2006, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door