Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Raad nodig . Asha wordt volgende week 11.. Was kweekteef tot 7 jaar ,inbeslaggenomen ,dan heb ik haar geadopteerd. Heel gezond beestje.
Vandaag jaarlijkse controle ,DA stelde paar kleine bultjes vast bij paar tepels . Volgens haar 50/50 kans op tumor . Of ik laat het zo ,zei ze ,of weghalen maar dan ook ineens steriliseren of het heeft geen nut. Blijven er aangroeien . Beetje aan het inlezen nu en overal geven ze aan dat steriliseren alleen in dit geval nuttig zou zijn geweest als het heel jong was gebeurd. Op latere leeftijd heeft dit geen invloed meer op de tumoren . Laat je de knobbels weghalen ,ze komen vrij snel terug . Laten zitten en hopen op die 50% ? Biopsie ? Of toch maar laten weghalen ? (Is dit zware operatie?). Gezien haar leeftijd is operatie ook gevaarlijk natuurlijk ....
Btw : Er moeten ook wel een paar tanden getrokken worden , dus narcose sowieso ?
viviane.verbraecken schreef: vr 02 okt 2020, 08:28 Raad nodig . Asha wordt volgende week 11.. Was kweekteef tot 7 jaar ,inbeslaggenomen ,dan heb ik haar geadopteerd. Heel gezond beestje.
Vandaag jaarlijkse controle ,DA stelde paar kleine bultjes vast bij paar tepels . Volgens haar 50/50 kans op tumor . Of ik laat het zo ,zei ze ,of weghalen maar dan ook ineens steriliseren of het heeft geen nut. Blijven er aangroeien . Beetje aan het inlezen nu en overal geven ze aan dat steriliseren alleen in dit geval nuttig zou zijn geweest als het heel jong was gebeurd. Op latere leeftijd heeft dit geen invloed meer op de tumoren . Laat je de knobbels weghalen ,ze komen vrij snel terug . Laten zitten en hopen op die 50% ? Biopsie ? Of toch maar laten weghalen ? (Is dit zware operatie?). Gezien haar leeftijd is operatie ook gevaarlijk natuurlijk ....
Btw : Er moeten ook wel een paar tanden getrokken worden , dus narcose sowieso ?
Steriliseren heeft geen nut meer.

Wie zegt dat de knobbels snel terug komen? Dat hoeft natuurlijk niet. Tegenwoordig halen ze niet alle melklijsten meer weg dus de operatie is niet licht maar ook niet meer zo zwaar als vroeger. Biopten geven gewoon niet altijd betrouwbare uitslagen, dus ja, dat is lastig...

Dit is echt een lastige. Aangezien ze toch onder narcose moet, geloof ik dat ik zou overleggen met de DA om de knobbeltjes weg te halen. Maar ik vind dit er toch ook echt wel een om in overleg met je DA te doen!
viviane.verbraecken schreef: vr 02 okt 2020, 09:03 Ja DA zei me dat knobbels weghalen alléén nut heeft als ze ook wordt gesteriliseerd ! Ik denk dat ik gewoon even een andere DA ook ga raadplegen .
OK. Het kan hoor. Ik ben er ook niet 100% zeker van. Hond van mijn vriendin is ook gecastreerd (steriliseren is een vriendelijk woord maar ook een teef wordt gecastreerd) tegelijkertijd met het weg halen van een bultje (net terug gezocht in een oude chat). Snappen doe ik het niet, aangezien mij ook altijd is verteld dat castratie geen zin meer heeft om borstklierkanker te voorkomen na 1 of 2 hooguit 3 loopsheden. Maar goed, misschien omdat dit soort bultjes zich juist ontwikkelen door de loopsheid? Of in ieder geval: die kans bestaat? Ik weet het niet, maar misschien gewoon een andere dierenarts ook even vragen voor de zekerheid?
Ik heb ooit hetzelfde gehad met een teef die ik op 7-jarige leeftijd drachtig heb opgevangen en daarna geadopteerd heb. Wat er voor 7 jaar gebeurd is weet ik niet. Wel dat het een inbeslagname was.
Op 10 jaar waren er knobbeltjes. Mijn DA heeft absoluut niet meer willen steriliseren. Dat had geen effect meer zei hij. Hij voorspelde dat 1 voor 1 alle tepels knobbels zouden gaan krijgen. De eerste keer zijn er 2 knobbels verwijderd. Enkele maanden later waren er idd de volgende. Die waren toen nog te klein vond de DA. Dat gingen we opvolgen. Ze zijn verder gegroeid. Helaas is de teef overleden door iets anders.
Ik vind het moeilijk te adviseren.
Ik heb alleen ervaring met een poes. Die kreeg op 3 jarige leeftijd ook knobbels op de melkklieren, is dan gecastreerd. Daarna bleven de knobbels weg. Tot op 12 jarige leeftijd de kanker kwam...
We hebben haar (eigelijk zonder veel nadenken maar wel nadat borstfoto genomen was ) 2x laten opereren. Ongeveer een jaar tussen. Ze is de 2e operatie nooit te boven gekomen....

Zij was al steriel. Dan kan je ze evt eens laten weghalen, misschien heb je geluk en blijven ze weg. Bij een intact dier, is mij ook verteld dat dat niets uithaalt.
Ik denk dat ik in jouw geval niets meer zou doen... En de tijd die je rest koesteren.
Daar ga je waarschijnlijk meer aan hebben dan die tijd te verkwisten aan een wanhopige poging recht te trekken waarvoor het te laat is.
Of alles en dan ook castreren. Maar ik denk dat dat je dat dan meer voor jezelf doet dan voor je hond.

Je moet wel zien dat je, gelijk welke beslissing je neemt, dat je er zeker van bent.
Zodat je er achteraf, wat er ook gebeurt, mee kan leven. Jezelf niets gaat verwijten.
Ik doe dat nl bij mezelf wel, ik heb spijt van mijn beslissing toen. Het is pas iemand hier op het forum die me aan het denken gezet heeft door te zeggen dat ze bewust niets deed met de melkklierbobbels bij haar hond. Omdat er niets goeds kon uit komen van het te laten onderzoeken.
Iets om over na te denken. Maar het vergt wel moed.

Sterkte met de beslissing! :-*
mijn hond is destijds ook gecastreerd, tegelijk het weghalen van knobbels bij de melkklieren. Ze had deze gekregen na een schijndracht en het argument van de dierenarts was dat het hormonaal was en dat ze na de volgende loopsheid, weer schijndrachtig zou worden met het risico van weer melkkliertumoren. Maar dat was eind jaren 90, dus inzichten kunnen veranderen. Ze heeft nog lang daarna geleefd, op een paar maanden na 17 geworden. Wel nog een paar jaar later de milt verwijderd
Hoe zwaar/groot is de hond? Ik laat bultjes het liefst aanprikken om te kijken wat het is. Ik zou in de gaten houden hoe snel de bultjes groeien. Groeien ze vlug dan zou ik ze weg laten halen. Groeien ze traag dan liet ik ze voorlopig zitten. Maar dat ligt ook een beetje aan de hond. Hoe is de algemene conditie? Hoe gedraagt de hond zich enz. Steriliseren deed ik sowieso niet meer op deze leeftijd zolang er geen bmo ontstaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door