Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Hoi

We zijn nu bezig met een hypoallergeen brok aangezien ik zo stom was om alle mogelijke eiwitten aan mijn hond te geven ::) :biggrin2: (ga zo snel mogelijk weer op rauw, maar zit hier nu nog 6 weken aan vast, nu eet mijn hond gras, dit doet ze al haar hele leven en continue tijdens de wandelingen, ze heeft geen last van haar maag, bloedonderzoek was ook goed, maar kan het eten van gras het 'hyppoallergeen/eliminatiedieet' verpesten? :???:

Haar oren zijn nu al veel beter, 1e week iedere dag 2x oren gedaan, nu 2x per week, maar ik heb zo het idee dat dit door de otodine komt en niet door de brokken.. Hoe weet ik of dit door een voedselallergie komt of door de chloorhexedine?
WhiteShepherd schreef: wo 14 mei 2025, 23:32 Hoi

We zijn nu bezig met een hypoallergeen brok aangezien ik zo stom was om alle mogelijke eiwitten aan mijn hond te geven ::) :biggrin2: (ga zo snel mogelijk weer op rauw, maar zit hier nu nog 6 weken aan vast, nu eet mijn hond gras, dit doet ze al haar hele leven en continue tijdens de wandelingen, ze heeft geen last van haar maag, bloedonderzoek was ook goed, maar kan het eten van gras het 'hyppoallergeen/eliminatiedieet' verpesten? :???:

Haar oren zijn nu al veel beter, 1e week iedere dag 2x oren gedaan, nu 2x per week, maar ik heb zo het idee dat dit door de otodine komt en niet door de brokken.. Hoe weet ik of dit door een voedselallergie komt of door de chloorhexedine?
Als ze een allergie heeft voor grassen/pollen: kan dat wel invloed hebben, dat gras eten. Maar ik geloof dat ik me daar niet te druk om zou maken.

Maar ze staat dus op hypoallergeen voer vanwege d'r gisten in d'r oren? Ja, dat is dan inderdaad niet zo handig, om twee therapieën tegelijkertijd in te zetten want nu weet je dat inderdaad niet..... Ieuw. Ik weet nu ook even niet wat te doen. Ik denk stoppen met de oordruppels (of zeer versnelt afbouwen) en kijken wat er dan gebeurd?
WhiteShepherd schreef: do 15 mei 2025, 14:24 Wij dachten haar gewoon weer terug te zetten op haar oude eten en als het terug komt is het het eten?
Het lijkt mij dat je dan wel heel erg zeker moet weten dat de ooronsteking 100% weg is en niet nog een beetje sluimert, waardoor hij weer kan ontvlammen als je stopt met medicatie.
WhiteShepherd schreef: do 15 mei 2025, 14:24 Wij dachten haar gewoon weer terug te zetten op haar oude eten en als het terug komt is het het eten?
Ik denk niet dat je dat zo simpel kunt zeggen. Honden kunnen om allerlei redenen een teveel aan gisten in het oor ontwikkelen. Zwemmen, warmte, voeding, omgeving allergieën, stress, darm microbioom dysbiose.

Daarom vind ik dit echt een hele ingewikkelde. Want wat Pike schrijft is ook waar. Eerst moet dat oor 100% goed zijn. En dan kun je met 1 van de 2 stoppen. Maar als het dan terug komt (ook al was je langer gestopt met de voeding dan met de druppels of andersom) kun je nog steeds niet echt zeggen "het was dit". Omdat er misschien nog wat anders (mee) speelt.
Ik weet niet of het een ziekte is maar haar buikje hangt een beetje naar beneden, hetzelfde als wat katten soms hebben. Dierenarts zei er niks van.
Voor de rest een beetje last van roos, maar haar huid ziet er voor de rest heel mooi uit. Voor de rest naast haar oor niks, tenminste niet dat ik weet :biggrin2: .
20250517_181519.jpg
20250517_181519.jpg (2.85 MiB) 930 keer bekeken
WhiteShepherd schreef: za 17 mei 2025, 18:25 Ik weet niet of het een ziekte is maar haar buikje hangt een beetje naar beneden, hetzelfde als wat katten soms hebben. Dierenarts zei er niks van.
Voor de rest een beetje last van roos, maar haar huid ziet er voor de rest heel mooi uit. Voor de rest naast haar oor niks, tenminste niet dat ik weet :biggrin2: .

20250517_181519.jpg
Voor een Labradorteefje niet abnormaal. Is die roos sinds ze op de brokken staat? Of altijd al?

Hoe lang moet je die oordruppels nog geven? En hoe lang moet je die brokken nog geven?
WhiteShepherd schreef: zo 18 mei 2025, 16:41 roos heeft ze altijd al, de brokken moeten nog 5,5 week. de druppels weet ik niet wat ze daar mee willen voor hoelang.
Krijgt/kreeg ze voldoende omega 3 vetzuren (in de vorm van een goede visolie of algenolie)? Voldoende pro en prebiotische voedingsmiddelen? Zoals kefir of gefermenteerde groenten en groentenmixen? Dat kun je nu niet toevoegen maar ik vroeg me af of ze dat heeft gehad? Zo niet: dan zou ik daar na de brokken wel mee gaan beginnen. Want die darmflora heeft nu ook door die troep-brokken een vette opdonder gekregen.....

Hoe is het nu met de oren? Gebruik je die druppels nog steeds? Ik zou ook de dierenarts even vragen wat zijn plan nou eigenlijk is. Hoe je nu verder moet. Misschien is het inderdaad een plan om de oren nu rustig te houden met die druppels en over 5 weken terug over te gaan op de voeding die je altijd gaf. Kijken hoe dat gaat.
Lana kreeg tot 3 weken geleden haar hele leven 2 keer per week een stuk makreel, haring of sardine en 3 keer per week een groenteprakje van witlof, komkommer, wortel, pompoen, andijvie en courgette.

De druppels gebruiken we nog steeds ja, nu 2x per week.
Lana's klachten worden erger, ze jeukt veel meer de laatste week en krijgt nu ook plekken tussen haar voetkussentjes en heeft een wondje in haar vacht gebeten en zit zit vaker te krabben. Naar een andere dierenarts geweest en die heeft met een plakbandje gekeken naar bacteriën, waren ronde bacteriën, ze kon de naam niet zeggen, ware goede bacteriën maar heel erg veel ervan. Ze wou geen afkrabsel doen tegen mijt omdat dat pijnlijk was dus bravecto (1000mg fluralaner kauwtablet) meegekregen, maar nu lees ik allemaal verhalen daarover en ook van radar avotros enzo en wil dit zoiezo niet geven aan mijn witte herder (mdr1 drager en maagtorsie gehad) en mijn golden van 14,5 jaar, maar ze moesten het alle 3 hebben. Ook shampoo meegekregen van douxos3 Calm met ophytrium en we moeten nu 2 keer per week wassen.

Net even een andere dierenarts gebeld en die zij stoppen met de brokken en op vlees (lama) wat ze nog nooit hebben gehad met rijst of aardappel geven 8 weken. Ik weet het ff niet meer, 600 euro armer, begin weer aardig pissig te worden op dierenartsen want ze lopen volgens mij alleen maar te klooien, zou iemand mij hiermee willen helpen? Ik weet het niet meer, mijn arme meid :'( :crying:

update: ik heb net even gekeken wat mijt precies is maar ik denk dat ze dat wel heeft. ik lees bij deze website https://mcvoordieren.nl/kennisbank/vach ... llamijten/ precies de problemen die ze heeft (roosschilfers, veel haarverlies (sinds 1 week ligt de grond bezaaid maar ik dacht dat dit de rui is)) en mijn moeder dacht waterpokken te hebben gehad vorige week, maar lees dat die bultjes bij mensen voorkomen.
Screenshot_20250521_181931_Gallery.jpg
Screenshot_20250521_181931_Gallery.jpg (207.27 KiB) 417 keer bekeken
Screenshot_20250521_181927_Gallery.jpg
Screenshot_20250521_181927_Gallery.jpg (398.38 KiB) 417 keer bekeken
Screenshot_20250521_181922_Gallery.jpg
Screenshot_20250521_181922_Gallery.jpg (278.02 KiB) 417 keer bekeken
WhiteShepherd schreef: wo 21 mei 2025, 18:42 Lana's klachten worden erger, ze jeukt veel meer de laatste week en krijgt nu ook plekken tussen haar voetkussentjes en heeft een wondje in haar vacht gebeten en zit zit vaker te krabben. Naar een andere dierenarts geweest en die heeft met een plakbandje gekeken naar bacteriën, waren ronde bacteriën, ze kon de naam niet zeggen, ware goede bacteriën maar heel erg veel ervan.
??
Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord.
Ze wou geen afkrabsel doen tegen mijt omdat dat pijnlijk was dus bravecto (1000mg fluralaner kauwtablet) meegekregen, maar nu lees ik allemaal verhalen daarover en ook van radar avotros enzo en wil dit zoiezo niet geven aan mijn witte herder (mdr1 drager en maagtorsie gehad) en mijn golden van 14,5 jaar, maar ze moesten het alle 3 hebben. Ook shampoo meegekregen van douxos3 Calm met ophytrium en we moeten nu 2 keer per week wassen.
"OK, we weten niet wat je hond mankeert maar gooi er gewoon wat gif in, dan komt het best wel goed". Het spijt me, maar deze manier van dierengeneeskunde staat zo ver van mij af, ik kan hier echt he-le-maal niks mee. Je hond had problemen met de oren, is op een brok gezet, glijdt af naar steeds meer problemen en dan gooien ze er gewoon steeds meer gif op en in? Ik deed dat allemaal niet en ging naar een holistisch dierenarts.

En als ze mijt vermoeden, dan moet er gewoon een afkrabsel worden gemaakt, klaar.

Maar het lijkt er nu op dat ze door de erbarmelijke voeding steeds verder afglijdt.
Net even een andere dierenarts gebeld en die zij stoppen met de brokken en op vlees (lama) wat ze nog nooit hebben gehad met rijst of aardappel geven 8 weken. Ik weet het ff niet meer, 600 euro armer, begin weer aardig pissig te worden op dierenartsen want ze lopen volgens mij alleen maar te klooien, zou iemand mij hiermee willen helpen? Ik weet het niet meer, mijn arme meid :'( :crying:
Ik snap dat het huilen je nader staat dan het lachen..... Ik ging dus naar een holistisch dierenarts. En ja, dan ben je nog meer geld kwijt.

Mocht je dat niet willen: zet je hond inderdaad op een vlees (rauw) dat ze nooit eerder gegeten heeft. Is kwartel een optie? Of gans? Of konijn? Allemaal al gehad? Lama kan dan ook. Struisvogel ook. En geef daar GEEEEEEEN rijst of aardappelen bij! Waarschijnlijk heeft je hond een huidgist ontploffing en die doet het hartstikke goed op koolhydraten :-X :-X :-X :-X . Geef je hond bladgroenten. Gestoomd of rauw gepureerd. En verder dus vlees (met gemalen bot erin of een calcium supplement).
update: ik heb net even gekeken wat mijt precies is maar ik denk dat ze dat wel heeft. ik lees bij deze website https://mcvoordieren.nl/kennisbank/vach ... llamijten/ precies de problemen die ze heeft (roosschilfers, veel haarverlies (sinds 1 week ligt de grond bezaaid maar ik dacht dat dit de rui is)) en mijn moeder dacht waterpokken te hebben gehad vorige week, maar lees dat die bultjes bij mensen voorkomen.

Screenshot_20250521_181931_Gallery.jpgScreenshot_20250521_181927_Gallery.jpgScreenshot_20250521_181922_Gallery.jpg
Dat kan goed. Maar daar hoef je geen Bravecto voor te geven. Je kunt dit behandelen met een pipet met selamectine er in. Gif is gif maar liever op je hond dan er in. Volgens mij kun je Stronghold pipetten geven maar google is your best friend.

Daarna zul je naar mijn beleving je hond moeten gaan ontgiften. Dat kan met bijv. Phytonics Detox. En daarna is het een goed idee om te gaan werken aan het immuunsysteem van je hond.
Hoi lizzy,

Lana kon per ongeluk bij eten van de andere meiden komen, dit is al voor de 2e keer gebeurd, het is echt onmogelijk om met een labrador en nog 2 andere honden een dieet vast te houden hoe goed je het ook probeert. Na het met mijn moeder te hebben besproken en het lezen van je vorige bericht over omega 3, probiotica en groentes, hebben we de brokken weggegooid en zijn nu weer terug op kvv van darf, nu zag ik wat jij je honden voert viewtopic.php?f=1&t=140842&p=3478391&hi ... r#p3478391 en we willen nu kijken of het helpt met de oordruppels en goede voeding en weerstand verhogende supplementen. We willen dit nu minstens 8 a 12 weken aanhouden en kijken of het verminderd, zo niet dan gaan we naar een holistische dierenarts.

We geven haar (en de 2 andere meiden) nu iedere dag de visolie van royal green, 1x per week wilde zalm bij de kvv, 1x per week pensmaaltijd, iedere dag 15% groentemix (pompoen, alfalfa, witlof, komkommer, andijvie, courgette, wortels, sperziebonen, bladsla, tauge), 2x per week rauw ei met schil, 3x per week een theelepel kokosolie, elke dag bone broth, af en toe biologische appel en groene banaan en 3x per week een stukje roomboter.

Ik heb alle honden geshampood een paar dagen geleden en ze krabben al een heel stuk minder, lana's wondjes zijn alweer dicht en ze is 2x geshampood en haar vacht ziet er beter uit, dus waarschijnlijk heeft haar lichaam het wassen nodig? Haar oren zijn in ieder geval heel erg schoon met hoe het er 2/3 weken geleden uitzag. Ik weet alleen niet of chloorhexedine blijvend gegeven zou kunnen worden in haar oren. Oh en de bravecto heb ik weggegooid.

Ik wil je nog bedanken voor al het advies ;)
WhiteShepherd schreef: ma 26 mei 2025, 01:23 Hoi lizzy,

Lana kon per ongeluk bij eten van de andere meiden komen, dit is al voor de 2e keer gebeurd, het is echt onmogelijk om met een labrador en nog 2 andere honden een dieet vast te houden hoe goed je het ook probeert. Na het met mijn moeder te hebben besproken en het lezen van je vorige bericht over omega 3, probiotica en groentes, hebben we de brokken weggegooid en zijn nu weer terug op kvv van darf, nu zag ik wat jij je honden voert viewtopic.php?f=1&t=140842&p=3478391&hi ... r#p3478391 en we willen nu kijken of het helpt met de oordruppels en goede voeding en weerstand verhogende supplementen. We willen dit nu minstens 8 a 12 weken aanhouden en kijken of het verminderd, zo niet dan gaan we naar een holistische dierenarts.
Ik geef je grooooot gelijk! Dit klinkt mij als een strak plan!!
We geven haar (en de 2 andere meiden) nu iedere dag de visolie van royal green, 1x per week wilde zalm bij de kvv, 1x per week pensmaaltijd, iedere dag 15% groentemix (pompoen, alfalfa, witlof, komkommer, andijvie, courgette, wortels, sperziebonen, bladsla, tauge), 2x per week rauw ei met schil, 3x per week een theelepel kokosolie, elke dag bone broth, af en toe biologische appel en groene banaan en 3x per week een stukje roomboter.
Echt heel goed! Kan gewoon niet beter!
Ik heb alle honden geshampood een paar dagen geleden en ze krabben al een heel stuk minder, lana's wondjes zijn alweer dicht en ze is 2x geshampood en haar vacht ziet er beter uit, dus waarschijnlijk heeft haar lichaam het wassen nodig? Haar oren zijn in ieder geval heel erg schoon met hoe het er 2/3 weken geleden uitzag. Ik weet alleen niet of chloorhexedine blijvend gegeven zou kunnen worden in haar oren. Oh en de bravecto heb ik weggegooid.

Ik wil je nog bedanken voor al het advies ;)
Wat fijn dat ze wat beter gaan!

Qua oordruppels: ik ben echt niet kapot van facebook reclames enzo maar ik ben zelf echt zoooo tevreden over de Traumapet oordruppels. Als Sjoerd last heeft van zijn oren, duurt het soms echt wel even voordat het "in kickt" maar zijn oren zijn tot nu toe altijd zo mooi geheeld. Ik kijk nu elke dag met een gemeen fel zaklampje in zijn oren om te kijken hoe het gaat. Als ik wat vuil zie, pak ik een baby wattenstaafje van de Kruidvat. Daar doe ik dan wat Traumapet op en maak daarmee zijn oor voorzichtig schoon. Dat werkt tot nu toe echt perfect. En geloof me, ik heb alle oordruppels waar niet de grootste kelerezooi in zit (zoals cortico's en AB) al geprobeerd. Ook zure oordruppels, nou, daar ging ie van gillen zo'n pijn deed dat. Ook de Puur Aurus, daar ontplofte zijn oren echt van. Ik heb ook Dermiel oordruppels geprobeerd: 1 grote ontploffing. En dit, deze Traumapet, is het enige dat voor hem echt goed werkt. En ik durf het gewoon niet hardop te zeggen [fluistermodus aan]maar het gaat nu al echt heel lang zooo goed met zijn oren [/fluistermodus uit]

(ook drie keer afgeklopt op ongelakt hout :biggrin2: ).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door