Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kens
Beste barfers,
Ikzelf ben pas een dag actief op barfplaats na verwijzing door een kennis.
Wij hebben een bruine labrador van 7 die we een jaar geleden hebben overgenomen van mensen die er geen tijd meer voor hadden. Onze hond heeft sinds een maand of negen (zeg maar vlak nadat hij bij ons kwam) last van haaruitval en jeuk.
Na verloop van tijd kwamen we bij een dermatoloog terecht in Amsterdam. We zijn toen begonnen met antibiotica voor de ergste behandeling van de huid en daarna met een dieet van geitengehakt (rauw) met witte rijst. Na zes weken was er nog geen verbetering. Ze hebben testen gedaan (inspuiten met allergenen) op de huid en dit was allemaal goed, geen reactie dus. Ook is er bloed afgenomen voor het testen van allergieen en dat horen we morgen.
Na het geitenvlees wat dus nog niet hielp ben ik overgegaan op paardenvlees omdat het geitenvlees niet meer leverbaar was. Daar zit hij nu twee weken op (verder krijgt hij niets, ik weet dat dit niet goed is omdat hij andere voedingsstoffen ook nodig heeft) en zijn huid wordt steeds beter, hij heeft ook bijna geen jeuk meer. Het paardenvlees was echter even een tussenfase omdat ik wil beginnen met Carnibest Diabetes ZONDER rijst. Dit op aanraden van een kennis die aangaf dat honden soms ook glutenallergie kunnen hebben en dus beter is om te elimineren zonder rijst.
Daarna als we alles weten willen we gaan barfen. Alleen het paardenvlees volhouden is nu nog geen optie omdat het te eenzijdig is en in carnibest ook extra voedingswaarde zit.
Nou dit is zover dat ik jullie kan vertellen hoe wij bezig zijn. Graag hoor ik van jullie tips en ervaringen. Ik weet gewoon niet of we op de goed weg zitten... maar dat ik wil dat mijn bruine vriend weer helemaal mooi glimt en gezond is en lekker kan eten, dat is zeker!
Allereerst: welkom op Barfplaats!

Wat je ook kunt doen is zelf gaan samenstellen. En alleen vlees is natuurlijk op den duur echt geen goed idee, maar je zou bijvoorbeeld nu hele eend (met orgaan), eendkarkas (vleesbot) en eendennekken toe kunnen gaan voegen. Dan heeft je hond 2 vleessoorten en krijgt hij in ieder geval weer calcium en vetten binnen. Als dat goed gaat, kun je bijv. heel konijn, konijnkarkas, konijnenlever toe gaan voegen. En als dat goed gaat: kun je bijvoorbeeld lamsvlees en lamshart en lamslever toe gaan voegen en dan ook lamsribben en lamsnekken. En dan zou je groente toe kunnen gaan voegen. Bijvoorbeeld gekookte of gepureerde broccoli. En andijvie. En wortel. Etc. Net zo lang totdat je hond een volledig mooi barfmenu eet. Want waarom gokken met een voer waarvan je niet weet wat er in zit? Stel het gaat mis? Kun jij dan aanwijzen wat de oorzaak is? Is het de kip? Het rund? De groente? Of de lijnzaadolie? (een grote allergie veroorzaker!). Of de zonnebloemolie? Ik zou zelf het risico dus niet nemen en EXACT willen weten wat mijn hond at. En dat kan maar op 1 manier. Zelf het heft in handen nemen en zelf het voer samenstellen. En joh, dat is een eitje. We kunnen je dat hier zo leren!
Dus als ik het goed begrijp, niet beginnen met de carnibest, maar nu naast het paardenvlees omdat dat blijkbaar zo goed gaat, aanvullen met eend, eendenkarkas en eendennek. En zo verder?
Klinkt namelijk goed. Waar zou ik dan bijvoorbeeld dat kunnen kopen? Want zelfs die carnibest eend (zonder rijst maar inderdaad met olie) is al moeilijk te krijgen.
Kens schreef: Dus als ik het goed begrijp, niet beginnen met de carnibest, maar nu naast het paardenvlees omdat dat blijkbaar zo goed gaat, aanvullen met eend, eendenkarkas en eendennek. En zo verder?
Klinkt namelijk goed. Waar zou ik dan bijvoorbeeld dat kunnen kopen? Want zelfs die carnibest eend (zonder rijst maar inderdaad met olie) is al moeilijk te krijgen.
Geen idee waar je woont maar kijk anders even in "BARF, vraag en aanbod, "a la carte" van Femke. Er zijn ook wel een aantal BARF leveranciers die eend en dergelijke leveren. En de VEN/Sligro (pasje voor nodig) verkoopt prachtige hele eenden! Niet super goedkoop maar wel compleet met orgaan en al en heel veel spiervlees! Ze verkopen daar ook heel konijn trouwens. Maar, goedkoper ben je uit bij een Canis Naturalis of Herby ofzo.
Hoe nu verder? Onze lab heeft sinds ons laatste bericht Carnibest gehad: eend diabetis (= zonder rijst). Dat gaat erg goed en wat wij nu willen is dat onze hond gezond blijft en tegelijkertijd willen we graag de kosten terugbrengen. We betalen nu +/- 140,-- per maand en hij zal nu ook nog eens niet alle essentiele voedingsstoffen binnenkrijgen. Geacht forum: welke adviezen hebben jullie voor ons?
Hoezo krijgt hij niet alle essentiele voedingsstoffen binnen? Carnibest diabetes is gewoon compleet, alles zit er in. Dus dat probleem snap ik niet.

Qua kosten kun je wsch het beste gaan barfen, dan weet je ook wat je voert.
Kens schreef: Hoe nu verder? Onze lab heeft sinds ons laatste bericht Carnibest gehad: eend diabetis (= zonder rijst). Dat gaat erg goed en wat wij nu willen is dat onze hond gezond blijft en tegelijkertijd willen we graag de kosten terugbrengen. We betalen nu +/- 140,-- per maand en hij zal nu ook nog eens niet alle essentiele voedingsstoffen binnenkrijgen. Geacht forum: welke adviezen hebben jullie voor ons?
En ik zou zeggen: zie de eerdere adviezen van Lizzy. Met zelf samenstellen weet je precies wat je hond binnen krijgt en (afhankelijk van je adressen) kun je de kosten waarschijnlijk ook drukken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door