Moderator: Lizzy
Janie2 schreef:Ik heb altijd begrepen, maar ook dat is een klok-en-klepel-ding, dat het eiwit de boosdoener is. Een beetje zoals het eiwit in een rauw ei vloeibaar is, maar als je het ei kookt, wordt het eiwit stevig, oftewel, de structuur ervan is veranderd. Maar nogmaals, ik weet er net zoveel van als jij.theorie theorie.
Ja, geeft wel geruststelling, maar mijn ervaring met zo'n stekelige beukennoot schil, is dat dat zo'n minimaal 24-30 uur nog in de maag kan blijven zitten.
Dat is er hier ooit uitgekotst, schrikken!, en herleid van onze boswandelingen moet dat dus zoveel uur geleden minimaal naar binnen gewerkt zijn.
Maar dat is dan dus onverteerbaar materiaal.
En dat bot, zal nu dus hopelijk volledig opgelost zijn.
Ik heb tot nu toe niks kunnen vinden. En er is inderdaad ook niet overgegeven.
Lizzy, ik kan het mij als westerling bij de bedoeinen wel voorstellen dat je vriendin die nacht niet geslapen heeft, bezorgd om de honden![]()
Er is helaas weinig technische info te vinden. Over hoe de samenstelling van rauw en gekookt bot in elkaar zit.
Wat gekookt bot dan harder maakt, verlies van collageen?, en of dat dus moeilijker verteerbaar is en waarom dan.
Eigenlijk lees je dus vooral dat gekookt/gebakken bot scherp kan splinteren tijdens het kauwen, niet dat het nog kan gaan splinteren tijdens de vertering in de maag?
Iets met het kip en het ei verhaal willen begrijpen
Janie2 schreef:Wat een monster Larshann! Heb je al grijze haren?een aantal ja
Anne, klinkt plausibel met eiwitten.
Janie2 schreef:Yess.Fijn!
Nog niets! Geen klachten en niets in zijn ontlasting.
Dierenarts had het over drie dagen, maar dat dingen ook langer in de maag kunnen blijven terwijl de rest passeert.
Hoe lang denken jullie dat het opletten is?