Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
Zoals de meesten weten gaat Balou enkele maanden met ons mee naar USA en Canada. Nou is alles geregeld eindelijk, maar zit ik nog met een vraagje. Uiteraard voer ik daar ook rauw. Gelukkig is Balou klein en eet niet zo veel en kan ik waarschijnlijk de meeste dingen in de supermarkt kopen. Maar stel ik kan aan wild komen, hoe zit het dan met bijv. leverbot in die landen. We hebben nl niet de beschikking over een vriezer.

groetjes Helen
Door Lizzy
Pfff.... goeie vraag. Maar volgens mij hoeft leverbot (oftewel Fasciola hepatica) niet alleen in wild te zitten maar ook in lams/schapen/rund (orgaan)vlees. Het kan zelfs in gras en in waterkers zitten (waterkers schijnt in veel gevallen mensen met leverbot te besmetten).

Maar volgens mij (even snel op Internet te hebben gezocht op de latijnse naam) komt het in de USA niet zo vaak voor als in Europa, maar komt het zeker wel voor. Zoook in Canada.

Groetjes, Lizzy
Door lekker kort
Wat ik mij nog zo voor de geest haal van mijn agrarische opleiding, was leverbot de ziekte bij schapen, bij de slacht werden ze dan afgekeurd voor consumptie op de lever vanwege de leverbot sporen, hoe erg het bij de andere diersoorten is weet ik niet, ik weet nog wel dat het via de uitwerpselen op het gras kwam en dan werd het volgende schaap weer besmet door van het gras te eten.

Groeten Fritz.
Door 202spots
Helen schreef: Ah dank je, misschien weet Dory meer.
Uhhhh...sorry Helen,ik weet er niet veel van...(het heet hier "sheep liver fluke disease")
had wel deze map van de U.S gevonden,maar daar staat Canada net niet bij...
Afbeelding
Weet niet of deze site helpt?
http://www.hc-sc.gc.ca/pphb-dgspsp/msds ... ds67e.html

Ik weet wel, dat van wat ik zo bij mijn islamiet slager zie...dan is alle schaap/lam geloof ik ALLEMAAL bevroren of bevroren geweest....
Persoonlijk geloof ik niet dat er veel kans is om besmet vlees te krijgen,en anders zou ik zeggen doe helemaal geen schaapvlees geven ???
Of anders zeker vragen of het vlees eerst/ooit bevroren is geweest.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 22 apr 2004, 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door