Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Emmanuelle
Hoi,

Zijn hier nog honden geopereerd aan Hernia Perinealis?
Onze Sheltie Gizmo is begin december geopereerd aan 2 kanten, we zijn daarna op controle geweest en hij had toen een dikke poot.
We dachten door vocht van de operatie, we kregen hier antibiotica voor mee maar doordat hij last bleef houden zijn we terug naar de kliniek gegaan en bleek zijn heup uit de kom te zijn :(

Hij had daar geen last van voor de operatie, nooit gemankt en wij hebben ook niks gemerkt wanneer dit gebeurd zou zijn, waren steeds heel voorzichtig. 2 weken later is hij hieraan geopereerd, in een andere kliniek omdat hier een goede orthopeed zit. Heup werd terug op zijn plaats gezet, en met een bout en koord vastgemaakt zodat hij niet meer uit de kom zou gaan.
2 operaties kort na elkaar, voor een hond van 14,5 jaar, heel heftig, maar hij heeft deze goed doorstaan.

Nu 2 maanden later, op controle geweest voor zijn heup, blijkt deze terug uit de kom :( We begrijpen echt niet hoe, we zijn zo voorzichtig, en we hebben nooit iets aan hem gemerkt. Terwijl hij er best goed op rondloopt, waarschijnlijk omdat het touw de kop nog tegenhoudt waardoor die niet te hard schuurt, maar dat touwtje blijft niet gaat een keer stuk... Aanstaande maandag wordt hij terug geopereerd en zouden ze de bol afzagen waardoor hij geen pijn meer heeft.

Ze hebben dit nog nooit meegemaakt dat na de operatie terug de heup uit de kom gaat, maar ook een heup uit de kom na een operatie hernia perinealis zou onbekend zijn.
Ook blijft hij moeite houden met ontlasten, hij gaat best hard omdat hij verse voeding krijgt, we geven hem steeds psyllium vezels bij zijn voeding (Puur Plantago Ovata) en nu gaan we hem ook weer wat laxeermiddel bijgeven. Zo slecht als voor de operatie (steeds aandrang tot persen) is het gelukkig niet. Mochten er nog tips zijn horen we die heel graag. En natuurlijk zou het fijn zijn om andere ervaringen te lezen.

Alvast bedankt!
Door Lizzy
Hoi Emmanuelle, nee, ik heb deze operatie niet meegemaakt (wel een andere operatie in dat gebied bij mijn hond Linga) en ik heb ook nog nooit gehoord van een heup uit de kom na een operatie als deze. Had jouw hond (dat je weet) erg slechte heupen? En heeft je hond zeer matige achterhand bespiering (door de leeftijd)? Want anders vind ik het best lastig om te begrijpen hoe de heup anders uit de kom heeft kunnen geraken tijdens de operatie! Wat een ellende allemaal... Ik vind het ook zo gek, want je zou verwachten dat je onmiddellijk heftige symptomen zou zien van de uit de kom geschoten heup! Maar bij jou hond is dat dus niet het geval... Dit is, denk ik, exact het verloop zoals het bij jou hond is gegaan/gaat:

http://www.causus.be/uitleg-per-soort-d ... upluxatie/

Ik wens je veel sterkte met de komende operatie :-*
Door Emmanuelle
Nee zijn heup zag er eigenlijk nog heel goed uit, geen artrose, en hij heeft nooit last gehad van zijn heupen. Vandaar ook de beslissing gemaakt om hem terug gewoon in de kop te plaatsen bij de vorige operatie. Zijn spieren bleken wel die kant gescheurd.
Dankjewel!
Door Suzanne
Mijn hond is geopereerd aan een HP en daarbij is een zenuw geraakt in de poot. Als gevolg daarvan heeft zijn voetje verkeerd gestaan (dubbeltredend,dus lopend op de knokkels).
Door die foute manier van lopen is er inwendig nog het een en ander misgegaan, zijn er ontstekingen geweest en zijn teenkootjes geamputeerd.

Dat zal de rest van zijn leven een probleem zijn en blijven; we zullen ermee blijven tobben met foute nagelgroei, wondjes en ontstekingen.

Hij krijgt geen barf meer, wel kvv, maar altijd met een laxeerdrank erover.
Met kauwmateriaal moet ik echt opletten wat ik hem geef; hij verstopt snel.
Ik heb altijd Microlaxen in huis om hem te kunnen geven als de ontlasting niet wil.
Ook dat zal tot het einde van zijn leven een "aandachtspuntje" bljven.

Suzanne
Door tt-tjes
Mijn inmiddels overleden hond is ook geopereerd aan een dubbele hernia perinealis toen hij 11 was. Hij is toen tegelijkertijd ook gecastreerd. De operatie op zich is toen goed verlopen, maar ook hij had nog steeds problemen met ontlasten. Toen hebben ze Barium ingespoten in de anus, en daarna een röntgenfoto gemaakt. En toen bleek dat hij een verzakte darm opgelopen had door de HP en het persen, vlak voor het rectum. Daar zakte zijn ontlasting in en dat kostte ook erg veel moeite om dit er uit te persen.
Ik ben toen overgestapt op KVV zonder bot en zo min mogelijk calcium supplement. Heb iedere x bij het uitlaten wat warm water in zijn anus gespoten om het hem gemakkelijker te maken. Daardoor kon hij wel goed poepen.
Hij is daarmee uiteindelijk bijna 16 mee geworden, en vrolijk tot het einde.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door