Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3406074
Ze heeft net weer alles opgegeten, dus met slikken heeft ze geen moeite. Een met vocht gevulde onderkin kan ik ook niet ontdekken.

Ik heb tussen de tanden en kiezen gekeken, maar zie ook geen houtsplinters oid. Laika is ook geen houtknabbelaar, al kan het natuurlijk ook om een stukje bot gaan, als er iets tussen haar tanden zo zitten.

Naja. Ze heeft gegeten en gedronken, de eetlust is goed, ik heb de temperatuur niet meer gemeten vandaag maar ze wekt verder geen zieke indruk. Morgen maar kijken wat de da ervan vindt.

Bedankt voor al het meedenken! :-*
#3406091
Zo, net terug van de da. De tong was nu helemaal dik, en rood langs de randen, en uit de bloedtest bleek een fikse ontsteking. Het is nu ook echt te zien dat de boel dik is, gisteren was dat nog niet zo, en ook niet zo rood.

We moeten nu eerst Cimalgex blijven geven een paar dagen, en dan kijken we donderdag of het verbetert of niet. Zo niet, dan doen we een echo of röntgen om te zien of er misschien een externe oorzaak voor de ontsteking bestaat, een botsplinter of een grasaar of iets dergelijks.

In antihistamine zag de da geen heil, aangezien er duidelijk sprake is van een ontsteking - CRP was 176, terwijl die lager dan 10 moet zijn. :-X

Ik probeer er nu steeds wat water met manukahoning in te spuiten, en dat vindt ze op zich heel lekker, maar het loopt er deels weer uit via die boxerflappen van d'r. :-\ Ze kan de tong nu nauwelijks uit haar mond steken, zo dik is dat ding. Toch hijgt ze niet overmatig, dus lucht krijgt ze blijkbaar wel voldoende.

Ik heb haar nu crushed ijsblokjes gegeven, en daar is ze nu mee bezig, om die naar binnen te werken. Koelt lekker af en zorgt ervoor dat ze vocht binnenkrijgt. Zijn er verder nog dingen die ik haar zou kunnen geven/voor haar zou kunnen doen?
#3406097
Siberienne schreef: di 30 jun 2020, 14:08 Ach wat naar..

Geen antibiotica?
Nee, vooralsnog niet. Ten eerste omdat er waarschijnlijk geen bacteriële oorzaak is, ten tweede om iets achter de hand te hebben als ontstekingsremmers alleen niet voldoende blijkt. Als het donderdag nog niet beter is, volgt er een echo of röntgen, en eventueel een punctie om vocht/pus af te voeren.
#3406105
Anne in Zweden schreef: di 30 jun 2020, 14:15 Nee, vooralsnog niet. Ten eerste omdat er waarschijnlijk geen bacteriële oorzaak is, ten tweede om iets achter de hand te hebben als ontstekingsremmers alleen niet voldoende blijkt. Als het donderdag nog niet beter is, volgt er een echo of röntgen, en eventueel een punctie om vocht/pus af te voeren.
Vraag dan even om mij een plezier te doen of het geen ‘wooden tongue’ kan zijn (actinobaccilosis) want dan heb je wel antiobiotica nodig. Waardoor denkt hij dan nu dat de tong dit doet? Steriele ontsteking? Allergie? Want ook als er een splinter in zit heb je risico op bacteriële infectie.
#3406107
Siberienne schreef: di 30 jun 2020, 15:05 Vraag dan even om mij een plezier te doen of het geen ‘wooden tongue’ kan zijn (actinobaccilosis) want dan heb je wel antiobiotica nodig. Waardoor denkt hij dan nu dat de tong dit doet? Steriele ontsteking? Allergie? Want ook als er een splinter in zit heb je risico op bacteriële infectie.
Hij heeft geen idee, zolang we geen echo laten doen. Hij wilde het eerst een paar dagen aankijken en dan bepalen wat er verder moet gebeuren.

Maar ik zal het zeker even vragen, of het wooden tongue kan zijn. Al betwijfel ik of hij daar ooit van gehoord heeft; hij wist zelfs niet dat berenklauw een allergische reactie kan veroorzaken. De assistente trouwens ook niet. Blijkbaar komt dat weinig voor hier. Vergiftigingen worden meteen doorverwezen naar het gifcentrum, zei de assistente, meer wist ze er ook niet over te vertellen.

In ieder geval ligt Laika rustig te slapen en te dromen. Straks maar eens kijken of de zwelling al iets minder wordt, en als het niet opschiet, ga ik morgen terug naar de da met haar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door