Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door amber13
Hallo allemaal,

Tijdje niet geweest, maar wil toch graag even weer gebruik maken van jullie kennis.

Wij hebben onze 7 jarige reu morgen 6 weken geleden laten castreren wegens prostaat problemen.

Inmiddels hebben we sinds een tijdje een teefje van nu 10 maanden in huis, die sinds vorige week loops is. Nou taalde de reu niet naar haar, maar zij begon hem wat uit te dagen. Vanmiddag tijdens een onbewaakt moment heeft hij er toch op gezeten en gekoppeld.....

In eerste instantie gaf de dierenarts aan dat na 6 weken geen kans meer is op bevruchting, maar daar krabbelen ze nu wat op terug, en adviseren toch een behandeling ter preventie. Nou vind ik die hormoonbehandeling nogal heftig voor een teefje van 10 maanden, maar wil ook geen pups.

Wat is jullie ervaring en advies hierin?
Das natuurlijk een afweging die afhankelijk is van hoe vreselijk erg je het zou vinden als er toch pups zouden komen.
Neem je dat kleine risico of niet?
Ik zou eerlijkheidshalve wel denken dat dat risico na 6 weken erg klein is. Dat is al best lang. Maar ik ben geen expert hoor.

Is ze maar 10 maanden? Dat is natuurlijk een extra reden waarom pups geen goed idee is.

Is er geen andere optie dan die hormoonbehandeling?
Want daar zou ik ook zeker geen fan van zijn.
Gewoon abortus als bij mensen dat kan niet zeker?

En je teefje, hoe ver zat zij in de loopsheid. Je zegt, sinds vorige week. Maar kan je daar een precieze dag op plakken? Op de hoeveelste dag is het gebeurd?
Door amber13
Dank voor je reactie.

Op zich zit ik niet te wachten op een nestje, ook omdat ze zelf nog een pup is, ook in gedrag. Denk zelf ook aan de ene kant dat de kans erg klein is. Dierenarts gaf ten tijde van de castratie aan de eerste 4-6 weken op te letten. Die zaten er nu vrijwel op. Daarom gisteren minder alert ( al was er in de dagen voorafgaand weinig om op te letten..er was geen interesse op die manier). Als je nu op internet gaat lezen kom je de meest uiteenlopende meningen tegen (ja.. risico van internet ::) ) Variërend tussen na 10 dagen niet meer vruchtbaar, en na 4 maanden..

Misschien is mijn vraag ook meer; zijn er mensen die ervaring hebben met een succesvolle dekking na 6; weken na castratie?

Qua loopsheid zat ze ongeveer rond de 11-12 dagen.
Ik acht de kans erg klein en zou liever het risico nemen en eventuele pups laten komen dan je teef te gaan behandelen.

Een dracht met pups als de moeder nog maar 10 maanden is, wil je natuurlijk liever niet. Maar de behandeling tegen ongewenste dracht is dusdanig heftig en geeft ook geen garantie dat er dan dus niets geboren wordt... ik zou dat mijn teef zeer zeker niet aandoen.

Behandeling is echt veel erger/heftiger dan een eventueel nestje.

Karen
Door amber13
Bedankt voor je reactie.
We hebben ons er nog eens goed in verdiept, en gaan de gok maar nemen. Behandeling met Alizin gaan we niet doen.

We wachten nu maar af, en laten met 3-4 weken wellicht een echo maken om te kunnen voorbereiden mocht de dekking wel geslaagd zijn.
Door Lizzy
Na castratie is een reu nog 6 tot 8 weken vruchtbaar. Dus ja, het kan.... Ik weet niet wat ik zou doen, het is links of rechtsom niet leuk. He bah, wat een vervelende situatie. Ik hoop dat ze niet drachtig is, dus duimen gaan hier op turbo!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door