[quote="wimk"]
Hij is ook niet erg kreupel, maar hij loopt eigenlijk niet veel, hij ligt liever. En 1 keer in de week gaat hij met de honden uitlaat service mee, en dan vind ik hem de volgende dag altijd wat minder goed lopen, dan is hij stijf en dan lijkt het wel een oude hond. Ook kan hij van het ene op het andere moment zomaar een dag of 2 gaan zwikken met zijn voorpoot, dan likt het wel of hij er door zakt. Daarna zie je soms een dag of 10 niks meer. Bumper is erg rustig naar mensen toe, daarin tegen als hij een andere hond ziet wordt hij helemaal gek en kan hij een hele tijd spelen. Ik ga maar op het advies van Dr Crama af, alhoewel ik me wel afvraag hoe hij kan zien dat bumper aan beide poten lpc heeft zonder foto's te hebben gemaakt
[/quote]
Honden die lpc hebben, lopen anders, zitten anders, ligggen anders en de houding van de voorpoten is anders. Als ze zitten houden ze veel gewicht op de achterhand, om de voorhand zo veel mogelijk te ontlasten en de voorpoten zijn vaak naar buiten gedraaid en de ellebogen houden ze tegen het lichaam aan gedrukt. Als ze liggen, draaien ze de voetjes naar binnen toe, ook dit schijnt de voorpoten te ontlasten. Als ze lopen exoroteren ze vaak. Dit houdt in dat ze de voorpoten buiten de lichaam om zeg maar naar buiten draaien. Dus geen rechte beweging naar voren toe, maar een draai buitenlangs. Dit om de ellebogen zo min mogelijk te gebruiken. Verder als de hond op zijn zij ligt en je hebt met de ene hand de elleboog vast en je klapt de poot volledig in, staan ze dit vaak niet helemaal toe. Ze wriemelen weg, spannen de poot of draaien hem weg. In hele erge gevallen hoor je gekraak in de elleboog.
Zelf zou ik 100% zeker willen weten dat mijn hond iets aan zijn ellebogen heeft, voordat er ook maar iemand met een mes in de buurt komt. Als jij er geen vertrouwen in hebt zou ik een second opinion vragen. Zelf ben ik met Kuma bij Yolande Krooshof (Emmeloord) geweest en was daar uitermate over te spreken!!!