Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Loes
Even een update: Spocky staat nu inmiddels een aantal dagen geheel op kvv. Ik dacht eerst wat verbetering te zien, maar twijfel nu eigenlijk. Hij heeft nog steeds veel jeuk en nog steeds rode plekken die eerder meer lijken te zijn geworden (hele onderbuik en liezen nu ook). Ik smeer de plekken in met Calendula zalf en hij krijgt zalmolie over zijn kvv heen. Ik wil maandag Drainage compositum gaan kopen ter ondersteuning van het geheel.
Ik heb gelezen dat het ontgiften per hond erg kan verschillen hoe lang het duurt, maar ik zou nu toch wel verbetering moeten zien?
Door Lizzy
Ik sluit niet uit dat je hond toch aan het ontgiften is, te meer omdat hij nu geheel op vers staat. Maar, als je de voeding 'verdenkt', dan zou je ook een ander merk kunnen proberen om te kijken of dat beter gaat. Of zelf voeding gaan samenstellen.
Door Loes
Ik weet niet of het aan het voer ligt en ik wil liever niet te snel van merk of smaak veranderen, omdat hij er volgens mij nog wel aan moet wennen (ik hoor zijn darmen af en toe nog wel knorren en rommelen). Ik wil ook niet te snel opgeven, maar aan de andere kant niet onnodig lang doorgaan.
Hij drinkt wat minder heb ik het idee trouwens, maar de jeuk lijkt nog onverminderd.  :-\
Hoe lang zou jij met deze variant van CB doorgaan voor je overgaat op een ander merk? Ik voer nu de 'gewone' variant.
Door Lizzy
Dat ligt er ook aan hoe erg de jeuk is... En hoe lang je vers nu in totaal voert.

Ik vind dat zo moeilijk om van een afstand te bepalen...

Als het mijn hond was en de jeuk was echt heel erg: dan zette ik 'm op een ander merk. En kijk, stel het gaat dan over: dan kan het door het voer komen, of niet (kan het ook het ontgiften zijn). Maar in de tussentijd is je hond wel van de problemen verlost!

Bovendien, je kunt altijd weer kijken, na een paar maanden, of het eerste voer ook verdragen wordt, door dat gewoon weer een tijdje te gaan geven.

Maar, Carnibest bevat bijvoorbeeld lijnzaadolie. En er zijn honden (gebeurd echt niet vaak hoor, heb ik het idee) die jeuk krijgen van lijnzaadolie. Dus tja, wie weet dat je hond daar niet tegen kan!

Heb je helemaal geen huidklachten bij je hond opgemerkt toen hij nog brokken had? Is die jeuk sinds het versvlees?
Door Loes
Nee, ik heb nooit echte huidklachten gemerkt toen Spocky nog brokken kreeg. Hij heeft 1 keer in een winter last gehad van schilfers, maar dat kwam volgens mij omdat zijn mand erg dicht tegen de verwarming aan lag en hij daarvoor ging liggen bakken. Dit was maar van korte duur en hij had er destijds zelf geen last van voor zover ik kon merken.

Sinds de kvv heeft hij last van jeuk. De jeuk is niet vreselijk erg, het is echt niet zo dat als we thuis zijn hij niet op kan houden met krabben. Op bepaalde momenten op een dag heeft hij hier behoefte aan (onderbuik, maar ook ook zijn pootjes bijvoorbeeld). Hij is wel af te leiden met spelen en wellicht dat de Calendulazalf die ik erop smeer als hij veel jeuk heeft ook wat verlichting geeft (hoop ik). Toch is zijn huid nog wel roder dan normaal bij zijn onderbuik en dat is dus nog niet weggetrokken in de paar dagen dat ik nu geheel kvv voer. Misschien wil ik te snel resultaat?

Ik heb nog 3 worsten Carnibest normale variant in de vriezer liggen, maar ik kan natuurlijk de eend/rijst variant eens proberen.
Door Loes
Wat ik steeds nog vergeet te melden (en waar ik een paar dagen geleden achterkwam) is dat Spocky op zijn rug een klein kaal rond plekje heeft, waar zijn huid op een stukje ietsje donkerder is dan normaal. Hij zit er verder niet aan en ik mag er ook gewoon aan zitten zonder dat ik iets aan hem merk. Misschien is het niets hoor, maar ik merk dat ik me ook om kleine dingetjes nu een beetje zorgen begin te maken. Iemand een idee of lijkt het meer alsof ik overbezorgd ben?  :D
Door Lizzy
Dit zou heel goed een wondje geweest kunnen zijn. Maar als je het niet vertrouwt, dan zou ik het even aan de DA laten zien.

Verder denk ik dat je best snel resultaat wilt zien ja. Maar goed, ik kan me dat ook voorstellen. Je veranderd van voeding omdat er wordt gezegd dat vers beter is, en vervolgens krijgt je hond jeuk.... Dat is gewoon balen. En als zijn huid rood is, dan heeft hij dus overduidelijk een irritatie. Het lijkt me dat het met de voeding gerelateerd is, want anders zou het te toevallig zijn.

Het kan wel degelijk ontgiften zijn, want een hond moet een hoop bagger kwijt, als hij op verse voeding wordt gezet. En veel honden hebben nergens last van maar er is toch een goed aandeel honden die wel wat last heeft. En dat zul je dan nog een paar weken aan moeten kijken.

Maar, het kan net zo goed een stof zijn in de voeding waar je hond niet goed op reageert. En lijnzaadolie is zo'n stof waarvan sommige honden echt waanzinnig jeuk krijgt. Dus tja. Wat is wijsheid...? Ik heb al eerder geschreven wat ik zou doen, maar ja, het is jouw hond :).
Door Lizzy
Overigens, de gemiddelde duur van ontgiften is ongeveer 6 weken. En ik ben van mening dat die periode pas in gaat vanaf het moment dat je geen brokken meer voert.
Door Loes
Lizzy schreef: Overigens, de gemiddelde duur van ontgiften is ongeveer 6 weken. En ik ben van mening dat die periode pas in gaat vanaf het moment dat je geen brokken meer voert.
Oke, dank je wel, dat wist ik niet.
Ik ga dan inderdaad de eend/rijst variant maar eens proberen wat jij al zegt. Ik kijk het denk ik nog een week maximaal aan (en zal eens drainage compositum gaan halen ter ondersteuning) en verander anders van 'smaak'. Wie weet geeft dat de gewenste verbetering. Bedankt voor de tip.
Door Loes
Argh, gek word ik ervan!  >:( Nu zag ik Spock net verwoest aan zijn staart bijten en bij nadere inspectie blijkt daar een vurig rode plek te zitten. Ik zag hem vanmiddag ook al 2 keer met zijn kont over het laminaat gaan, dus mijn vermoeden is dat het zijn anaalklieren zijn. Ik kan die zelf niet legen (weet niet hoe), maar mijn vriend volgens mij wel dus ik zal hem vanavond eens met dit lekkere klusje opzadelen.  ;D

Kan dit met de ontgifting te maken hebben?
Door Loes
Toch maar besloten om Spocky over te zetten op Energique, morgen krijgt hij hiervan de eerste portie. Ik hoop dat het kwalitatief even goed is als Carnibest en dat Spock zijn jeuk snel verdwijnt nu.
Ik lees dat in Energique al zalmolie zit, is het overbodig om dit dan nog los toe te voegen?
En daarbij geef ik dan Energique nummer 1, dat is hetgeen is voorradig hadden (de nr 4. bijvoorbeeld niet). Welk nummer (1 of 4) raden jullie mij aan?
Door Lizzy
Ik heb geen idee of er zalmolie in Energique zit... Als dat wel zo is: dan zou ik zelf niet nog eens extra erbij geven. En qua nr 1 of nr 4: ik denk dat ik zelf eerst nr 1 of 4 zou geven en dan eventueel een paar weken later het andere nummer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door