Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
Wanneer is diarree, diarree eigenlijk. Wanneer de hond meerdere keren op een dag moet en het niet meer kan ophouden absoluut, maar zelf noem ik het eigenlijks al diarree als hij zn dagelijkse drol in vloeibare toestand eruit werkt?!
Door Lizzy
Ik heb geen vast recept wat ik doe bij diarree omdat het helemaal van de diarree afhangt (en met welke andere klachten het eventueel gepaard gaat).

Als ik een echt zieke hond heb die bijv. diarree heeft en ook overgeeft en koorts heeft: dan zit ik snel bij de DA.

Ik geef standaard Okugest. En probiotica. Altijd.

Als ik een hond heb die diarree heeft en ziek is (maar die zich niet ook nog pikaal leegkotst): dan laat ik hem/haar standaard 1 a 2 dagen vasten. Want een zieke hond, die eigenlijk niet wil eten, moet je niet laten eten.... Dat lichaam van de hond moet schoon en daar moet je niks in stoppen, behalve water. Eventueel met wat rauwe honing.

Als het spuitpoep/water is zonder dat de hond ziek is, dan geef ik iets lichts. Niet gekookt hoor. Of ik laat de hond een dagje vasten. Maar meestal geef ik iets lichts. Als dit me te lang duurt, dan ga ik desnoods brandnetel en bosbessen geven (dat stopt, net als Roosvicee). Maar het stopt niet echt heel erg. Als de hond aan de spuitpoep is waarbij hij zich wel beroerd voelt: dan krijgt hij niks te eten.

Ik geef nooit, maar dan ook nooit stoppende middelen als Norit. Ik geloof daar namelijk helemaal niet in. Soms kan er namelijk sprake zijn van een bacteriele infectie (dat komt overigens bij honden niet vaak voor!) en als je de diarree dan gaat stoppen: dan blijven de bacterieen in het lichaam zitten terwijl die er juist uitmoeten (tis ook een natuurlijke reactie van het lichaam).

Als er bloed bij zit en de hond is ziek: zit ik bij de DA. Als er bloed bij zit zonder dat de hond ziek is: wacht ik af en geef ik iets lichts. Niet gekookt.

Als het dun is zonder dat het water is en de hond is verder niet ziek: dan geef ik gewoon normaal eten. Als dit erg lang duurt, dan geef ik ook bosbessen.

Als diarree te lang duurt dan vind ik een bezoek aan de DA altijd een goed plan.

Overigens kun je ook wel dunne darm-diarree en dikke darm-diarree onderscheiden. Bij dunne darm-diarree is meestal waterig en honden kunnen hondsberoerd zijn bij deze vorm. Ook is er kans op uitdroging. Bij dikke darm-diarree is de diarree vaak een slijmerig of brij-achtig. De hond is vaak minder ziek en het gaat meestal niet gepaard met overgeven enzo.

Nou ja, er zijn dus vele oorzaken voor diarree. Parasieten, vieze dingen als giardia, virus, bacterie, voedselverandering, voedselallergie/intolerantie en dan heb je nog de meer ingewikkelde oorzaken zoals LPE en IBD bijvoorbeeld. Maar goed, dat zijn dus niet de huis-tuin-keuken diarreetjes die bijv. met 1 of 2 of 3 daagjes weer over zijn.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 14 sep 2005, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
conleeuw schreef: Ik ben het ermee eens dat een beetje diaree geen kwaad kan, mits het alleen diaree is.
Bij meerdere dagen met bloed, ga mijn nekharen wel overeind staan. Maar dan is het zaak om de oorzaak te achterhalen.
Ja, diarree met bloed is altijd een reden om eens zeer zorgvuldig te gaan kijken. En als het langer aanhoudt ook (dat zei ik ook). Maar gewoon een keer dunne, da's nmm echt geen drama waar je direct een da bij moet halen.
Door Jojo
Lizzy schreef: Ik heb geen vast recept wat ik doe bij diarree omdat het helemaal van de diarree afhangt (en met welke andere klachten het eventueel gepaard gaat).

Als ik een echt zieke hond heb die bijv. diarree heeft en ook overgeeft en koorts heeft: dan zit ik snel bij de DA.

Ik geef standaard Okugest. En probiotica. Altijd.

Als ik een hond heb die diarree heeft en ziek is (maar die zich niet ook nog pikaal leegkotst): dan laat ik hem/haar standaard 1 a 2 dagen vasten. Want een zieke hond, die eigenlijk niet wil eten, moet je niet laten eten.... Dat lichaam van de hond moet schoon en daar moet je niks in stoppen, behalve water. Eventueel met wat rauwe honing.

Als het spuitpoep/water is zonder dat de hond ziek is, dan geef ik iets lichts. Niet gekookt hoor. Of ik laat de hond een dagje vasten. Maar meestal geef ik iets lichts. Als dit me te lang duurt, dan ga ik desnoods brandnetel en bosbessen geven (dat stopt, net als Roosvicee). Maar het stopt niet echt heel erg. Als de hond aan de spuitpoep is waarbij hij zich wel beroerd voelt: dan krijgt hij niks te eten.

Ik geef nooit, maar dan ook nooit stoppende middelen als Norit. Ik geloof daar namelijk helemaal niet in. Soms kan er namelijk sprake zijn van een bacteriele infectie (dat komt overigens bij honden niet vaak voor!) en als je de diarree dan gaat stoppen: dan blijven de bacterieen in het lichaam zitten terwijl die er juist uitmoeten (tis ook een natuurlijke reactie van het lichaam).

Als er bloed bij zit en de hond is ziek: zit ik bij de DA. Als er bloed bij zit zonder dat de hond ziek is: wacht ik af en geef ik iets lichts. Niet gekookt.

Als het dun is zonder dat het water is en de hond is verder niet ziek: dan geef ik gewoon normaal eten. Als dit erg lang duurt, dan geef ik ook bosbessen.

Als diarree te lang duurt dan vind ik een bezoek aan de DA altijd een goed plan.

Overigens kun je ook wel dunne darm-diarree en dikke darm-diarree onderscheiden. Bij dunne darm-diarree is meestal waterig en honden kunnen hondsberoerd zijn bij deze vorm. Ook is er kans op uitdroging. Bij dikke darm-diarree is de diarree vaak een slijmerig of brij-achtig. De hond is vaak minder ziek en het gaat meestal niet gepaard met overgeven enzo.

Nou ja, er zijn dus vele oorzaken voor diarree. Parasieten, vieze dingen als giardia, virus, bacterie, voedselverandering, voedselallergie/intolerantie en dan heb je nog de meer ingewikkelde oorzaken zoals LPE en IBD bijvoorbeeld. Maar goed, dat zijn dus niet de huis-tuin-keuken diarreetjes die bijv. met 1 of 2 of 3 daagjes weer over zijn.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! :D
Maar ik heb toch nog een vraagje: Wat is 'iets lichts' ?? want ik neem aan dat het niet de bedoeling is om het vlees te gaan koken?!
Door Lizzy
Jojo schreef: Bedankt voor de uitgebreide uitleg! :D
Maar ik heb toch nog een vraagje: Wat is 'iets lichts' ?? want ik neem aan dat het niet de bedoeling is om het vlees te gaan koken?!
Nee, met iets lichts bedoel ik dat ik bijv. wat kalkoenvlees, kippenvlees, witvis met groentes geef. Gewoon rauw.

Ik word steeds meer een muts met dit soort dingen. Vroeger (lang geleden) kookte ik nogal gauw wat kip met rijst voor mijn honden. Toen heb ik eens zitten denken "wat nou als wolven een keertje aan de slinger zijn, gaan zij hun prooidier koken?". Nee dus. Zij vasten, eten kruiden, bessen, grassen waarvan ze dus weten dat het goed voor ze is of ze eten gewoon hun prooidier.

Dus eigenlijk zie ik de logica niet erg van het koken van vlees.....

Ik heb Juliette de Bairacli Levy ook gelezen en hoewel ik de boekjes hier en daar erg ouderwets en achterhaald vind, vind ik ook dat er ontzettend veel nuttigs in staat! Gekookt vlees (en ei) = ziekmakend. Zij zegt ook (en het klopt) dat als je rauw vlees in een vleesput stopt, dan wordt het vlees rijp en alleen maar beter verteerbaar voor de hond. En lekkerder. Als je gekookt vlees bewaard en in de vleesput stopt, dan slaat het groen uit en is snel zwaar bedorven. Ruik eens aan aan rauw ei en ruik dan eens aan een gekookt ei. Wanneer het ei gekookt is komt er een ziekmakende zwaveldamp op je af. Het ruikt rot. En dan zeggen mensen "ja, je moet niet aan een ei ruiken". Doei! Je moet wel aan een gekookt ei ruiken en snappen dat dit geen voer is! Maar OK, waarom zou je een ziek dier gekookt, ziekmakend voer gaan geven?

Nee, ik ben meer van de categorie: vasten of gewoon eten. En als ze aan de slinger zijn gooi ik er die dag niet een compleet lamskarkas in. Gewoon omdat dat vrij zwaar op de maag ligt. Maar een kip of eendennekje of vlees met groente: dat gaat dus prima.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door