Maandag ben ik naar een dierenarts in de buurt geweest. Mijn hond is mishandeld, kreeg stress op de tafel en wilde happen, waardoor het niet lukte om goed in haar oor te kijken. Hij dacht aan een oorontsteking en gaf me zalf mee. Als het na een paar dagen niet zou verbeteren, moest ze maar onder narcose om haar oor goed te bekijken. Ik twijfelde, omdat ik weet dat een oorontsteking ernstig kan worden en besloot te overleggen met mijn vaste da. Hij wilde dat ik langs zou komen, omdat je nooit zomaar zalf voor kan schrijven als je het oor niet goed bekeken hebt. Daar ben ik dinsdag geweest. Met snuitje/muilkorf en op de grond, lukte het om in haar oor te kijken. Haar linkeroor is perfect gezond en de gehoorgang van haar rechteroor is helemaal dik, alleen gezwollen. Ik vertelde dat ik haar sinds zaterdag Energique geef en hij dacht aan een acute voedselallergie, omdat het eenzijdig is. Hij heeft de grondstoffen van Energique bekeken (kip en rund) en heeft mij brokken gegeven op basis van vis en ei eiwitten. Hij staat absoluut niet afwijzend tegenover versvlees, integendeel. Hij heeft me aangeraden eerst dit te geven, tot de klachten over zijn en dan beurtelings kip en rund te geven om te kijken waar zo zo heftig op reageert. Dan kan ik alsnog een ander versvlees product geven. Daarbij heb ik oorreiniger gekregen als de jeuk heel heftig is, omdat er niets inzit dat irriteert, maar wel stoffen die wat versoepelen. Het zalfje dat ik van de eerste da kreeg bleek juist irriterende stoffen te bevatten.
Ik vind het maar raar. Ze heeft vaker energique gegeten, zonder problemen. Het is een straathondje uit Turkije en nu is ze ineens allergisch voor vlees?