Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ina
Even hier vragen, het is toch zaterdag, DA is gesloten dus als ik langs de noodarts moet kan dat ook over een uurtje.

Misty heeft op haar achterpoot een gespongen abces.
De bult voelde ik een week of 2 / 3 geleden, heb goed geinspecteerd maar was niks raars aan te zien, geen steekwondje, geen teek of wat dan ook.
Aangezien ze meerdere bulten heeft dacht ik het bij haar volgende DA bezoek (voor haar Librela injectie) deze ook even te laten checken.

Haar vacht kam ik minstens 3 keer per week uit, nooit iest gezien of gemerkt .... en nu was ze vanochtend opeens de hele tijd aan het likken .... 2 keer gezegt dat ze moest stoppen (arm dier :( ) want ze kan nog wel eens dwangmatig worden met dat soort dingen.
Bij de 3de keer toch maar even gaan kijken en nu is het dus 1 grote pusbende :-[

Heb meteen met de schaar zoveel mogelijk haar weggeknipt (lekker zo'n hond met een mega broek) en zag toen dus dat de bult geklapt is.
Temperatuur opgenomen die is 38.2 dus normaal .... wond schoongemaakt met afgekoeld gekookt water en er even wat honingzalf opgesmeerd zodat ze er af blijft ....want dat is vies volgens haar.

Vraag nu .... moet ik naar de spoed rennen of is open houden en afwachten tot maandag voldoende.
Naar de spoed gaan is geen probleem, maar of nu nog een AB kuur nodig is vraag ik me dan af, pijn lijkt ze er niet aan te hebben, loopt gewoon, plast en poept gewoon ...

Dus, wat zouden jullie doen?
Door Ina
doranto schreef: za 24 aug 2024, 13:28 Ik zou het gewoon even aanzien
Dank ... ik zelf eigenlijk ook, maar ik voel me acuut een super slechte baas dat ik niet meteen in de auto spring :-X

Als het een door de weekse dag was geweest was het ook geen vraag, haar DA vertrouw ik blindelings en die zal bij haar ook geen onnodige 'grappen' meer uithalen, daarvoor mankeert ze gewoon te veel.

Maar ervaring met de weekendpraktijken is toch over het algemeen iets minder positief en die grijpen meestal al naar spuiten/poeders/pillen voordat je door de deur bent (nadat ze gevraagd hebben of je de rekening kan betalen >:( )
Nu is dat absoluut geen probleem als het nodig is .... maar ik heb dus eigenlijk gewoon geen idee.
Door Siberienne
De beste behandeling van een abces is open leggen en dat is nu gebeurd. De troep moet eruit en antibiotica zijn eigenlijk alleen nodig als er veel ontstoken weefsel omheen zit. Als ik jouw verhaal zou ik best durven afwachten. Als ze koorts krijgt, slomer wordt / zieker oogt kan altijd nog gaan.
Door Lizzy
Siberienne schreef: za 24 aug 2024, 16:27 De beste behandeling van een abces is open leggen en dat is nu gebeurd. De troep moet eruit en antibiotica zijn eigenlijk alleen nodig als er veel ontstoken weefsel omheen zit. Als ik jouw verhaal zou ik best durven afwachten. Als ze koorts krijgt, slomer wordt / zieker oogt kan altijd nog gaan.
Hier sluit ik me bij aan.
Door Ina
Allemaal bedankt voor de adviezen, ik zit er nog bovenop als een havik, maar voorlopig merk ik nog steeds niks aan haar .... dus goede hoop dat het wel los gaat lopen.

Vanavond nog even goed schoonmaken met warm water en wat betadine en daarna honingzalf er om heen zodat ze er ook af blijft, en dan stop ik haar morgenochtend in een warm badje, want ook al is om/op de wond het meeste haar weg, de rest van de harigepoot is niet echt fris met die plakzooi en was je er echt niet zomaar met een doekje uit.

Ze zal me wel weer vervloeken dan, maar het zij zo :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door