Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door PhantasyUnderstood
Sinds een maand heeft onze Olde English Bulldog last van aanhoudende jeuk bij zijn borst en liezen. Ik dacht eerst dat het vlooien waren, maar bijzonder was dat mijn AmStaff nergens last van had. Ondanks het ontvlooien werd de jeuk en het krabben er niet minder op.

Begin oktober is onze Olde gecastreerd, hiervoor had hij deze jeuk niet. Ik geef hem bijna een jaar 100% Barf, en had dit nog niet meegemaakt met hem.

Deze week ziet zijn huid er metterdag slecht uit; met name bij zijn liezen is het rood geworden, met korstjes (eveneens bij zijn tepels).

Zijn er mensen die dit herkennen, of weten wat dit eventueel kan zijn? Enige adviezen? Ik kan me voorstellen dat dit een lastige vraag is, je kunt er namelijk alle kanten mee op met het antwoord.

Qua voeding heb ik de groente de laatste maanden verwaarloosd door deze amper aan te bieden. Dat heb ik weer toegevoegd in het menu. Eveneens heb ik de laatste tijd mijn honden alleen kipkarkassen, kopvlees en runderorganen aangeboden (en 1x per week vis). Wellicht dat ik het menu wederom gevarieerd moet maken.

De laatste paar weken heb ik de kopvlees vervangen voor Smuldier Vlees (de rundvariant), ik weet niet of dit eventueel de klachten heeft verergerd?

Bij het doornemen van deze site zie ik regelmatig hetzelfde advies: Probiotica, Visolie (met borageolie) en AntiOxidanten.
Kan iemand me vertellen wat ik het beste aan AntiOxidanten kan geven? Dat was zo gevarieerd op deze site, dat ik de beste er niet uit kon halen.

Ik gaf hem begin dit jaar Krachtige Visolie (met borage) van de Hema. Ik was hiermee gestopt, omdat ik me zorgen maakte om de hoeveelheid Vitamine E wat er in zit. Zijn mijn zorgen onterecht, en kan ik dit gerust weer geven?

Ik ga hoe dan ook naar de homeopatische dierenarts bij ons in de regio (Groningen). Het is erg sneu om te zien hoeveel last hij hiervan heeft.
Toch zet ik deze bericht op Barfplaats, in de hoop dat iemand me op weg kan helpen. Gezien de feestdagen, kan ik pas na Oud en Nieuw naar de dierenarts.

Groeten, Nelson
Door pallas
Heel vervelend als je hond zo'n jeuk heeft.
Ik heb er even over gedacht en kom met het volgende:

-smuldier zou ik in de ze situatie niet geven, als het misschien aan de voeding ligt kan je er heel moeilijk achter komen als je ook kvv voert want je weet niet precies wat er in zit.

- zit er misschien in de groentenmix tomaat of paprika? Groenten uit de nachtschade familie geven vaak jeuk.

- Is er verder nog iets veranderd, denk aan schoonmaak middelen of wasmiddelen?

- je menu uitbreiden vindt ik wel een goed idee, maar neem dan wel diersoorten die hij al eerder gegeten heeft, dan kan je evt. later nog een keer een eliminatie dieet volgen.

-of het met de castratie  te maken heeft kan ik je niet zeggen, het kan natuurlijk wel.

-Visolie kan je gerust geven, die van de hema zijn best goed

-Didot krijgt regelmatig een keertje met groene leem en chorella om de dag. Dat werkt bij hem heel goed.

Jeuk is altijd een lastig probleem...sterkte met de oplossing zoeken!
Door Eef+Stippels
He wat vervelend  :-\

Ik zou de door Pallas genoemde punten doorgaan om te kijken of je hier nog iets aan kunt veranderen, wellicht ligt hierin ergens de oorzaak.

Daarnaast zou je Puur Jeuk of prodier huidjeuk kunnen proberen. Misschien dat dat wat verlicht.
Door Lizzy
PhantasyUnderstood schreef: Sinds een maand heeft onze Olde English Bulldog last van aanhoudende jeuk bij zijn borst en liezen. Ik dacht eerst dat het vlooien waren, maar bijzonder was dat mijn AmStaff nergens last van had. Ondanks het ontvlooien werd de jeuk en het krabben er niet minder op.

Begin oktober is onze Olde gecastreerd, hiervoor had hij deze jeuk niet. Ik geef hem bijna een jaar 100% Barf, en had dit nog niet meegemaakt met hem.

Deze week ziet zijn huid er metterdag slecht uit; met name bij zijn liezen is het rood geworden, met korstjes (eveneens bij zijn tepels).

Zijn er mensen die dit herkennen, of weten wat dit eventueel kan zijn? Enige adviezen? Ik kan me voorstellen dat dit een lastige vraag is, je kunt er namelijk alle kanten mee op met het antwoord.

Qua voeding heb ik de groente de laatste maanden verwaarloosd door deze amper aan te bieden. Dat heb ik weer toegevoegd in het menu. Eveneens heb ik de laatste tijd mijn honden alleen kipkarkassen, kopvlees en runderorganen aangeboden (en 1x per week vis). Wellicht dat ik het menu wederom gevarieerd moet maken.
Tja, noem het opvallend of niet maar in streken waar wilde wolven leven die een overvloed aan prooidieren hebben en dus geen groente eten: daar zitten veel wolven met eczeem en andere huidproblemen... Ik zou dus zeer beslist weer groente gaan geven. Al zijn het maar de groenterestjes van je eigen maaltijd (geen prei en ui). Rund en kip is niet afwisselend genoeg. Daar krijg je ook problemen mee. Dus ja, ik zou zeker tenminste twee andere diersoorten gaan toevoegen (kopvlees = ook rund).
De laatste paar weken heb ik de kopvlees vervangen voor Smuldier Vlees (de rundvariant), ik weet niet of dit eventueel de klachten heeft verergerd?
Ja, dit soort dingen zijn moeilijk. Het kan de klachten verergerd hebben. Bijv. omdat er graan in zit. Maar het hoeft niet. Ik zou er zelf mee stoppen, weer kopvlees geven en het menu aanvullen met groente, eieren en andere diersoorten.
Bij het doornemen van deze site zie ik regelmatig hetzelfde advies: Probiotica, Visolie (met borageolie) en AntiOxidanten.

Ja, maar eerst moet de basis van je menu goed zijn. Dus meer diersoorten.
Kan iemand me vertellen wat ik het beste aan AntiOxidanten kan geven? Dat was zo gevarieerd op deze site, dat ik de beste er niet uit kon halen.
Antioxidanten zijn: vitamine A, C en E. Dus alle voedingsmiddelen waar die vitamines in zitten: zijn prima (vlees, orgaanvlees, groente, fruit, eieren, vis, etc).
Ik gaf hem begin dit jaar Krachtige Visolie (met borage) van de Hema. Ik was hiermee gestopt, omdat ik me zorgen maakte om de hoeveelheid Vitamine E wat er in zit. Zijn mijn zorgen onterecht, en kan ik dit gerust weer geven?
Je kunt ook visolie van een ander merk geven, waar minder vitamine E in zit. Maar nogmaals: ik vind dat je eerst de basis moet aanpakken: je menu.
Ik ga hoe dan ook naar de homeopatische dierenarts bij ons in de regio (Groningen). Het is erg sneu om te zien hoeveel last hij hiervan heeft.
Dit kun je doen. Je kunt ook nog even wachten en eerst een goed menu in elkaar sleutelen waar tenminste 4 diersoorten in zitten. Daar groente bij geven. Eventueel aanvullen met chlorella (daar zitten veel anti-oxydanten in en bovendien chlorofyl, vetzuren, vitamines, mineralen, etc) en eventueel aanvullen met een goede visolie. En dan zou ik tijdelijk even iedere visolie capsule geven (of die van de Hema of van een ander merk).
Toch zet ik deze bericht op Barfplaats, in de hoop dat iemand me op weg kan helpen. Gezien de feestdagen, kan ik pas na Oud en Nieuw naar de dierenarts.

Groeten, Nelson
Ik som het nog een keer op (wat ik zelf zou doen):

* Smuldier uit je menu schrappen.
* Vandaag nog andere diersoorten aan menu toevoegen zoals lam, eend, geit, parelhoen, zalmkoppen (tenminste 4 diersoorten geven)
* Vandaag nog een goede visolie kopen en elke dag geven (werkt ook goed bij jeuk en ontstekingen)
* Vandaag chlorella kopen en dat iedere dag toevoegen. Dosering langzaam opschroeven en dus hiermee de hond ontgiften.
* Drie eieren per week gaan geven (rauw, met schil, even 5 minuten in heet water leggen - niet in gekookt water, echt in warm/heet water. Wordt de schil lekker zacht).

De jeuk kan ook veroorzaakt worden door een allergie voor iets van buitenaf. Maar ik zou eerst op bovenstaande 'gokken'.
Door pallas
Drie eieren per week gaan geven (rauw, met schil, even 5 minuten in heet water leggen - niet in gekookt water, echt in warm/heet water. Wordt de schil lekker zacht).

Hee , die is nieuw voor mij!! wel een goede tip Lizzy, ik ga het meteen een keertje uitproberen. Misschien dat Nox dat wel haar eischil opeet :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door