Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sanyo
Er is denk ik wel een verschil tussen aanslag(verkleuring) en echt tandsteen.
Op de foto van Indy zie ik volgens mij echt tandsteen, terwijl ik op de foto van Joep meer een verkleuring zie. (ik kan het mis hebben, het is een beetje lastig te zien op de foto)

De hondentandarts in de Wagenrenk (ben even zijn naam kwijt) vertelde mij destijds, toen ik kwam voor een gebroken tand, dat die verkleuring/aanslag op de tanden niet zo'n probleem is.
Het wordt vervelender als het echt op de rand bij het tandvlees zit, waardoor de boel kan gaan ontsteken.
Volgens mij heb jij gewoon gelijk. Die verkleuring van Joep z'n tanden is volgens mij ouwe plak. Echte tandsteen is lichter van kleur en zit vaak idd op de rand van het tandvlees, drukt dan het tandvlees weg zodat er een soort van zakje ontstaat waar etensresten in blijven zitten. Feest voor bacterien  :-X

Mijn honden hebben soms aan de buitenkant van hun bovenhoektanden van die verkleuring. Dan kijk ik een tijdje later weer en dan is het weg. Hebben ze stevige botten geknaagd of een keer echt hun best gedaan op de pens. Vooral de soms verfoeide recreatiebotten hebben dit effect. Ik krijg soms een zakje stevige botten (geen rund, maar bv schaap of kalf oid) waar ze dan een half uurtje aan knagen. Vaak is daarna de aanslag weg. Hoe ze het doen? Geen idee. Maar het werkt.
Kruimel schreef:
Mijn honden hebben soms aan de buitenkant van hun bovenhoektanden van die verkleuring. Dan kijk ik een tijdje later weer en dan is het weg. Hebben ze stevige botten geknaagd of een keer echt hun best gedaan op de pens. Vooral de soms verfoeide recreatiebotten hebben dit effect. Ik krijg soms een zakje stevige botten (geen rund, maar bv schaap of kalf oid) waar ze dan een half uurtje aan knagen. Vaak is daarna de aanslag weg. Hoe ze het doen? Geen idee. Maar het werkt.
Ja die ervaring heb ik ook. Als ik bv een stuk kalfskop geef, dan hoor ik Indy echt raspen en dan zijn z´n hoektanden weer schoon (helaas niet de binnenkant). Zachte kleine botten kraakt hij tussen z´n kiezen en daardoor worden z´n hoektanden niet gereinigd.
Door Pauline
Hmmmm denk idd dat het geen tandsteen is maar een verkleuring.... Er ligt ook geen laag op, 't is alleen anders van kleur. Soms heeft Joep ook een randje langs zijn hoektanden, maar dat kan ik of wegkrabben of het verdwijnt vanzelf.

Dat was op de achterkant van zijn ondertanden en hoektanden zit, kan ik niet met een krabbertje verwijderen. Daarvoor moet hij in een onmogelijke houding liggen en ik erbij.....

Ik houd het goed in de gaten dat wel en af en toe krab ik wel de buitenkant van zijn tanden. ;)

Ik heb ook soms de indruk dat hij "minder" schone tanden heeft dan Joris omdat hij domweg veel sneller eet en minder zorgvuldig kauwt. :-\ Hij kauwt alles keurig hoor, maar Joris kauwt tot in de puntjes alles kapot. Die slikt vast geen groot stuk door. Joep heeft daar duidelijk minder moeite mee...... :D
Door Femke
Lizzy schreef: En nou heb ik hier een buurhond..... die eet brokken. Is 4 jaar. En heeft nul komma nul aanslag op het gebit. Zelfs niet op de hoektanden.
Sunday heeft 4 jaar lang brokken gegeten, en hij had (en heeft nog steeds) perfect schone tanden.
Loebas was 2 toen ik paul leerde kennen, zijn gebit was toen al (!!!) naar de kl*te, en die ging linea recta op vers.

Niks helpt bij Loebas, bij brok was het slecht, bij KVV was het slecht en bij Barf is het nog steeds slecht.
We moeten zijn gebit zeer intensief onderhouden: in de houdgreep om tandsteen te verwijderen en we spuiten een beetje waterstofperoxide tegen zijn tandvlees aan om ontsteking te voorkomen. Maar dan nog: Loebas wordt geen 18 met dit gebit, want ook het krabberen is een aanslag op het gebit.

Ik geloof ook niet meer dat KVV of BARF 100% zaligmakend is voor het gebit. Het scheelt gewoon heel erg van hond tot hond.
Ik denk wél dat het met brok en KVV erger is dan met Barf.

En mijn volgende hond gaat van pups af aan op barf. En ik hoop dat dat tenminste nog een ieniemienie beetje verschil maakt.....
Ik heb Italiaanse windhondjes en Whippets en voer Carnibest maar de tanden van mijn hondjes zien er dus bijna zo uit als op de foto in het bericht van Lizzy :-[Nu probeer ik het regelmatig met een tandenkrabbertje en ben blij als er weer wat van 1 tand af is.Om de 2 jaar gaan ze bij de dierenarts schoonmaken,de honden die het toelaten zonder narcose de anderen met.

Ze willen ook echt niet kauwen op botten ofzo,maar wil dat nog graag eens weer proberen.
Wat voor botten kan ik daar het beste voor gebruiken?

Yvonne
Door Boefke
yvonneklein schreef: Ik heb Italiaanse windhondjes en Whippets en voer Carnibest maar de tanden van mijn hondjes zien er dus bijna zo uit als op de foto in het bericht van Lizzy :-[Nu probeer ik het regelmatig met een tandenkrabbertje en ben blij als er weer wat van 1 tand af is.Om de 2 jaar gaan ze bij de dierenarts schoonmaken,de honden die het toelaten zonder narcose de anderen met.

Ze willen ook echt niet kauwen op botten ofzo,maar wil dat nog graag eens weer proberen.
Wat voor botten kan ik daar het beste voor gebruiken?

Yvonne
Ik weet niet wat jouw honden eten, maar als je honden botten eten nog niet gewend zijn, dan moet je dit rustig opbouwen. Dus eerst beginnen met bv kippennekken, dan karkas, eendennekken enz., zie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
Iig hoe groter het bot, hoe meer er geknaagd moet, des te meer ze hun tanden gebruiken en hun tanden dus mogelijk schoner worden. Maar meteen een groot bot lijkt me dus niet verstandig. Misschien is het dan makkelijker als je ze af en toe een lap verse pens voert waar ze op moeten knagen.
En als ze dat niet gewend zijn en ze slikken die botjes heel door?Gebeuren er dan geen nare dingen?Ik voer ze dus alleen carnibest.Toen ik nog brokken voerde kauwden ze ook al niet slikten de brokken gewoon heel door.

Ik hoorde ook wel eens runderbeen,eten ze het bot niet op maar hebben wel wat te doen.Hoe denk jullie daar dan over?

En waar halen jullie kippennekken?gewoon bij de slager?

Yvonne
Door Breezer
Breezer heeft echt veel tandsteen, alleen laat hij het niet makkelijk toe. Ook bij de dierenarts niet. En die zei dus vorig jaar al dat als het zo doorgaat Breezer onder narcose zou moeten om het weg te halen. :'(
Alleen wil ik dus niet dat hij onder narcose gaat. Maar krijg het echt zelf niet weg. En hij begint nu dus ook uit z'n bek te ruiken. En dat valt niet alleen mij op maar ook andere. :'(
Heb geen idee meer wat ik moet doen. Waar kan ik zo'n schrapertje halen, want dat heb ik nog niet geprobeerd.
Door Boefke
yvonneklein schreef: En als ze dat niet gewend zijn en ze slikken die botjes heel door?Gebeuren er dan geen nare dingen?Ik voer ze dus alleen carnibest.Toen ik nog brokken voerde kauwden ze ook al niet slikten de brokken gewoon heel door.

Ik hoorde ook wel eens runderbeen,eten ze het bot niet op maar hebben wel wat te doen.Hoe denk jullie daar dan over?

En waar halen jullie kippennekken?gewoon bij de slager?

Yvonne
Het niet kauwen van brokken heeft niet dezelfde gevolgen als het niet kauwen van botten. Een brok is miniklein, een bot heel groot. Verder moet je hond wennen aan het verteren van botten. Dus als je botten wilt gaan voeren dan moet je je even verdiepen in de afdeling Barf hierboven.
Runderbeen is erg hard en wordt door sommigen gegeven als recreatiebot (dus om te knagen niet om op te eten). Anderen geven het helemaal niet omdat het de tanden sneller doet slijten dan nodig is.
Kippennekken kun je soms bij de slager bestellen. Andere adressen staan ook hierboven in vraag en aanbod Barf ingredienten.
*Dorothea* schreef: Je kunt beter een speciaal krabbertje kopen om het tandsteen weg te krabben. Ik heb er toen een keer één gekocht bij een hondententoonstelling. Maar ook met zo´n krabbertje kom je gewoon niet bij de achterkant van de tanden.
Daar is juist dat theelepeltje zo handig voor  ;) Ik heb zelf een krabbertje, maar vooral bij de binnenkant van de hoektanden werkt een theelepeltje makkelijker. Ff oefenen, maar als je het door hebt vliegt het er af  ;) Gelukkig bij Indy nog niet nodig gehad, maar wel bij mijn oude honden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door