Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Borke
Wie heeft er ervaring met de combi van antibiotica en maagbeschermers bij een hond van minder dan 20 kg?
Een vraag voor een Spaans hondje Amigo genaamd, die in Noord Spanje in de bergen is komen aanlopen bij onze Nederlandse vrienden. Zij wonen daar redelijk ‘in the middle of nowhere’ dus even terug gaan naar de dierenarts is niet eenvoudig en bellen ook niet i.v.m. De taal barrière.

Amigo is gegrepen door een vermoedelijk grote hond (kan ook een wolf zijn) en kwam zwaar gewond thuis. Hij is gehecht en draagt een kap.
Van de dierenarts kreeg hij 2x een antibiotica kuur.
De Spaanse mensen die hem naar de dierenarts gebracht hebben, zeiden dat hij ook maagbeschermers moest, dat was besproken met de dierenarts en die hadden zij thuis nog liggen:

Flagyl 250 mg metronidazol 1 tablet elke 12 uur
Amoxicilina/Acido clavulanico Sandoz 500 mg/125 mg halve tablet elke 12 uur
Dagelijks 20 mg Omeprazol

Amigo is suffig en eet niet goed.
Onze NL vrienden vragen zich af of die maagbeschermers wel nodig zijn?
Ik heb er nog nooit van gehoord dat er maagbeschermers bij een dubbele AB kuur worden gegeven. Jullie wel???
Door Borke
Lizzy schreef:Ik heb er echt ook nog nooit van gehoord. Maar heeft het hondje misschien ook pijnstilling gekregen? Dat dit ergens niet goed doorgekomen is?
Nee Lizzy, alleen 2 soorten AB, ik heb de namen gecheckt via google op een NL site.
Daarom vind ik het zo vreemd, maar Cathy’s hond heeft het dus blijkbaar ook gehad bij een dubbele AB kuur.
Door Borke
MillyMol schreef:Het hoeft niet, maar het kan denk ik ook geen kwaad. Ik vind persoonlijk de toediening van twee soorten antibiotica een groter probleem, vooral gezien de toenemende AB-resistentie.
Dit is een Spaanse zwerfhond, dus ik vermoed dat dit zijn eerste AB kuur is. Ik heb foto’s gezien van zijn verwondingen en dat ziet er heel ernstig uit, dus ik kan me daar op zich nog wel iets bij voorstellen.
Borke schreef:Nee Lizzy, alleen 2 soorten AB, ik heb de namen gecheckt via google op een NL site.
Daarom vind ik het zo vreemd, maar Cathy’s hond heeft het dus blijkbaar ook gehad bij een dubbele AB kuur.
Ik lees dat ie het NIET heeft gehad.
Waarom denk je dat het suf zijn daarvan zou komen?
Als de verwondingen echt zo ernstig zijn is er misschien iets anders aan de hand. Misschien is hij in shock, of heeft hij teveel bloed verloren oid. Of gewoon teveel pijn als hij effectief geen pijnstilling krijgt. Want dat zou ik ook verwachten, pijnstilling, en dan zijn maagzuurremmers niet zo'n gek idee.

Het zijn trouwens geen zware antibiotica, en heel courant gebruikte. De ene is voor aerobe en de ander specifiek voor anaerobe kiemen. Ik vermoed dat het inderdaad om erg diepe wonden moet gaan als dat meteen voorgeschreven wordt.
De doseringen zeggen mij wel niets, misschien is het wel hoog gedoseerd. Dat weet ik niet.
Ik snap de combinatie van de antibiotica niet zo goed.
Amoxicilline met clavulaanzuur is prima voor deze verwondingen, heeft zowel aërobe als anaerobe dekking.
De metronidazol erbij lijkt me aardig dubbelop.

De maagbeschermer erbij lijkt me niet nodig bij deze AB. Hooguit bij pijnstiller of erge stress en misselijkheid.
Ik sluit me bij PoP aan. Ik kan me voorstellen dat de sufheid het gevolg is van shock, bloedverlies of veel pijn.
Hoe zien de slijmvliezen eruit?
Of anders nog misschien angst voor de kap? Ik weet niet hoeveel de hond gewend is.

En misschien kunnen ze pijnstillers gaan vragen? Lijkt me niet verkeerd bij zulke verwondingen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door