Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
Ik dacht dat mijn hond er geen bijwerkingen van had, maar ze is gestorven na een soort herseninfarct en dat blijkt ook een bijwerking te zijn. Ze was op 4 weken na 15,5 jaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Door Irisscorp
Ocharme, heb ook gezien in het nieuws dat er veel mensen klagen over die spuiten
Door Ina
Hier een hond van 15+8 maanden die afgelopen week haar 48ste spuit heeft gehad.
Tot nu toe 1 keer als bijwerking een pijnlijke plek omdat een assistente op een andere plek had gespoten, maar verder helemaal niks..... maar zonder had ze 4 jaar geleden ingeslapen geworden omdat ze nog geen 25 meter kon wandelen in slakkegang.
Nu loopt ze kilometers voor mij uit een ondanks dat ze oud is (en ondertussen wat kwaaltjes heeft ontwikkeld), is ze nog zo fit als een hoentje als het op lopen en conditie aankomt
Door Siberienne
Bij onze hond had het helaas niet zo veel effect, wrschl bij hem niet artrose wat de klachten gaf.

En wat is je alternatief? En welke bijwerkingen heeft dat? Onze hond staat nu op Rimadyl, maar daar hebben we echt moeten zoeken naar een dosis die hij verdroeg. Hij krijgt het nu al ruim een jaar, met Carsivan erbij, maar ik ben toch bang dat hem dit uiteindelijk ook problemen kan gaan geven.

Want met al dit soort middelen: je gaat het vaak geven aan oudere honden en die kunnen meerdere problemen hebben / krijgen. Als een hond van 15+ een herseninfarct krijgt, is dat dan van de Libra, of van de ouderdom? En is het van de Librela, is het dan de gewonnen jaren met minder klachten waard?

Een kennis van mijn heeft haar hond, die geen NSAID pijnstiller verdroeg, ook lang op de librela gehad, zonder bijwerkingen. Voor haar en haar hond was het middel een uitkomst.
Door - pien -
Siberienne schreef: zo 25 mei 2025, 09:35 Bij onze hond had het helaas niet zo veel effect, wrschl bij hem niet artrose wat de klachten gaf.

En wat is je alternatief? En welke bijwerkingen heeft dat? Onze hond staat nu op Rimadyl, maar daar hebben we echt moeten zoeken naar een dosis die hij verdroeg. Hij krijgt het nu al ruim een jaar, met Carsivan erbij, maar ik ben toch bang dat hem dit uiteindelijk ook problemen kan gaan geven.

Want met al dit soort middelen: je gaat het vaak geven aan oudere honden en die kunnen meerdere problemen hebben / krijgen. Als een hond van 15+ een herseninfarct krijgt, is dat dan van de Libra, of van de ouderdom? En is het van de Librela, is het dan de gewonnen jaren met minder klachten waard?

Een kennis van mijn heeft haar hond, die geen NSAID pijnstiller verdroeg, ook lang op de librela gehad, zonder bijwerkingen. Voor haar en haar hond was het middel een uitkomst.
Dit dus, soms heb je geen keus als je je oudere hond nog comfortabel probeert te krijgen.
Aangezien ik altijd oudere herplaatsers heb ben ik gaandeweg gaan beseffen dat niet alles 'natuurlijk' hoeft en zeker niet als de hond (nog) ouder wordt, nu denk ik 'wat maakt het uit om er (relatieve) 'bende' in te stoppen als hij dan comfortabel is'. Natuurlijk maak je een afweging maar het gaat voornamelijk om kwaliteit en niet om kwantiteit. Dat heb ik geleerd van de afgelopen jaren.
Door Ina
- pien - schreef: zo 25 mei 2025, 10:17 Dit dus, soms heb je geen keus als je je oudere hond nog comfortabel probeert te krijgen.
Aangezien ik altijd oudere herplaatsers heb ben ik gaandeweg gaan beseffen dat niet alles 'natuurlijk' hoeft en zeker niet als de hond (nog) ouder wordt, nu denk ik 'wat maakt het uit om er (relatieve) 'bende' in te stoppen als hij dan comfortabel is'. Natuurlijk maak je een afweging maar het gaat voornamelijk om kwaliteit en niet om kwantiteit. Dat heb ik geleerd van de afgelopen jaren.
Precies hoe ik er in sta.
Mijn toen 12 jarige dame was voor een Gordon al op eerbiedwaardige leeftijd. Zij heeft zolang wij haar hebben slechte heupen gehad .... stukje erfelijkheid, gevolgen van een 'niet zo geslaagd leven in Spanje'....wie zal het zeggen.

Al die jaren hebben wij haar prima onder controle gehouden met gezonde voeding en allerhande ondersteuning, van supplementen tot fysiotherapie, chiropractie, acupunctuur, aquatherapie ..... noem het op en we deden het.
Alles om haar zo gezond mogelijk een vrij en blij leven te geven .....zolang ze geen pijn had.

En toen plots was het mis, van het ene op het andere moment kon ze niet meer normaal lopen.
De pijnstilling haalde de scherpe randjes er af, maar maakte haar niet echt mobieler.
Dus toen besloten om toch de Librela te gaan proberen, ik was er door de DA al op geattendeerd maar las online de meest vreselijke dingen dus nooit de stap durven zetten.....maar haar zo laten lopen was absoluut geen optie.

En vanaf dag 1 werkte het als een trein, die taart dacht 's avonds al even een sprintje te mogen trekken met het jonge volk als of ze zelf 5 was.... dus voor ons heeft het echt subliem uitgepakt.
En nee, ik had ook niet verwacht dat we 4 jaar later nog steeds rond zouden huppelen .... maar de dame heeft er nog steeds zin in en zolang zij pijnvrij is mag ze van mij genieten wat ze wil, voor ons is het echt een lifesaver gebleken

Wel met beperkingen, geen gerace door mul zand, geen gespeel met (meerdere) jonge honden die geen grens kennen en verplicht elke 4 weken naar de chiro/aquatherapie om alles op hun plek te houden .
Door hannabelgje
Ja dat is ook zo. Ze kreeg reguliere pijnstilling maar kon dat niet goed meer verdragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Door Lizzy
Ik zag recent een shocking artikel met foto's over dit spul:

Afbeelding

Bron: https://www.frontiersin.org/journals/ve ... MjnYgkjf7A

En als je een hond van 5 jaar hebt, dan zou dit niet mijn eerste keuze middel zijn. Ook niet het 2de of 3de of 4de. Tenzij je moet kiezen tussen inslapen of dit proberen. En daar valt of staat wat mij betreft alles mee.
Door Ina
Lizzy schreef: ma 26 mei 2025, 12:04 Ik zag recent een shocking artikel met foto's over dit spul:

Afbeelding

Bron: https://www.frontiersin.org/journals/ve ... MjnYgkjf7A

En als je een hond van 5 jaar hebt, dan zou dit niet mijn eerste keuze middel zijn. Ook niet het 2de of 3de of 4de. Tenzij je moet kiezen tussen inslapen of dit proberen. En daar valt of staat wat mij betreft alles mee.

Het is dat ik niet 'voor de grap' foto's laat maken, maar deze uitslag lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk.
Hoe zou Misty er dan uit moeten zien van binnen na 40 injecties.....die zou geen normale pas meer kunnen zetten als haar gewrichten er zo uit zouden zien.

Maar, ik geef je wel helemaal gelijk wat betreft het moment dat je er voor kiest om het wel in te zetten.
Ik zou met een jonge hond ook eerst de hele riedel afgaan tot je out of options bent .... en als dat allemaal niet helpt kiezen voor kwaliteit, zelfs als het een relatief jonge hond betreft.
Door Ina
Waarmee ik trouwens niet het onderzoek op zich ter discussie stel hoor, alleen maar goed dat 'nieuwe medicatie' goed opgevolgd wordt en helemaal als het zo af en toe wordt opgehemeld als of er geen bijwerkingen zouden bestaan .... alle medicatie geeft kans op bijwerkingen en daar moet je je absoluut van bewust zijn.

Maar als ik die foto's zie vraag ik me af wat daar dan fout gegaan is, zo verdrietig voor die jonge honden :(
Door Lizzy
Ik weet het ook niet maar ik ben het wel 100% met jou eens dat geen enkel medicijn zonder bijwerkingen komt. Dus als je hond jong is en er zijn andere betere alternatieven: zou ik dat doen. Aangezien dit middel ook buitensporig duur is, zijn er best veel dingen die je eerst kunt proberen voordat je zo'n spuit laat zetten. Acupunctuur bijv. werkt vaak erg goed bij allerlei soorten ernstige pijnen.
Door Ina
Lizzy schreef: di 27 mei 2025, 07:46 Ik weet het ook niet maar ik ben het wel 100% met jou eens dat geen enkel medicijn zonder bijwerkingen komt. Dus als je hond jong is en er zijn andere betere alternatieven: zou ik dat doen. Aangezien dit middel ook buitensporig duur is, zijn er best veel dingen die je eerst kunt proberen voordat je zo'n spuit laat zetten. Acupunctuur bijv. werkt vaak erg goed bij allerlei soorten ernstige pijnen.
Absoluut, acupunctuur heeft bij Misty ook heel lang supergoed gewerkt. Net als zorgen dat het lijf in balans blijft bewegen, dus regelmatig chiropractie (physiotherapie) ....dat krijgt ze nu nog altijd.

Dat is hoe dan ook iets wat vaak vergeten wordt op het moment dat men naar Librela grijpt.
Die honden lopen meestal al jaren met klachten en hebben dan vaak een fout aangeleerde houding/gang om de pijn te ontzien.
Als dan de Librela goed werkt kan je er donder op zeggen dat er op andere plekken problemen ontstaan omdat het lijf opeens anders gebruikt wordt .... maar zoveel die ik lees die daar absoluut geen rekening mee houden (en schijnbaar ook niet op gewezen worden door de DA) ....eerst jaren strompelen en dan opeens lekker laten gaan want 'flappie' kan het weer :o

Dan is het niet raar dat er allerhande 'bijwerkingen' aan Librela toegeschreven worden ....die bijna nooit medisch worden ondersteunt want ze laten verder niks onderzoeken, maar het veroorzaakt wel een scheve discussie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door