Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MiSeTA
Beste mensen,

Ik heb 3 honden. Een golden van 8,5, een lab van 6 en een witte herder van bijna 3.
Alle 3 de honden krijgen vanaf dat ze als pup bij ons kwamen barf. Dit gaat alle jaren al goed en nooit iets verkeerd geweest.

Ik wil even vermelden dat ik met veel honden werk, die wel ingeënt moeten worden om daar te zijn, ik denk meld het even vanwege eventueel overdraagbare ziektes.

Zelf zijn mijn lab en golden voor het laatste ingeënt toen de lab 3 was en de golden 5. De witte is geënt toen ze puppy was met 12 of 16 weken.
Ik geef ook geen ontworming of anti vlooien/luizenmiddel. De lab heeft een chronische ooronsteking en heeft een kwaadaardige mastceltumor gehad toen ze 2,5 was.
Ik denk ik geef de volledige medische informatie zodat jullie me misschien beter kunnen helpen.

Nu heeft de witte last van diarree en braken sinds vrijdagavond. Kleine beetjes bleef er wel in alleen haar avondeten (ze eten 1 keer per dag , de witte 850 gram) niet. Tussendoor wel snoep. Maandag naar de dierenarts geweest en die heeft een anti braak injectie gegeven en pillen tegen de diaree (Finidiar forte) voor 3 dagen en kvv voor 4 dagen van het merk RAW veterinary diets (energique). Haar darmen waren verdikt. Voor de rest was de ademhaling, temperatuur, levendigheid en zin in eten nog allemaal heel goed.

Nu begon de golden met de diaree op maandag avond en zonet begint de lab te spugen (bij alle 3 komt hun hele maaltijd gewoon weer naar buiten) waarnaar ze het weer op wou eten, ik heb haar naar buiten gedaan en daar begon ze aan de diaree. De diaree is bij alle 3 waterig chocoladebruin (beetje melkchocoladekleur, niet puur ;D ). Plassen gaat volgens mij bij alle 3 gewoon goed. Ik heb nergens iets van bloed gezien.

Ze willen alle 3 nog gewoon graag wandelen en zeuren hier ook om alleen vanwege de harde wind en dat de witte zich niet goed voelde vandaag (maandag) toch niet gewandeld.

Ik ga zoiezo morgenochtend de dierenarts bellen maar ik zou graag jullie kijk hierop ook willen hebben.
Ik loop zelf weleens weken hiermee als ik me ziek voel maar ik ben ontzettend overbezorgd als het om mijn honden gaat :-\

Alvast bedankt,
Met Vriendelijke Groeten,
Een ontzettend bezorgd baasje.
Door inni
ik heb het wel eens van de twee hier gezien.... ze aten toen verschillend en de ene begon te braken, eerst z'n voer, later ook elke slok water. Tegen de tijd dat ik een uur later naar de da kon kreeg hij ook nog erge diarree. Antibraak prik erin, niet te veel water laten drinken en weer naar huis, waar nr 2 een par uur later hetzelfde ging doen. 2 dagen later waren ze erbovenop. Virus??? Ik hoop dat het bij jullie ook snel over is.
Door Lizzy
Als ik dit zo lees dan lijkt het mij eigenlijk op een virusje dat ze hebben opgelopen. Of ze hebben alle 3 toevallig toegang gekregen (bijvoorbeeld buiten in het bos) om ongezien iets goors op te eten. Maar ik denk een virusje. Ik zou zeker Okugest van VSM tabletten proberen, probiotica geven (bijv. van Puur) en lekker wat makkelijk verteerbare dingetjes te eten geven. Ik zelf geef nooit iets dat teveel afwijkt van wat ze normaal eten.
Ik denk ook virus.
Als dat mogelijk is zou ik het gewoon laten uitzieken. En anders iets tegen de diarree als die te erg is.
Maar voor de maag of misselijkheid zou ik niets geven. Gewoon een dagje vasten en dan eens kijken of ze een klein beetje mager vlees willen. Eventueel gekookt.
En als dat erin blijft wat meer. Je hoeft daar geen 24u tussen te laten hé. Gewoon niet te veel in een keer. Als dat een dikke dag goed gaat en de hond in kwestie duidelijk meer wil eten, gaf ik gewoon terug het normale voer. Wel opletten dat het niet te vet is en de eieren, lever en vis dus nog even achterwege laten. En alleen heel zacht bot of gemalen.
Veel drinken aanbieden, bij voorkeur iets lekkers als vb bouillon of bonebroth. Wel opletten met vet.

Hetzelfde dus als wat ik bij mezelf of m'n kinderen doe in geval van een maag-darminfectie.

Van een dagje of 2 nauwelijks eten hebben honden echt geen last en zo kan de maag rustig herstellen. Dat heeft voor mij de voorkeur boven anti-misselijkmiddelen om er toch maar eten in te krijgen.
Zelfde met diarree, hoe beter het doorspoelt hoe sneller ze er vanaf zijn. Maar het moet mogelijk zijn voor jou (je huis moet niet onder zitten) en als het echt waterig wordt is het beter toch iets te geven om uitdroging te voorkomen. Vandaar ook goed drinken.

De énergique gooide ik weg. Ben ik niet zo'n fan van. Ik geloof ook nooit dat het beter is dan wat je zelf kan geven. Desnoods kook je het vlees de eerste paar dagen om de bacteriën te vermijden.

Moest het nu langer als een week duren, of er werd er eentje duidelijk heel slecht (bijkomende symptomen) ging ik wel naar de DA. Maar dan liet ik me ook niet naar huis sturen met enkel symptoombestrijdende middelen. Dan moet je aandringen op grondiger onderzoek hoor. ;)

Met anti-braakmiddelen doel ik trouwens op de prikkelonderdrukkende middelen zoals die injectie. Niet op ondersteunende middelen zoals de Okugest. Dat kan uiteraard geen kwaad.
Dit klinkt helemaal als een virusje en virusjes zijn meestal met 5 dagen uitgewoedt. Tot die tijd lekker pamperen, kleine beetjes voer aanreiken en lekker rust in de tent houden. Monitoren of er voldoende gedronken wordt en dan zal het per hond met een dag of 3 een stijgende lijn geven. Succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door