Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lily
Hallo allemaal!
Ik barf sinds november 06 en het bevalt mij prima, maar toch heb ik  een hardnekkig probleem met één van mijn Duitse Doggen.
En dat zijn vacht problemen, eigenlijk meer huidproblemen. Rocks doet het prima op het voer, Tarkan heeft altijd problemen met zijn huid. Tarkan is een zeer allergische hond, kan tegen geen één kant en klaar voer. dus das makkelijk.
Sinds Tarken barft is zijn gedrag er zo op vooruit gegaan dat alle gezinsleden met open mond staan bij de positieve verandering van karakter.
Maar nu de huid : terwijl ik dacht het na een aantal weken onder controle te hebben( vacht glom, uitslag werd eindelijk minder, geen jeuk meer) is het nu in alle hevigheid terug. Het zijn platte rode vlekjes vooral op de onderkant van de ribben op de flanken daar waar de vacht dunner wordt.. Na verloop krijgen ze allemaal een korstje. De buik blijft gelukkig buiten schot, maar ook de borst zit onder.De uitslag jeukt niet.
Wie weet raad?!!!!
Het menu van de honden bestaat uit kippennek,kippen bouten, kippenkarkas, lamsribjes ,vlees en vet snijdsels van de Islamiet plus ook de botten worden door deze slager  geleverd, kopvlees,pens, lever, vis( filé) sardien uit blik, rauwe eieren, gemalen ei doppen,schapenvet, zonnebloemolie, gepureerde groenten. Wat ik inmiddels wel via een eliminatie dieet heb uitgevogeld is dat Tarkan ook loeiallergisch blijkt voor yoghurt, als ie dat eet krijgt ie een natte plakkerige pijnlijke uitslag op de buik.
Wie helpt?!!!!
Hartelijk dank, vooral namens Tarkan :) groetjes Lily
Door Lizzy
Dus voor alles dat Tarkan nu krijgt (kip en pens en lam) is hij niet allergisch? Wat voor eliminatiedieet heb je gedaan, als ik vragen mag?

Wat ik je als tip wil geven is het direct stoppen met geven van zonnebloemolie. Zonnebloemolie bevat niet-actief omega 6 vetzuur en veroorzaakt juist huidproblemen indien de hond teveel linolzuur binnen krijgt. Kip bevat al erg veel linolzuur dus dat, samen met zonnebloemolie = teveel. Ik zou daar echt acuut mee stoppen en daarvoor in de plaats visolie gaan voeren. Voorlopig iedere dag 1 a 2 capsules (afhankelijk van het merk en de mensendosering die op de verpakking staat. Ik zou voorlopig even de volledige mensendosering geven, bij zo'n grote hond als de DD).
Door Lily
Bedankt voor je snelle reaktie.
Het eliminatie dieet heb ik als volgt gedaan. Ben begonnen met alleen karkassen van kip en ben daar steeds iets bij gaan voegen. Op het moment dat de yogurt weer werd geintroduceerd was het direkt bingo. Na halve dag weer die natte pijnlijke uitslag. Ben direkt gestopt en het is ook nooit meer terug gekomen.
De uitslag die Tarkan nu heeft is eigenlijk ook net weer begonnen. Eergisteren was ik nog zo blij dat ie uitslagvrij was, nu zitten die plekken er weer.
Het enige wat ik gegeven heb onlangs zijn doperwten.....?
Tarkan is altijd een probleem hond geweest. Tobben al vanaf pupleeftijd met chronische darmklachten, diarree en braken. Ook de dierenarts wist geen raad meer en dacht zelfs dat de hond de pijp aan Maarten zou gaan geven, broodmager en doodziek. Toen zijn we op zoek gegaan naar een voer zonder tarwe, dat vonden we in een kant en klare brok.
Op zich was dat een openbaring voor ons. De diarree werd minder en al snel werd ons duidelijk dat Tarkan een allergie probleem had. We waren er tevreden mee maar het was niet optimaal en dan met name de gemoedstoestand van de hond: onrustig, grommerig, angstig en onzeker.Altijd grote pupillen.
Tarkan is nu drie en en half jaar, zit sinds november j.l. op vers voer en is een volslagen andere hond geworden.
Wij vinden het zo jammer dat onze dierenarts ons nooit op de optie versvoer heeft gewezen i.p.v. al die dure dieet voeren die niet werken.
Hartelijk bedankt voor de tip met de visolie, zonnebloemolie wordt per direkt geschrapt.
Tot slot: ik geef twee maal perweek een (mensen) multivitamine, doe ik daar goed aan of.....?
Gr. Lily
Door Lizzy
Ach hemeltje lief, wat een ellende allemaal... Die multivitaminepil kun je wel blijven geven. Overigens kan het wel zijn dat hij toch een allergie heeft opgebouwd voor een van de dingen die je geeft. Als de visolie niet rap helpt, kun je een eliminatie dieet doen waarbij je een vleessoort geeft die hij nog nooit eerder heeft gegeten. Bijvoorbeeld eend of struisvogel. Echt iets dat hij nooit eerder heeft gehad. Dat voer je 9 tot 12 weken. En als de problemen over zijn, dan kun je gevoegelijk aannemen dat er iets is waar hij niet tegen kan. Je kunt nu eens per week een vleessoort toe gaan voegen dat je al eerder hebt gegeven. Dus bijvoorbeeld kip. Als er geen reactie komt: is het niet de kip. Maar het kan best dat er wel een reactie komt op kip. Nou ja goed, zo kun je dus doorgaan totdat je alles weer geeft dat je nu ook geeft. En schrappen waar hij slecht op reageert. Mocht hij binnen 12 weken niet opknappen: weet je in ieder geval zeker dat het niet de voeding is. Overigens lijkt het mij stug dat het van de erwtjes is, hoewel ik bij gevoelige honden wel aanraad om absoluut geen koolhydraten te voeren. Dus geen rijst, geen brood, geen pasta en geen groentes waar veel koolhydraat in zit. En erwtjes bevatten vrij veel koolhydraat. Rekatief gezien dan he, want rijst bevat 78 gram koolhydraat per 100 gram rijst en erwtjes bevat 12 gram koolhydraat op 100 gram erwtjes. Wortel bevat 7 gram koolhydraat op 100 gran wortel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door