Erfelijkheid en omgevings factoren hebben een invloed op de ernst van de geconstateerde afwijking.
Stel, Je heb een nestje van 4 met een beide ouders met minimale HD gerelateerde afwijkingen (niet drastisch maar wel aanwezig) ,
Je ga alle pups op 2 jarig leeftijd laten onderzoeken.
Twee van deze pups Koppel A, mogen niet trappen lopen, niet in de auto springen, niet dollen, korte wandelingen aangelijnd, nou noem maar op, worden zowat in een doosje gestopt.
2 van deze pups Koppel B, hebben de loop van een grote tuin met schutting, ze rennen als dollen langs de schutting en springen aan de eind om hoog, om weer de andere kant op te hollen en ga zo bijna de hele dag door (ja ok, het zijn border collies, kan bijna niet anders

)
Ook wordt er met de ene hond uit koppel B fanatiek behendigheid en frizbee gedaan en de ander werkt achter de schapen.
Er is wel degelijk een verschil te zien bij het nemen van de foto's op twee jarig leeftijd.
Koppel A, lijken minder geafecteerd dan Koppel B.
Dat wordt bedoeld met omgevings factoren.
De erfelijkheid verdwijnt niet, ook niet als je een hond in een doosje opsluit en alles wat goed is te eten geef. Hij of zij zullen nog steeds aan hun nageslacht een erfelijke afwijking doorgeven.
Wel is het natuurlijk zo, dat niet ieder pup in een nest precies dezelfde erfelijke belasting heb, dus dit is een overdreven niet echte voorbeeld.
mijn vat hierop is dat je alleen zouden moet fokken met dieren met geen heup afwijking, niet met honden met een beetje heup afwijking, maar dat wordt voor een aantal rassen toch erg moeilijk. Voor bijvoorbeeld Border Collies is dit echter echt wel haalbaar.
Vroeger toen ik nog met Borders Fokten vondt ik het echt een crime, dan moest mijn hond (net goed afgetraind achter de schapen) onder narcose voor een heup foto. In die tijd gingen er nogal wat mis tijdens deze foto's, weg hond. Maar je deed het, omdat je niet met die rottige HD wilden fokken.
Maar ik had zelf zo weinig vertrouwen in wat deze foto's zeggen dat ik koos om alleen puppies te nemen van honden die werkende honden waren en ouder dan 5 waren. Dan wist ik in ieder geval dat het hoogst waarschijnlijk goed zat.
Zo voelt het nog, Dot haar ouders toen ik haar kocht waren moeder 5 en werkten, en vader 9 en werkten.

ik ben een beetje ongelovige thomas.