Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Ik dacht dat de kans op botkanker alleen zoveel hoger was bij vroegcastratie. Niet bij castratie van een oudere teef.
Ik hoor en zie nl veel meer teefjes met mamatumoren dan met bmo. Dat laatste hoor ik niet zo vaak. Ook toen ik nog bij de da werkte zag ik veel oudere teefjes met mamatumoren en bijna geen bmo's. Mijn voorkeur zou nog steeds zijn om gewoon niks te doen. Maar helaas heb je die keuze niet altijd. Maar alleen om een bmo te voorkomen zou het mijn keuze niet zijn denk ik.
hannabelgje schreef: Ik heb qua gedrag hier enorm veel geluk gehad met de castratie. Maar liever had ik haar gewoon helemaal intact gelaten.
Meestal loopt een bmo tegenwoordig toch ook goed af? Dan kun je toch beter helemaal niks doen?
Dat is inderdaad ook altijd nog een goede optie. Hoewel ik toch wel vind dat na het zevende levensjaar je veel gesodemieter hebt met die baarmoeders. En dat loopt helaas niet altijd goed af. Maar goed, ja, je hebt gelijk: dat geldt voor veel dingen in het leven.
Mijn teefje was goed twee jaar toen ze bmo kreeg, gelukkig de open vorm zodat ik het op tijd gezien had. Er is zelfs eerst nog met AB geprobeerd maar een paar dagen na die kuur herviel ze en toen was de beslissing gauw genomen. Het was al geen gemakkelijk karakter en na de ingreep is dat nog verergerd.
Ik weet niet goed wat ik moet denken van deze techniek, behalve dan dat de hormonen blijven werken. En je moet natuurlijk je DA blindelings vertrouwen, want je kan niet zien wat hij/zij heeft weggehaald en wat niet  ;).
Cockerlover schreef: Mijn teefje was goed twee jaar toen ze bmo kreeg, gelukkig de open vorm zodat ik het op tijd gezien had. Er is zelfs eerst nog met AB geprobeerd maar een paar dagen na die kuur herviel ze en toen was de beslissing gauw genomen. Het was al geen gemakkelijk karakter en na de ingreep is dat nog verergerd.
Ik weet niet goed wat ik moet denken van deze techniek, behalve dan dat de hormonen blijven werken. En je moet natuurlijk je DA blindelings vertrouwen, want je kan niet zien wat hij/zij heeft weggehaald en wat niet  ;).
Aangezien je teef na deze operatie gewoon nog loops wordt, is dit geen kwestie van vertrouwen :)
He wacht ff.... Hoe kunnen ze nou loops worden zonder baarmoeder?
Edit: ik bedoel eigenlijk 'Hoe kunnen ze nou de uiterlijk waarneembare kenmerken van loopsheid hebben?'. Het bloedverlies is toch afkomstig van de voorbereidende baarmoeder? Maar die is er niet meer dus zou je ook geen bloedverlies hebben. Toch? Loops als in de vorm van opgezette vulva en eisprong is er wel, maar is dat zo goed waarneembaar?
Laatst gewijzigd door Jantina op wo 29 apr 2015, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantina schreef: He wacht ff.... Hoe kunnen ze nou loops worden zonder baarmoeder?
Edit: ik bedoel eigenlijk 'Hoe kunnen ze nou de uiterlijk waarneembare kenmerken van loopsheid hebben?'. Het bloedverlies is toch afkomstig van de voorbereidende baarmoeder? Maar die is er niet meer dus zou je ook geen bloedverlies hebben. Toch? Loops als in de vorm van opgezette vulva en eisprong is er wel, maar is dat zo goed waarneembaar?
Naar het schijnt zie je een normale opgezette vulva (hier lijken het wel bavianen hoor, dat valt echt niet te missen!) en ze zijn aantrekkelijk voor reuen.
hannabelgje schreef: Als je weet dat je meer risico loopt na het zevende levensjaar dan is het denk ik gewoon een kwestie van goed in de gaten houden. Ken je hond. Ik denk dat de gemiddelde bp ganger zijn hond goed genoeg kent om te weten wanneer er iets aan de hand is.
Helemaal waar denk ik maar dat betekent niet dat wij BP gangers tover handen hebben. Onze Cees had een open bmo en die ontdekte we vanaf het moment dat ze begon te vloeien. Ze is gelijk geopereerd en 3 dagen later was ze dood. Misschien was het haar tijd wel om er van tussen te gaan of het was toch de bmo die haar teveel is geworden. Geen idee. Het verwijderen van de baarmoeder lijkt mij een prima optie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door