Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Gipsy
Ik heb een sable border collie. Een brave hond, heel actief en behaalde goede resultaten op de gehoorzaamheidsschool.
Ongeveer 2 weken geleden had ik het gevoel dat mijn hond raar liep. Dit verergerde nog. Ze had precies iets aan haar heup of achterpoten. Ik was er mee naar de dierenarts geweest en kreeg ontstekingsremmers. Een paar dagen later liep ze ook raar met de voorpoten en stond ze geen minuut meer stil. Ze stond ook steeds te dribbelen met haar achterpoten. De dierenarts heeft dan platen genomen en er was iets kleins te zien in haar rechter achter knie, maar of dit de oorzaak was??? Ik kreeg zwaardere ontstekingsremmers mee die ik 7 dagen moest geven. Maar na 2 dagen was het niet meer om aan te zien. Als ze al eens stillag, dan zeurde ze of klaagde ze. En plots begon ze overal tegen te lopen, vloog ze los in de dennebomen,... En haar ogen gingen soms op en neer. Weer naar onze dierenarts en die herkende het fenomeen. Mijn hond heeft centraal vestibulair nystagmus. Ze moet hiervoor cortizonen innemen en nog iets anders. Dit opbouwen en weer afbouwen volgens een strak schema. Nu zijn we twee dagen later en ze loopt niet zoveel meer tegen de dingen aan. Ze vindt af en toe rust en blijft al eens 5 minuten liggen. Heeft er iemand ervaring met dit fenomeen of ziekte? Is jullie hond hiervan genezen? Ik zou graag in contact komen met mensen die hier meer van weten.
Groetjes en bedankt!
Maja,
het baasje van Gipsy
Door Lizzy
Hoi Maja, allereerst : welkom op Barfplaats! Wat een toestanden allemaal! Hoe is je Engels, als ik vragen mag? Want ik kan vooral heel veel informatie vinden op Engeltalige sites.
Door Gipsy
mijn engels gaat nogal. Je mag me gerust de interessante links doorgeven hoor.
Alvast bedankt!
Door Sanyo
Ik heb een hond van ruim 12,5 jaar die nystagmus heeft.(kr. Grote Münsterlander). Jory's ogen rollen alle kanten op. Het schijnt ook alleen horizontaal of verticaal voor te kunnen komen, is mij verteld.

Je bent in al die jaren de eerste die ik tegen kom, wiens hond het ook heeft.
Ik heb haar toen ze een maand of 10 was, uit het asiel gehaald.
Pas de derde da bevestigde mij dat mijn hond oogproblemen had.( ze lag soms bewusteloos is het bos als ze weer eens ergens tegenaan gesjeesd was)
Ze had toen ook al staar, en haar puppyvlies was niet volledig opgelost.
Voor deze problemen is ze aan beide ogen geopereerd in Utrecht.
De nystagmus is alleen vastgesteld, en verder nooit iets meegedaan.
Na de operaties voor de andere 2 problemen zag ze weer voldoende om niet overal tegen aan te botsen.

Voor zover ik kan inschatten heeft zij niet echt last van haar nystagmus.
Als ze iets goed probeert te zien gaat ze, zoals wij het noemen "scannen". Ze beweegt dan ritmisch haar kop een klein stukje op en neer.
Nu ze ouder is geworden is haar gezichtvermogen wel verder aangetast, maar dat is waarschijnlijk door ouderdom de achteruitgang van het netvlies.

Toen er een paar jaar geleden een nieuwe da in onze praktijk kwam, was deze wel zeer verbaasd dat Jory niet misselijk/duizelig was door de nystagmus.
Door Malamoods
Tjee, ik wist niet dat dit ook bij honden ook voorkomt! Dat mensen dat kunnen hebben wist ik wel (heb het zelf ook namelijk....)....

Rachel.
Door Sanyo
Wat ik me nu al die jaren dat ik Jory heb afvraag en jij mischien wel kunt beantwoorden is: zie je wel een rustig beeld, of wiebelt alles voor je ogen?

Ik vraag me altijd af hoe beelden bij haar binnen komen.
Door Malamoods
Ik heb het al vanaf mijn geboorte, dus weet niet beter. Mijn hersenen passen zich al jarenlang aan die wiebelbeelden aan, dus merk ik er heel weinig van. Ik heb normaal beeld, behalve als ik erg moe ben, koorts heb, of te veel inspanning (wat betreft kijken) heb gehad, dan wiebelt mijn beeld nog wel eens, maar dat komt niet heel vaak voor hoor... Rust is daarvoor het beste medicijn... Naast de nystagnus heb ik ook andere oogafwijkingen, dus zie ik zowieso vrij weinig en ben daardoor sneller vermoeid als iemand met goede ogen. Vaak hebben anderen meer last van mijn "swingogen", dan ikzelf. Het ziet er eng uit, vinden sommigen.... Lokt vele reacties uit....

Rachel.
Door Sanyo
Het is inderdaad een wat vreemd gezicht.
Ik ben me er bij Jory niet van bewust ( je ziet bij een hond weinig oogwit, zodat het ook niet zo opvalt), maar als we bij een da komen, die haar niet eerder heeft gezien, vinden ze het reuze interessant! Haar ogen moeten dan ook alijd even uitgebreid bekeken worden.

Fijn om te weten dat normaal gesproken het beeld dus niet wiebelt.
Mijn hond heeft net als jij ook andere oogafwijkingen, waardoor ze zowiezo zeer slecht ziet.
Maar ik heb me altijd afgevraagd, hoe het beeld nu in de hersenen geregistreerd zou worden.
Bedankt voor je antwoord, Niemand kon me daar tot nu toe antwoord opgeven. Mijn huidige da verwondert zich er zelfs over dat Jory niet duizelig/misselijk is door het ogen-gerol.
Door Malamoods
Ja heel herkenbaar de reactie van (vervangende) da's. Ikzelf ben altijd "studie-object" als ik bij de oogarts kom... De vervangers die schrikken zich zo ongeveer een ongeluk, of vinden het enorm interessant....

Ik denk inderdaad dat je hond er weinig last van heeft.... Duizelig of misselijk ben ik er nog nooit van geweest hoor.... Dat wordt ik wel op de kermis in zo'n draaitoestel!

Rachel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door