Moderator: Lizzy
Evelyn schreef: Paul, hoezo moet ik het topic nog eens lezen, misschien moet jij het zelf wat beter lezenHet maakt geen fluit uit of de hond nu vloeit of niet voor de reuen hoor. Als de tijd er is dat de hond loops zou moeten worden (ook al zie je dit niet) lopen de reuen er geheid achteraan.?
Ik kies liever voor een minder zware operatie, vandaar dat ik dan de baarmoeder wil laten zitten. En ik denk dat castratie dan fijner is voor beide honden dan sterilisatie, omdat het teefje dan niet steeds door onze reu wordt achternagezeten, wat misschien wel het geval is wanneer ze nog loops zou worden. Dat lijkt me voor beide honden namelijk nogal frustrerend.
Paul_Barte schreef:Maar een teef kan dan niet meer schijnzwanger raken toch?
Het maakt geen fluit uit of de hond nu vloeit of niet voor de reuen hoor. Als de tijd er is dat de hond loops zou moeten worden (ook al zie je dit niet) lopen de reuen er geheid achteraan.
Ik had 4 reuen en 1 teef welke ruim 10 jaar daarvoor was gecastreerd (met alles erop en eraan) maar wanneer de tijd was dat ze loops had moeten worden liepen er 4 kwijlende honden achteraan.
Panic! schreef: Hoiik zou een teef die geen problemen heeft met loopsheid en/of schijnzwangerschap niet laten steriliseren. Ook al wil de DA dat nog zo graag, 't is mijn hond en ik beslis wat er wel en niet gesneden wordt in mijn hond
Ik was hier wat aan het rondkijken over steriliseren van teefjes, ik heb nog niet zoveel gelezen maar ik zag een leuk woord dat iemand gebruikte voor sterilisatie, nl. 'verminken'.
Mijn teefje is voor de tweede keer loops nu, ze is nu 1 jaar en 4 maand. Mij DA is absoluut voor een sterilisatie, maar ik ben er niet zo voor te vinden. Overal hoor je en lees je wel over kankers en suikerziektes. Maar ik vind het zo tegennatuurlijk om direct definitief die baarmoeder uit te halen.
Mijn teefje heeft geen last van haar loopsheid, geen gezwollen tepeltjes, ze bemoedert geen knuffelbeertjes enzo,...
Is het dan niet logish of beter om alles natuurlijk te laten zo als het is?
Grtz
Femke schreef: ik zou een teef die geen problemen heeft met loopsheid en/of schijnzwangerschap niet laten steriliseren. Ook al wil de DA dat nog zo graag, 't is mijn hond en ik beslis wat er wel en niet gesneden wordt in mijn hondZo denk ik er ook over, thx voor je mening.![]()
Lizzy schreef: Ik sluit me bij Femke aan. Hoewel ik castratie geen schande vind hoor. Ook niet als je dat doet vanuit eigen gemak (ik ga dat zelf misschien ook wel doen, dus ik kan hier ook moeilijk zeggen dat ik daar tegen ben). Sowieso vind ik het niet aan de DA om te bepalen wat jij met je hond doet.Ik kan het idd ook wel verstaan dat je het voor je gemak kan doen. Zoals mijn ma beslist heeft bij onze vorige hond (ik was toen nog te jong om daarover te beslissen), een golden retriever, te laten seriliseren. Vooral als je een gezin hebt met kinderen en beide ouders gaan werken. En het is ook wel een gedoe met die loopsheidbroekjes. Maar zij kreeg dan wel last van incontinentie, en verzwaarde ook enorm.
Natuurlijk is het feit dat een ongecastreerde teef een grotere kans heeft op het ontwikkelen van kwaadaardige mammatumoren. Die kans is ongeveer 12%. Verder loopt een teef natuurlijk inderdaad kans om een keer een baarmoederontsteking te krijgen. En, heeft ze een grotere kans om suikerziekte te ontwikkelen. Overigens heb ik wel begrepen dat een teef die nul last heeft van schijnzwangerschap en geen opgezette tepels heeft en geen melk gaat geven weer ietsjes minder kans heeft op het ontwikkelen van kwaadaardige mammatumoren dan een hond die dat wel heeft.
Maar een gecastreerde teef loopt kans op incontinentie. En een vroeg-castraat heeft een grotere kans op het ontwikkelen van botkanker. En een pinnige, pittige teef loopt de kans nog pinniger en pittiger te worden. Om zo maar even wat nadeeltjes te noemen.
Dus tja.... Wat weegt voor jou zwaarder? Persoonlijk denk ik dat alleen de eigenaar die afweging kan maken.