Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door baileys
#3471845
Het viel mij op tot Rees meer water begon te drinken.
Lang verhaal kort, beginnend nierfalen. Dat verklaard ook het miepen met eten de laatste tijd.
Ik was al geleidelijk over gegaan van Barf naar kvv de laatste tijd. Ik verdacht moeite met eten door slechtere tanden, maar dit zou dus ook een verklaring zijn.

Nou heb ik al 2 x het artikel over voeren het van een nier dieet gelezen, maar dat moet nog even goed indalen.

Rees krijgt 2 x daags 100 gr met name kvv. Vanmorgen had ze bv wel verse pens.
Ik voer Tammenga en kiezenbrink. Zo nu en dan een eitje en een beetje cottage cheese. Vis gaat er met moeite in.

Rees is gisteren 16 geworden.Vorig jaar heeft ze een zware alvleesklierontsteking gehad
Dit zijn de waardes

Idexx sdma 18ug/dl
Kreatinine 185,64 umol/L
Ureum 18,56 mmol/L
Alle andere waardes waren dik in orde

Ik heb gelezen solidago goed is om te geven, dus dat ga ik sowieso halen.

Wat zou jullie visie zijn hoe nu verder te handelen?
Door Lizzy
#3471849
baileys schreef: vr 24 mei 2024, 21:34 Het viel mij op tot Rees meer water begon te drinken.
Lang verhaal kort, beginnend nierfalen. Dat verklaard ook het miepen met eten de laatste tijd.
Ik was al geleidelijk over gegaan van Barf naar kvv de laatste tijd. Ik verdacht moeite met eten door slechtere tanden, maar dit zou dus ook een verklaring zijn.

Nou heb ik al 2 x het artikel over voeren het van een nier dieet gelezen, maar dat moet nog even goed indalen.

Rees krijgt 2 x daags 100 gr met name kvv. Vanmorgen had ze bv wel verse pens.
Ik voer Tammenga en kiezenbrink. Zo nu en dan een eitje en een beetje cottage cheese. Vis gaat er met moeite in.

Rees is gisteren 16 geworden.Vorig jaar heeft ze een zware alvleesklierontsteking gehad
Dit zijn de waardes

Idexx sdma 18ug/dl
Kreatinine 185,64 umol/L
Ureum 18,56 mmol/L
Alle andere waardes waren dik in orde

Ik heb gelezen solidago goed is om te geven, dus dat ga ik sowieso halen.

Wat zou jullie visie zijn hoe nu verder te handelen?
Is het bloed nuchter geprikt? Wat zijn de normaalwaardes voor het apparaat van jouw dierenarts? Hoe zwaar weegt Rees?

Ureum is wel verhoogd. Crea kan ik niet goed over oordelen, hoe erg dat verhoogd is (door ontbreken van normaalwaardes en gewicht Rees).

Aangezien Rees niet helemaal lekker eet (dus niet helemaal lekker is) zou ik wel het dieet wat aan gaan passen. Veel vetten zijn echter voor jouw geen oplossing. Ik zou wel visolie geven trouwens. Een goede kwaliteit. Of algenolie (Testa met DHA en EPA). Dat is maar een klein beetje vet en levert de belangrijke omega 3 vetzuren.

En verder dus wat gekookte groenten toe gaan voegen aan de KVV. En fruit, in de vorm van biologische blauwe bessen, frambozen, bramen (geen niet-bio, die zijn te zwaar bespoten). Maar gekookte courgette, andijvie, spinazie, waterkers, pompoen, broccoli, etc. etc. Een lekker portie.

Solidago zou ik zeker geven! De A. Vogel tabletten vind ik heel goed. Eén tablet per dag. Deze: https://www.avogel.nl/product/voedingss ... tten-60-st
Gebruikersavatar
Door baileys
#3471851
Dank voor je antwoord Lizzy

Bloed is niet nuchter geprikt en getest in het lab, dus niet bij de da zelf.
Rees woog altijd 12,2 maar nu 13.2kg.

Groente ga ik aanpassen. Ik vries het altijd in ijsblokjes houders in en geef dan 1 blokje per dag. Is dat ok?

Voor 4 juni staat een nieuwe afspraak om dan weer te prikken zodat we kunnen vergelijken.
6 juni wordt ik zelf geopereerd en gaat ze dus een poosje naar een vriendin. Vandaar die 4de.
Door Lizzy
#3471865
baileys schreef: za 25 mei 2024, 07:51 Dank voor je antwoord Lizzy

Bloed is niet nuchter geprikt en getest in het lab, dus niet bij de da zelf.
Rees woog altijd 12,2 maar nu 13.2kg.

Groente ga ik aanpassen. Ik vries het altijd in ijsblokjes houders in en geef dan 1 blokje per dag. Is dat ok?

Voor 4 juni staat een nieuwe afspraak om dan weer te prikken zodat we kunnen vergelijken.
6 juni wordt ik zelf geopereerd en gaat ze dus een poosje naar een vriendin. Vandaar die 4de.
Ik zou hem dan echt wel nuchter laten prikken!!

Hoeveel eet hij per dag? Zo'n 260 gram? Hij is dus wel aangekomen... Krijgt hij misschien teveel eten? Want KVV is wel veel vetter dan een zelf samengestelde maaltijd. Is ie goed zo of te dik?

Hij mag 35 a 40 gram groenten per dag.
Door Lizzy
#3471866
baileys schreef: za 25 mei 2024, 09:05 Ik geef nu kip, rund kalkoen wildmix en paard/lam van kvv.
Qua barf eenden vleugel, kip en kalkoen filet, rund vlees kipkk en pens.
Kan ik daar nog iets in verbeteren?
Nee, dit lijkt me echt prima!
Gebruikersavatar
Door baileys
#3471876
Lizzy schreef: za 25 mei 2024, 13:09 Ik zou hem dan echt wel nuchter laten prikken!!

Hoeveel eet hij per dag? Zo'n 260 gram? Hij is dus wel aangekomen... Krijgt hij misschien teveel eten? Want KVV is wel veel vetter dan een zelf samengestelde maaltijd. Is ie goed zo of te dik?

Hij mag 35 a 40 gram groenten per dag.
Ze krijgt verdeeld over 2 maaltijden in totaal 200 gram. Ze is iets dikker, met 12 kg was ze goed.

Tel ik de groente bij het vlees op, of is het gewoon extra?

De viscapcules (ik heb royale green gekocht) hoeveel geef ik daarvan?

Ze krijgt trouwens ook eens in de 4 weken een librela injectie, om het verhaal compleet te maken.

Vandaag lijkt ze misselijk. Wil niet veel en slaapt voornamelijk.
Door Mixxy
#3471882
Ik zou zeker naast solidago ook rehmannia van de huisdieren dokter adviseren. Wel de rehmannia bij nierfalen geven. Geef dit zelf ook al een paar jaar aan een 16+ hond en hij doet het er goed op. Had ook verhoogde waardes met meer drinken. Inmiddels is drinken weer normaal en eten het belangrijkste wat er is ;D ik heb nooit meer een bloedonderzoek laten doen, want een bezoek aan de dierenarts is bijna niet te doen.
Door Lizzy
#3471889
baileys schreef: za 25 mei 2024, 17:30 Ze krijgt verdeeld over 2 maaltijden in totaal 200 gram. Ze is iets dikker, met 12 kg was ze goed.

Tel ik de groente bij het vlees op, of is het gewoon extra?

De viscapcules (ik heb royale green gekocht) hoeveel geef ik daarvan?

Ze krijgt trouwens ook eens in de 4 weken een librela injectie, om het verhaal compleet te maken.

Vandaag lijkt ze misselijk. Wil niet veel en slaapt voornamelijk.
Ik zou de groenten er bij optellen want als ik het uit je verhaal goed begrijp, mag ze ook niet dikker worden.

Ondanks dat het hoog gedoseerd is, zou ik 1 capsule per dag geven. Vind je dat teveel, geef er dan in ieder geval 5 per week. Ik zou ook 1 tablet per dag geven.

He bah, vervelend dat ze misselijk is :-\ . Ik hoop dat ze een betere dag heeft vandaag.
#3471890
De waarden zijn echt super minimaal verhoogd.
Ok, ietsje, maar zeker niet dat je zo'n symptomen zou verwachten.
Nu lijkt me rekening houden met de nieren op haar leeftijd altijd wel verstandig. Maar ik vroeg me af of er ook fructosamine getest is en wat de glucosewaarde was. Is de schildklier getest?

Qua misselijk kan het misschien ook dat ze net wat vetter gegeten heeft? Je geeft ook aan dat ze vis maar mondjesmaat wil. En oudere dieren krijgen wel vaker last met vet en bot verteren.

Krijgt ze nog medicatie, pijnstilling oid?
Gebruikersavatar
Door baileys
#3471896
Gisteren en vanocht haalde ze haar neus op voor rund. Ze loopt dan naar haar snuffelmat waar wat gedroogde visjes inzitten en loopt dan toch naar haar bak om dan toch haar eten op te eten. Ik geef nu wat minder kvv om de portie niet te veel te laten lijken. Ik vul dan uiteindelijk haar bak nog een beetje bij wat ze ook op eet

Glucose was 4,16
Fructosamine 214

Hoe kan ik zien of de schildklier is getest, heeft dat een naam op het lab rapport?

Ze krijgt iedere 4 weken librela en dagelijks yumove joint care.

Bij de volgende afspraak gaan we idd nuchter prikken.

Oja het fruit geef ik dat in zijn geheel of meegekookt met de groente. Het is niet zo een fruit eter, dus ik voorzie een uitdaging op de vlak.

Vis kvv is een duidelijke no go, ze eet het gewoon echt niet.
Gebruikersavatar
Door baileys
#3471977
Ik had de vraag ook gesteld bij Allerlei, en die krijgt de volgende terugkoppeling van krachtig kruid:

De pYn mix kan zeker gegeven worden bij nierproblemen, en ook gecombineerd met de Nier mix.
Dit is juist een veel voorkomend probleem, vanuit de Oosterse filosofie hangt nierfalen samen met artrose en onderrug.
Deze dieren hebben dus ook vaak pijnklachten, en zijn meestal wat oudere dieren, maar dat hoeft niet.
Geen enkel probleem dus. Als ze gaat combineren met een reguliere pijnstilling moet ze wel de dosering aanpassen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door