Moderator: Lizzy
Kruimel schreef:Ja die ervaring heb ik ook. Als ik bv een stuk kalfskop geef, dan hoor ik Indy echt raspen en dan zijn z´n hoektanden weer schoon (helaas niet de binnenkant). Zachte kleine botten kraakt hij tussen z´n kiezen en daardoor worden z´n hoektanden niet gereinigd.
Mijn honden hebben soms aan de buitenkant van hun bovenhoektanden van die verkleuring. Dan kijk ik een tijdje later weer en dan is het weg. Hebben ze stevige botten geknaagd of een keer echt hun best gedaan op de pens. Vooral de soms verfoeide recreatiebotten hebben dit effect. Ik krijg soms een zakje stevige botten (geen rund, maar bv schaap of kalf oid) waar ze dan een half uurtje aan knagen. Vaak is daarna de aanslag weg. Hoe ze het doen? Geen idee. Maar het werkt.
Lizzy schreef: En nou heb ik hier een buurhond..... die eet brokken. Is 4 jaar. En heeft nul komma nul aanslag op het gebit. Zelfs niet op de hoektanden.Sunday heeft 4 jaar lang brokken gegeten, en hij had (en heeft nog steeds) perfect schone tanden.
yvonneklein schreef: Ik heb Italiaanse windhondjes en Whippets en voer Carnibest maar de tanden van mijn hondjes zien er dus bijna zo uit als op de foto in het bericht van Lizzy :-[Nu probeer ik het regelmatig met een tandenkrabbertje en ben blij als er weer wat van 1 tand af is.Om de 2 jaar gaan ze bij de dierenarts schoonmaken,de honden die het toelaten zonder narcose de anderen met.Ik weet niet wat jouw honden eten, maar als je honden botten eten nog niet gewend zijn, dan moet je dit rustig opbouwen. Dus eerst beginnen met bv kippennekken, dan karkas, eendennekken enz., zie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
Ze willen ook echt niet kauwen op botten ofzo,maar wil dat nog graag eens weer proberen.
Wat voor botten kan ik daar het beste voor gebruiken?
Yvonne
yvonneklein schreef: En als ze dat niet gewend zijn en ze slikken die botjes heel door?Gebeuren er dan geen nare dingen?Ik voer ze dus alleen carnibest.Toen ik nog brokken voerde kauwden ze ook al niet slikten de brokken gewoon heel door.Het niet kauwen van brokken heeft niet dezelfde gevolgen als het niet kauwen van botten. Een brok is miniklein, een bot heel groot. Verder moet je hond wennen aan het verteren van botten. Dus als je botten wilt gaan voeren dan moet je je even verdiepen in de afdeling Barf hierboven.
Ik hoorde ook wel eens runderbeen,eten ze het bot niet op maar hebben wel wat te doen.Hoe denk jullie daar dan over?
En waar halen jullie kippennekken?gewoon bij de slager?
Yvonne
*Dorothea* schreef: Je kunt beter een speciaal krabbertje kopen om het tandsteen weg te krabben. Ik heb er toen een keer één gekocht bij een hondententoonstelling. Maar ook met zo´n krabbertje kom je gewoon niet bij de achterkant van de tanden.Daar is juist dat theelepeltje zo handig voor