Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
marianne jose schreef: Hallo Anja,

Misschien kun jij ons helpen, onze trouwe viervoeter Laszlo van 11,5 jaar heeft waarschijnlijk een slokdarmverlamming en het eten binnenhouden is een groot probleem.
Heb jij misschien tips voor ons! We geven hem eten op hoogte en houden hem daarna hoog, maar als wij hem later een beetje water geven komt dat er weer uit!
Volgens de dierenarts is hier niks meer aan te doen, maar hij is nog aardig levenslustig en om hem dan in te slapen is een grote beslissing voor ons!
Heb jij misschien tips voor ons?
Groetjes Marina
Hallo Marina!

Ik heb ook een hond die (gelukkig in zeer geringe mate) zijn eten niet binnenhoudt en het direct na het eten uitspuugt.
Ik heb veel gezocht op internet (tik maar eens regurgiteren hond in bij Google) en ik ben met deze hond gestopt met barfen (ik weet niet wat jouw hond nu eet?)
Loebas krijgt nu Energique, dat is een zeer fijn gemalen versvoer. Met een lepel druk ik het nog vast onder in de bodem van de bak zodat hij het er echt uit moet likken. Tot nu toe is het niet weer mis gegaan, hoewel ik eigenlijk absoluut niet blij ben met deze manier van voeren, liever geef ik gewoon barf.

Bij een hond met slokdarmproblemen kan het heel zinvol zijn om vele kleine porties per dag te voeren. En gevoelsmatig zeg ik dat versvoer beter is dan brokken, omdat het zachter is.
Met de voorpoten hoger dan de achterpoten voeren doe je al zag ik, laat je hem daarna ook nog even hoog staan?

Ik zou ook niet direct voor en na het eten water geven. Je moet het zo zien dat de slokdarm wat uitrekt en niet meer terug rekt. Als je teveel tegelijk erin gaat stoppen ontstaat een soort van 'zak' waardoor je hond alles er weer uit gooit.
Kleine beetjes tegelijk geven, zodat de slokdarm niet de kans krijgt om uit te rekken maar de voeding gewoon doorlaat naar de maag.
Door Femke
marianne jose schreef: Helaas hebben wij onze hond Laszlo moeten laten inslapen.
Nog geprobeerd om Energique te geven, maar ook dat hield hij niet binnen.
he getsie wat sneu.....heel veel sterkte gewenst  :-*
Door Minna
Ik heb nu eigenlijk een vraagje over zo'n vegetarische diner. Krijgt de hond dan niet binnen een tijdje een tekort aan alle voedingstoffen en dergelijken?
Ik kan best voorstellen dat een hond daar een poosje goed op kan doen maar waar moet die dan z'n eiwitten en vetten vandaan halen?
Ik heb ooit een cursist gehad die de hond vegetarische brokjes gaf omdat ze zelf ook vegetarier was, enne ik heb nog nooit een hond met zo'n slappe bespiering gezien, verder kwam die hond ook niet gezond over. Dus hoelang zou het duren voordat er "bijwerkingen" en tekorten zichtbaar worden?
Door Mevroi Kruim
Vooropgesteld dat ik zelf beslist nooit een vegetarische brok aan mijn carnivoren zou voeren, ik wil geen brok voeren en zeker geen veggie brok.
Maar: die brokken zijn net zo 'compleet' als de 'gewone' brokken, dwz de benodigde voedingsstoffen zitten er in, in termen van eiwit vet energie (meest koolhydraten dus net als 'gewone' brok) plus de benodigde vitamines en mineralen.
Alleen komen de eiwitten in de veggie brokken niet van dieren maar van planten. En in die zin verschillen ze ook al niet dramatisch van menig gewone brok; daar zitten ook heel wat plantaardige eiwitten in: lekker goedkoop en makkelijk.

Kijk, ik leef al een jaar of 30 vegetarisch en ik ben ook nog niet dood  ;D ook al eet ik geen dooie beesten. Ik eet trouwens wel zuivel en eieren, maar er zijn ook hardcore veganisten die heel erg oud worden.

Ook planten bevatten eiwitten, en als je goed combineert met peulvruchten en granen kom je qua essentiele aminozuren niks tekort. En vetten: ooit van zonnebloem- mais- soja- of olijfolie gehoord? Ook jouw margarine is plantaardig vet. Zaden en noten bevatten vaak heel veel vetten, die voor mensen nog gezonder zijn dan dierlijke vetten ook. Een mens kan zich hier uitstekend en gezond mee voeden.

De reden dat ik mijn carnivoren zoiets niet voorzet is dat ze carnivoren zijn en ik ze het bij hun fysiologie passende dieet wil voeren. Dus dooie beesten, daar ontkom je dan niet aan. Verder zijn plantaardige voedingsmiddelen voor carnivoren gewoon slecht verteerbaar, ook als alles er in principe inzit is het zeer de vraag of honden en katten het er ook weer uitkrijgen.
Door Minna
Ja, dat een mens daar uitstekend oud en gezond mee kan worden, okay, dat snap ik maar een hond doe je volgens mij dan toch te kort.
Omdat jij ook aangeeft van ja, het zit er wel in maar krijgen ze het ook er uit.
Maar de vega brokken zijn dus in principe net zo goed (of net zo slecht ;)) als de gewone brokjes?
Door Mevroi Kruim
Minna schreef: Ja, dat een mens daar uitstekend oud en gezond mee kan worden, okay, dat snap ik maar een hond doe je volgens mij dan toch te kort.
Omdat jij ook aangeeft van ja, het zit er wel in maar krijgen ze het ook er uit.
Maar de vega brokken zijn dus in principe net zo goed (of net zo slecht ;)) als de gewone brokjes?
Yep.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door