Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Hoi Moniek, dank je wel voor de tip! Ik vind het op zich helemaal geen slecht idee! Maar, aan de andere kant durf ik er niet meer aan te zitten.... Ik denk dat ik het de komende dagen even helemaal niets doe met de wond...

Hoi Jolly, nou, ik heb vandaag weer even met een zaklampje gekeken enne.... ik vrees dat ik echt zo naar binnen kan kijken hoor :-X! Maar inderdaad, ik denk dat we nu de natuur even z'n gang moeten laten gaan... Ik vind het wel positief dat jij het er op zich niet verkeerd uit vond zien en dat je de spalk er ook goed uit vond zien. Jaaaa, lekker creabea he, die Leo! Trouwens, snap je nu waarom die staart gebroken is Jolly? Nu is die staart dus gebroken en NOG zwiept hij er als een gek mee! Kun je nagaan toen zijn staart niet gebroken was, hoe hard hij toen mee zwiepte! Maar goed, wie weet gaat het inderdaad nog wel goed komen! Dat zou lekker zijn!

Bedank voor jullie steun allemaal! Ik houd jullie op de hoogte!
Groetjes, Lizzy
Door Ordell
Lizzy, ik wil niet lullig doen of zo, maar als Brutus mijn hond was geweest liet ik er toch de staart afhalen, enwel zo veel dat je nog ongeveer 10 cm. overhoudt. Er is best wel een geringe kans dat de staart zal genezen maar vergis je niet in het vervolg ervan. 1 verkeerde tik tegens iets aan en hij breekt weer :(. Ik heb ooit 2 staartamputaties laten doen bij honden en ik moet zeggen dat het een relatief kleine operatie is waar deze honden na afloop geen enkele last van hebben ondervonden. De wonden en de breuk meken voor de amputatie niet veel uit als je maar benoeg naar de ruggegraat amputeert. Het klinkt "enger" dan het in de praktijk daadwerkelijk is. Maar het is maar een tip van mij, uiteraard ligt de beslissing bij jullie.

gr.Ordell
Door Erna
Hoi

Ik wil hier nog wel even op reageren. Het is natuurlijk wel de eerste staartbreuk waar wij mee te maken kregen maar achteraf kan ik zeggen dat het mij alles is meegevallen.

Tess haar staart is geheeld en behalve dat er een kleine verdikking te zien is en een kleine afwijking naar links is er niets meer aan de hand.

Ook wij hadden de angst dat het fragiel zou blijven en het met de eerste de beste klap weer zou breken maar
dat is nu eigenlijk wel verdwenen. De eerste week zonder spalk vond ik eng en ik maakte ook regelmatig een snoekduik naar de staart als ik zag dat ze ergens tegen aan zou slaan. Dat duiken is nu ook gestopt en het gaat goed.

Ze zwaait net als anders met de staart en dus ook tegen deurposten, koelkasten, tafels of andere dingen en het blijft goed.

Misschien is het te vroeg om nu al te zeggen dat het prima gaat en moeten we het verder ook maar afwachten maar tot nu toe echt geen klagen.

Het is natuurlijk wel zo dat haar staart in 3 weken tijd ook geheeld was en dat de spalk er voor de zekerheid nog 2 weken langer omheen heeft gezeten. Brutus loopt natuurlijk al langer waarmee de kans verkleind wordt???
Door Leo
als de wond geneest dan laten we alles lekker zitten, en zien we het wel even aan zoals Erna heeft gedaan. Amputeren kan altijd, terugplaatsen niet. ;)
Door Ordell
Leo schreef: als de wond geneest dan laten we alles lekker zitten, en zien we het wel even aan zoals Erna heeft gedaan. Amputeren kan altijd, terugplaatsen niet. ;)
Uiteraard ;). Jullie keuze. Maar we wachten het af........

gr.Ordell
Door Lizzy
Stel dat de staart er over een paar weken/maanden toch af moet, dan zaten er tenminste weer een paar extra weken/maanden tussen de vorige en deze operatie. Toch?!
Door Ordell
Dat is wel zo natuurlijk, maar ik heb de staart er onder plaatselijke verdoving af laten halen en dan heb je dus geen last van narcose ;)

gr.Ordell
Door Lizzy
Huh? Onder plaatselijke verdoving? Bleef hij dood stil liggen dan? Wat knap!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 20 dec 2003, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
Hangt een beetje van de hond af. Op zich duurt de ingreep niet langer dan een kwartiertje ;)
Door Leo
Ordell schreef: Hangt een beetje van de hond af. Op zich duurt de ingreep niet langer dan een kwartiertje ;)
Interessant!!
Door sylvia
ff of topic,leuke kaart Ordell,heeft Angelique zitten fröbelen ;D
Door SHIVA
hoi lizzy en leo
nu ben ik maar een leek
maar het is toch zo dat er op de plaats van de breuk meer botvezel aangroeit en dat dat die verdikking geeft op de breuk waardoor het dus steviger maar niet mooier op wordt
dus de kans dat het op de zelfde plek weer breekt is minimaal het kan er natuurlijk wel er boven of er onder maar goed dat geldt voor ieder levend wezen
gr shiva
Door Lizzy
Goed, even een update!

Val niet uit je stoel.

Brutus zijn staart wordt er morgen niet afgehaald. De wond is namelijk dicht (dikke, zwarte korst), zonder spalk loopt hij met staart hoog gedragen en we hebben vanmorgen met onze DA contact gehad.

In overleg hebben we besloten dat we het nog even aankijken omdat het er nu behoorlijk positief uit ziet. We hebben wel een verlenging van de antibioticakuur gekregen omdat we niet kunnen riskeren dat er toch nog ergens dieper een ontsteking zit.

Maar goed, vanavond hebben we hem een tijdje zonder spalk laten lopen. Dat ging goed.

Met andere woorden: ook morgen hebben we nog een Dalmaat MET staart. We duimen nu gewoon weer verder voor 100% herstel en nu van het bot.

Groetjes, Lizzy
p.s., ja Shiva, zoiets hopen wij dus ook!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 dec 2003, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
:D Ohhhh wat goed Lizzy en Leo !!!
Eindelijk weer iets positiefs en wat een opluchting dat het de goede kant op gaat zeg.
Heeft jullie geduld en ons duimen toch geholpen ;)
We blijven duimen hoor!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door