Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
Lizzy schreef: Ik heb laatst ook weer een artikel gelezen over vitamine C en dat dat helemaal niet goed is voor pups. En volwassen honden. Geschreven door de Dr. Carriere (weet niet meer waar). Nu hebben we Mogens Eliasen, Prof. Hazelwinkel en Carriere. Ik ben blij ben dat ik mijn pup nooit vitamine C en/of glucosamine heb gegeven.... Ik heb nooit vertrouwen gehad in al die toevoegingen bij pups en dat wordt keer op keer bevestigt. Ze moeten gewoon goed eten. Punt.
Ik kan niet meer herhalen wat prof. Hazewinkel nu precies zei. Maar ik was het niet eens met zijn redenatie en mbt de vit C wist hij er eigenlijk niet heel veel vanaf. Hij wist bijv, niet wat ester C in het lichaam deed. Hij wist alleen wat van ascorbinezuur en calciumascorbaat en hun rol in het lichaam.
Door Lizzy
Helen schreef: Ik kan niet meer herhalen wat prof. Hazewinkel nu precies zei. Maar ik was het niet eens met zijn redenatie en mbt de vit C wist hij er eigenlijk niet heel veel vanaf. Hij wist bijv, niet wat ester C in het lichaam deed. Hij wist alleen wat van ascorbinezuur en calciumascorbaat en hun rol in het lichaam.
Maar Helen, jij weet ook niet precies wat vitamine C in het lichaam van de pup/hond doet. En je weet daarom ook niet welke schade het (op termijn) aan kan richten. Ik blijf van mening dat je met ieder supplement een risico loopt.
Door Lizzy
bernergek schreef: Lizzy, zou jij het aanraden bij een hond die niet zulke goed ellebogen heeft (ook lichte arthrose), maar er geen last van heeft. Heb het nu over mijn teefje Jane. Haar geef ik dus wel glucobest.
Als er daadwerkelijk iets aan de hand is met een hond, dan is het misschien een goed idee om wel supplementen zoals Glucobest te geven. Maar bij een gezonde/rauwe voeding zie ik eerlijk gezegd heel vaak geen reden tot supplementeren en vind ik eigenlijk dat mensen te snel naar dit soort middelen grijpen, zonder eigenlijk te weten wat het doet. Want botten bevatten bijv. glucosamine + chondroitine. MSM krijgt de hond binnen door het nuttige van groentes en planteneters. Magnesium zit zat in rauwe/verse voeding. Magnesium en mangaan: geef je hond af en toe gemalen noten en zaden (rauwe) en dat krijgen ze ook weer genoeg binnen. Vitamine C krijgen ze binnen middels groente, fruit en vlees. Maar nogmaals, in jou geval, bij een hond waarvan je weet dat er artrose zit, kan het een goed idee zijn om wel te supplementeren. Om erger te voorkomen. Of het ook daadwerkelijk werkt? De tijd zal het leren...
Door Nitus
bernergek schreef: Lizzy, zou jij het aanraden bij een hond die niet zulke goed ellebogen heeft (ook lichte arthrose), maar er geen last van heeft. Heb het nu over mijn teefje Jane. Haar geef ik dus wel glucobest.
Als je hond al arthrose heeft zou ik haar zeker glucosamine gaan geven. Ik baal als een stekker dat ik daar bij Gitte niet eerder mee ben begonnen (zware arthrose aan haar elleboog), dan had ze er nu misschien minder last van.
ik heb Gitte een tijdje een middel gegeven waar geen glucosamine in zat, en ze begon toen aanmerkelijk slechter te lopen, haar weer op glucosamine gezet en binnen een week liep ze weer stukken beter.
Door Charlie Angel
Jane krijgt inderdaad al Glucobest, al twijfel ik wel of ik dat nu echt iedere dag moet geven.

Verder vraag ik me af of het zin heeft bij honden die geopereerd zijn aan gewrichten, dus aan ellebogen of heupen, of patella e.d. of zou een goede kvv of zelf samengestelde voeding genoeg moeten zijn?
Door Lizzy
Nou, of het echt nodig is, wanneer je je hond verse rauwe vleesbotten (gemalen of ongemalen maar het moet wel bot zijn), etc. geeft... Ik waag het eerlijk gezegd te betwijfelen. Tenminste, als de hond nergens last van heeft... Maar, bij een volwassen hond die ook echt iets mankeert heb ik met glucosamine wel zoiets van : baadt het niet schaadt het niet. Of dat voor een pup ook het geval is weet ik dus niet (en weet niemand) en aan een pup zou ik het zelf nooit geven, zogenaamd ter voorkoming van. Ik zou het wel met een gerust hart aan een volwassen dier geven dat wel iets mankeert. Ik geef Glucobest aan Pinkel en Brutus. Iedere dag. En Brutus loopt gewoon als een tierelier op dat spul (samen met groenlipmossel en visolie). Pinkel weet ik niet... Pinkel heeft spondylose + cauda equina en daarom krijgt ze gluco (en de rest) van mij. Maar zij liep en loopt normaal dus ik zie geen verschil qua lopen. Wel opvallend is (3 x afkloppen op ongelakt hout) dat ze voorheen 1 keer per jaar een aanval heeft gehad en de afgelopen 2 jaar niet meer. Ik vind dat positief genoeg om er meer door te gaan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 25 mei 2006, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Charlie Angel
Bij Janezie ik net als jij bij Pinkel geen verschil, omdat ze er geen last van heeft verder. Toch geef ik het aan haar, omdat haar ellebogen niet helemaal goed zijn.
En bij Brutus zie jij dus verschil omdat die wel degelijk last had.
Bij een pup zou ik het denk ik ook niet zomaar geven, waarom durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen, maar ook ik denk dat dan een goed voer voldoende moet zijn.

Maar wat bij honden die geopereerd zijn aan een van de gewrichten. Doordat het open is geweest is de kans op arthrose groter, dus is het dan zinvol om zo'n supplement te gaan geven?
Zou leuk zijn als hier meer onderzoeken naar zouden worden gedaan.
Door Nitus
bernergek schreef: Maar wat bij honden die geopereerd zijn aan een van de gewrichten. Doordat het open is geweest is de kans op arthrose groter, dus is het dan zinvol om zo'n supplement te gaan geven?
Zou leuk zijn als hier meer onderzoeken naar zouden worden gedaan.
Denk dat het na een operatie zeker raadzaam is om Glucosamine te geven! Gitte liep de eertse 2 jaar na haar operatie ook niet echt mank, maar er is toe natuurlijk al wel een start gemaakt met de vorming van arthrose, misschien HAD ik dat kunnen vertragen door het toedienen van glucosamine :-\. Maar ja zeker weten doe je het natuurlijk niet, maar ik weet wel zeker dat ze nu baat heeft bij dit middel. Als Fedor ooit eens aan zijn gewrichten geopereerd zou moeten worden ga ik hem meteen glucosamine geven hoor.
Door Chezzies
Lizzy schreef: Ik heb laatst ook weer een artikel gelezen over vitamine C en dat dat helemaal niet goed is voor pups. En volwassen honden. Geschreven door de Dr. Carriere (weet niet meer waar). Nu hebben we Mogens Eliasen, Prof. Hazelwinkel en Carriere. Ik ben blij ben dat ik mijn pup nooit vitamine C en/of glucosamine heb gegeven.... Ik heb nooit vertrouwen gehad in al die toevoegingen bij pups en dat wordt keer op keer bevestigt. Ze moeten gewoon goed eten. Punt.
Ik weet niet hoe betrouwbaar Carriere is met zijn bevindingen, hij vind vers voeren ook helemaal niets namelijk.
Door Erna
Essie :-) schreef: Ik weet niet hoe betrouwbaar Carriere is met zijn bevindingen, hij vind vers voeren ook helemaal niets namelijk.
Hazewinkel is ook van de oude stempel en zal vers voeren ook helemaal niets vinden.  ;D 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door