Terug van weggeweest op dit forum. Nieuwe gebruikersnaam want oude gegevens werken niet meer.
Sinds vorige week weet ik dat mijn hond Ximbo, die donderdag 10 jaar werd een nierprobleem heeft.
Nu is hij gewend om kvv te krijgen, carnibest.
Maar dat zal nu aangepast dienen te worden.
Ik woon in Hongarije dus "gewoon even" kvv nierdieet aanschaffen is er niet bij.
Ik heb hier al een heleboel gelezen erover en wil het liefste zelf gaan samenstellen maar hierbij loop ik wel tegen een paar probleempjes aan.
Ik kan hem geen vleIesbotten meer laten eten. Hij zal gemalen eten moeten hebben.
En hier is niet alles heel makkelijk te verkrijgen. Bijvoorbeeld pens is hier niet makkelijk verkrijgbaar.
Nu heb ik in de barfrekenhulp de percentages ingevoerd die ik in de bieb vond van nierdieet.
Ik ben van 25 kilo uitgegaan...hij weegt nu denk ik nog 23 maar behoort 28 te wegen. Echter weet ik niet of ik dat er weer aan zal krijgen.
Met de berekening kom ik op 80% omdat ik 15% koolhydraten wil gaan voeren en 5% vetten.
Hoeveelheid: 2% van 25 kilo = 500 gram per dag / 3500 gram per week
[table]
[tr][td]Rauw vleesbot[/td][td] 20% : [/td][td] 100gr p/dag[/td][/tr]
[tr][td]Groentes[/td][td] 20% : [/td][td] 100gr p/dag[/td][/tr]
[tr][td]Orgaanvlees[/td][td] 25% : [/td][td] 125gr p/dag[/td][/tr]
[tr][td]Spiervlees[/td][td] 15% : [/td][td] 75gr p/dag[/td][/tr]
[/table]
Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9W7SkW|IfbNhi
Er staat over vetten: visolie en olijfolie, geen plantaardige vetten.
Olijfolie lijkt mij ook plantaardig maar heeft natuurlijk wél heel veel goede eigenschappen.
Wat kan ik ipv de vleesbotten geven?
Zou ik hier nog iets van de carnibestworsten voor kunnen gebruiken? En dan minder orgaan en spiervlees gebruiken?
Wel lastig want dan weet je nog niet wat je voert en kun je ook het fosfor% niet echt zelf goed bepalen.
Voor de pens heb ik inmiddels wel een oplossing maar dan is het geitenpens, neem aan dat dat niet uitmaakt...
Ik heb nu een prutje met rijst en zoete bataat gemaakt en 2 gekookte eiwitten, en een visolie capsule in zn mik gestopt
Natuurlijk verre van ideaal of compleet maar die blikjes renal zijn volgens mij ook VERRE van ideaal. Keek bij de ingredienten....VARKEN en kip...ehhh???
Hij heeft het de afgelopen dagen een beetje gegeten maar als t aan mij ligt is het daar wel weer klaar mee....jakkie!
De renal brokjes, tot een papje geweekt, moest hij écht niet...slimme hond.
Alle tips zijn welkom!