Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Dezhra is voor jou een heel speciaal hondje, maar ik denk dat het haar net zo zal verlopen als alle andere probleemhondjes en katjes op BP: als het baasje maar lang genoeg volhoudt dan komt het goed met die ontlasting ;D
Bedenk alleen wel dat als het al zo'n lange periode niet goed gaat met haar ontlasting, dat je waarschijnlijk nu ook een langere periode nodig hebt om resultaat te zien.

Gewoon volhouden dus en daar ik jou wel als een doorzetter ken, zal dat geen probleem zijn 8)
Lizzy schreef: Heel even over de probiotica: ik denk dat je inderdaad vooral probiotica moet geven. Voor langere tijd. Maar, giet geen warm of gekookt water over de probiotica, want dat doodt deze goede bacterieen en dan werkt het dus niet meer. Dus, eerst gekookt water over het versvlees (en dit moet je natuurlijk ook zometeen gaan afbouwens), dan helemaal af laten koelen en dan pas de probiotica erover heen. Probiotica kan (heb ik inmiddels geleerd) heel soms wat diarree + slijmvorming (beginverergering) geven, maar je moet dan ook vooral doorzetten! Ik zag dat Okugest ook al was genoemd. Dat is ook een prima middel voor wanneer ze erg dunne ontlasting heeft. Ik denk dat de darmen van je hondje door alle medicatie van de DA redelijk verziekt zijn dus het kan zijn dat je wat geduld moet hebben.
Oke dat wist ik niet (misschien had ze het wel gezegd hoor) maar dat je het niet moest mengen met warm/gekookt water. Vanavond krijgt ze het weer en dan zal ik het eerst mengen met koud water. Er werd mij wel verteld dat ze hier nog wel eens een half jaar op moest blijven zitten, niet dat ik dat een probleem vind hoor. En ik kan er dus nu ook op voorbereid zijn dat ze wat mindere (dunnere) ontlasting kan krijgen. Tot nu toe heeft ze alleen vanmorgen wat ontlasting gehad en het was echt superklein en normaal van structuur :D. Dezhra eet de CB heel goed en wordt steeds enthousiaster met het eten, het dametje begint nu al te grommen en geluid te maken van plezier als ik het klaarmaak.

Ik heb het met Wout ook erover gehad om als het goed gaat met Dezhra de rest van de honden over te zetten op CB. Nu heb ik uit zitten rekenen dat Toby weegt 30 kg dat hij 600 gram CB per dag moet hebben? En dan ga ik uit van 20 gram per kilogram gewicht. Volgens Wout is dat wel wat veel of moet ik een andere berekening erop los laten.

Esther en d'r beestenboel
Laatst gewijzigd door Esther1963 op zo 19 feb 2006, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fijn dat het zo goed gaat :D. Lizzy zei: gekookt of warm water over de CB, dan aflaten koelen en dan de probiotica er doorheen ;).
Bij Toby moet je van 20 gram per kilo lichaamsgewicht uitgaan maar als hij te dik is geef je minder, is hij te mager geef je meer. Kijken naar je hond dus.
Bij een grotere hoeveelheid inkopen, wordt het wat goedkoper. Misschien kun je samen doen met iemand anders.
Leuk dat Wout nu ook helemaal achter versvlees staat :D
Esther1963 schreef:Ik heb het met Wout ook erover gehad om als het goed gaat met Dezhra de rest van de honden over te zetten op CB. Nu heb ik uit zitten rekenen dat Toby weegt 30 kg dat hij 600 gram CB per dag moet hebben? En dan ga ik uit van 20 gram per kilogram gewicht. Volgens Wout is dat wel wat veel of moet ik een andere berekening erop los laten.
Borke weegt 22 kg en eet 500 gram per dag en hij is toch een energieke jonge hond.
Ik denk dat voor Toby die 600 gram prima is hoor. Je merkt vanzelf hoeveel er nodig is, door te voelen in hoeverre je zijn ribben voelt.
Truus schreef: Lizzy zei: gekookt of warm water over de CB, dan aflaten koelen en dan de probiotica er doorheen ;).
Klopt Truus!

Dus niet mengen met koud water! De CB mengen met gekookt water of even 1 tel koken (alleen in overschakel-fase 1). Dan de CB helemaal af laten koelen en pas dan de probiotica erbij!

Probiotica kan dus niet goed tegen hitte/verhitting. Vandaar.
Sorry ik had het niet goed gelezen, nu dus wel. Ze krijgt nu 10 ml. water (venkelthee) over de CB en dat moet ik na drie dagen verminderen naar 5 ml. water en dan weer na drie dagen alleen CB met probiotica.

Ik wil het eerste ven een tijdje met Dezhra ervaren hoe ze het verder doet op de CB en dan inderdaad alle honden overdoen. Dit wordt zoals Astrid al eerder zei een grote vriezer (extra) kopen en de distribiteur van CB zei al dat het bij grotere afname goedkoper werd. We zullen zien hoe het gaat, ik kan er nu nog weinig van zeggen want we zijn precies 24 uur bezig.

Trouwens zei die vrouw dat Dezhra 100 tot max. 120 gram CB mocht hebben. Dezhra weegt 4.8 kg. Eerlijk gezegd vond ik dat veels te weinig en ben op de site van CB gaan kijken en zag dat pups tot jonge honden 40 tot 50 gram CB per kilo lichaamsgewicht mochten hebben. We hebben haar de eerste dag op 160 gram gedaan en vanmorgen was echt haar maagje aan het rommelen van de honger. Wout heeft zelfs gelijk de honden gedaan toen hij beneden kwam en meestal wacht hij daar even mee (eerst een kopje koffie en dan de hondjes eten zegt hij altijd ;D) en na het eten was het rammelen van haar maagje over.

Hoi Esther.
Gewoon volhouden met KVV hoor. Een hondje dat nog zo jong is moet nog een hele darmflora opbouwen. Omdat het in het begin niet goed ging, kan het best even duren voordat ze lekker poept.
Wij zijn met onze shelties ook overgestapt op KVV en het bevalt heel erg goed.
Probiotica ook een flinke periode volhouden. Niet te snel stoppen ermee. Als ze goede ontlasting heeft zou je het stapsgewijs kunnen verminderen. Maar ze moet de kans krijgen een goede balans in de darmen op te bouwen.
Laatst gewijzigd door K&D op zo 19 feb 2006, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther1963 schreef:Trouwens zei die vrouw dat Dezhra 100 tot max. 120 gram CB mocht hebben. Dezhra weegt 4.8 kg. Eerlijk gezegd vond ik dat veels te weinig en ben op de site van CB gaan kijken en zag dat pups tot jonge honden 40 tot 50 gram CB per kilo lichaamsgewicht mochten hebben. We hebben haar de eerste dag op 160 gram gedaan en vanmorgen was echt haar maagje aan het rommelen van de honger.
160 gram lijkt mij ook erg weinig voor een pup die nog volop in de groei is.

Heb je dit artikel al gezien: BARF en zelf samenstellen voor dummies:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16535
(staat in de bibliotheek).

Hier in wordt het volgende gezegd over de hoeveelheden:
"Hoeveel moet ik geven ? Een hond heeft een ideaal gewicht als je zijn ribben net niet kan zien maar wel duidelijk kan voelen. Ervaren BARFers voeren daarom op het gezicht. Als je echter begint met BARFen ga je uit van de volgende percentages van lichaamgewicht/per dag: volwassen honden 2 – 5 %, pups 5 -10 %."

Dit artikel gaat weliswaar over BARF, maar zowel met kvv als met BARF geef ik Borke dezelfde percentages en dat gaat prima.
Je zou haar dus ergens tussen de 240 en de 480 gram per dag kunnen geven.
Nu zijn haar darmen nog van slag, dus heel erg veel geven lijkt me niet handig, maar dat haar maag rammelt van de honger is natuurlijk ook niet goed.

Ik weet niet hoe veel keer per dag zij eten krijgt, maar bij darmproblemen met kittens (daar heb ik het meeste ervaring mee) gaf ik altijd vaker eten en kleinere porties.

Borke (actieve reu van 2 jaar) eet 2.3% per dag.
Die 160 gram wordt verdeeld over drie keer per dag, ik voerde ook brokken 3 x per dag. Je kan bij haar moeilijk haar ribbetjes zien vanwege haar dikke vacht maar ik zie nu al wel dat ze invalt en ze is 3 ons afgevallen. Uiteraard begin ik rustig aan maar vandaag krijgt ze 180 gram want ik wil niet dat ze nog meer afvalt, ze was al best heel slank.

Ze had vanmorgen weer perfecte ontlasting, wederom heel klein, donker en best hard. Kan harde ontlasting nog kwaad trouwens? Wout zei ook goh wat weinig ik zei toen tegen hem, kun je nagaan de rest heeft het lichaam dus allemaal opgenomen en wat er als ontlasting uitkomt zijn reststoffen die niet door het lichaam opgenomen kunnen worden. Tot nu toe gaat het heel goed met mijn meissie maar ja ze had eens per 2 a 4 weken last en tussendoor had ze nergens last van.

Klinkt goed Esther!
Ik zou als ik jou was haar 240 gram per dag gaan geven en eens kijken hoe ze dan reageert. Wel langzaam opbouwen, maar je zou ook tijdelijk weer even 4x per dag kunnen voeren.

Te harde ontlasting zal je niet zo snel zien op alleen kvv. Bij Borke heb ik dat nog nooit gehad in ieder geval.
Het kan wel voorkomen als je zelf samenstelt en verhoudingsgewijs die dag te veel bot gegeven hebt (is een kwesie van ervaring, heb ik nu nooit meer). Dan zit je hond heel zielig te piepen bij het poepen en zijn het keiharde keutels die heel erg wittig van kleur zijn.
Voordeel van hardere ontlasting is dat je minder/geen problemen met de anaaklieren hebt.

Het is ongelofelijk hoe weinig ontlasting je dieren hebben op uitsluitend vers. Bij de katten is dat echt de helft en daar we 2x per dag de kattenbakken uitscheppen, weet ik dat heel erg zeker. Kost me dus de helft aan kattengrit en i.p.v. 4 kattenbakken hebben we er nu nog 2 staan.
Ik denk ik zal eens in de paar dagen eens een update doen, maar Dezhra doet het heel goed op CB en nog steeds vindt zij het superlekker, ze wordt steeds enthousiaster. Ze rent keihard naar haar bench toe waar ze haar eten krijgt en weet niet hoe snel ze op haar kontje moet gaan zitten want daarna volgt een click van de clicker en meteen er achteraan krijgt ze haar lekkers.

Ik heb gisteren de homeopaat nog even gebeld en haar ook verteld hoe goed het gaat. Ze vond dit heel fijn om te horen, ze zegt meestal bellen ze alleen als het slecht of slechter gaat dus mijn telefoontje waardeerde ze best wel. Ik had haar nog wel verteld dat ik de hoeveelheid van 100 a 120 gram wel erg weinig vond en het heb verhoogt naar 180 gram per dag. Zij zei ook dat ze per ongeluk uit was gegaan van een volwassen hond en daar dus ook die fout gemaakt qua hoeveelheid. Dezhra begint ook alweer aan te komen dus ik kijk het nog even aan of ze nog meer moet hebben. Zolang ze goed aankomt geef ik haar niet meer.

Heerlijk he als je resultaat ziet ;D
Ik vond het vers voeren ook steeds spannender en opwinderder worden toen ik zo'n overgang zag van spuitpoep en een humeurig dier wat transformeerde in een vrolijke aanhankeljike poes ;D
Ik denk dat jij dan nog sneller resultaat zag dan ik Astrid. Jouw kat had regelmatig last van spuitpoep, Dezhra heeft het eens per 2 a 4 weken dus ik moet nog even geduld hebben en het bekijken hoe het gaat over twee maanden ofzo. Hoewel ik nu qua hoeveelheid ontlasting, kleur en hardheid al een heel groot verschil zie :D

Esther1963 schreef: Ik denk dat jij dan nog sneller resultaat zag dan ik Astrid. Jouw kat had regelmatig last van spuitpoep, Dezhra heeft het eens per 2 a 4 weken dus ik moet nog even geduld hebben en het bekijken hoe het gaat over twee maanden ofzo. Hoewel ik nu qua hoeveelheid ontlasting, kleur en hardheid al een heel groot verschil zie :D
Dat klopt onze poes had 3-4x per dag spuitpoep, in het begin op hypoallergene brokken ahd ze 2 keer per dag ontlasting die een stuk steviger was (maar geen drolletjes, meer stevige 'kwakjes'). Op vers had ze direct 1x per dag een kleine stevige drol.
Maar zij was al ouder, toen ze jong was had ze het ook zo nu en dan en heel langzaam verergerde het.
Daarom is het handig dat jij er nu snel bij bent bij Dezhra!
Esther1963 schreef: Ik denk dat jij dan nog sneller resultaat zag dan ik Astrid. Jouw kat had regelmatig last van spuitpoep, Dezhra heeft het eens per 2 a 4 weken dus ik moet nog even geduld hebben en het bekijken hoe het gaat over twee maanden ofzo. Hoewel ik nu qua hoeveelheid ontlasting, kleur en hardheid al een heel groot verschil zie :D

Wat fijn dat het zo goed gaat zeg! :D Ik hoop dat het over een paar maanden nog net zo goed gaat ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door