Moderator: Lizzy
faya schreef:Helaas heeft ons teefje 1 borst die heel erg opgezet is, ontstoken dus. Maandag naar lokale DA geweest en AB en koortsremmer gehad en dinsdag nogmaals naar Dierenkliniek in Best. Had toen eigenlijk gehoopt dat ze sneetje zouden geven in borst zodat druk eraf kan, viezigheid eruit maar dat waren ze niet van plan. Beter uit zichzelf laten opengaan en dan wondbehandeling met betadine en vetramil. Leek me voor teefje niet echt leuk. Echter doet ze niet lastig, zoogt nog alle 9 pups en na een slechte dag met niet aankomen pups ( waarschijnlijk door koorts ) weer op de goede weg. Vragen: meningen verschillen - wel of niet uit aangetaste borst laten drinken? Kwam bij DA gewoon melk uit dus niet aangetaste melk. Wel of niet bij DA sneetje in borst laten geven of afwachten tot het vanzelf opengaat?Zitten er kringen/plekken op de borst?
pearlsofpassion schreef:Bij mensen met een borstontsteking of zelfs maar opkomende ontsteking raden ze aan idd meermalen per dag warme compressen op de borst te leggen en die los te masseren. Zo komt de melk los en kan je ze vlot eruit krijgen. Tegelijk dus de borst melken en zo leeg mogelijk masseren. Als je harde plekken voelt kan je die letterlijk richting uitgang duwen. Melken en masseren combineren of afwisselen. Of je de melk nu voert of niet, ze moet eruit!Ik denk niet dat je de ontsteking tegen kunt gaan. Die zit er al. En ook een koude kompressen helpt daar niet tegen. Wat ook gebeurd door koude kompressen is dat je de body-flow (ik weet even geen beter woord) stil legt. En die heb je juist nodig. Dus ik ben er niet voor, koude kompressen bij honden met borstklierontstekingen. Warme (niet te warm) erop, melken of laten zogen en de tiet gewoon weer natuurlijk af laten koelen.
Niet de hele dag door een beetje afmelken maar een aantal keren echt compleet leeg.
Na het melken kan je echter beter de borst gaan koelen. Dat helpt tegen de ontsteking. Warme compressen om de melk los te maken, koude om tussen de melkbeurten door de ontsteking te remmen. Met alleen warme gaat het broeien en wss erger worden.
Dat is wat je zelf doet. Als de melk mooi wit is en niet vies ruikt en de moeder laat het toe, kan het zeker geen kwaad als de puppen tussen jouw melkbeurten door aan die borst drinken.
Voor de zekerheid: ze krijgt wel AB en pijnstilling waarmee ze verder mag zogen? Want dat is uiteraard niet altijd het geval.
faya schreef:Fijn, hartstikke bedankt voor jullie reacties! DA advies niet zelf masseren of zo is te pijnlijk. Van pups laat ze het gewoon toe en ik zorg nu dat er telkens voldoende uit die borst gedronken word. Lijkt niet echt kleiner te worden, maar wel minder vurig. Teefje vind veel goed, is erg makkelijk, is ook vrolijk en wil buiten in tuin graag spelen met mij en balletjes. Van DA alleen tip met afkoelen gekregen, maar heb ik alleen de eerste dag gedaan. Maandagavond gebeurd en DA en nu donderdag. Ik vond melktotaal wat uit moeders kwam wat weinig ( ca 430 gram zijn pups aangekomen ) , maar als ik het vergelijk met wat haar moeder gaf ( moederhondje kwam zelf ook uit nest van 9 ) dan is het niet eens zo slecht en die had geen borstontsteking. Mijn pups komen meestal niet aan wat er over het algemeen gezegd wordt dat ze aan moeten komen. 10% kreten, hihi, dat red ik nooit, heb wel idee dat ze er gezond en vol uitzien. Dank voor tip van warme compressen, kan ik nog proberen. Ik heb eerst Synolux injectie en Novocam injectie bij DA gehad, clavubactin en Novocam mee. Zelf opgezocht en Novocam bleek niet zo'n goed idee voor zogende teef. DA in Best bevestigde dit en heeft tolfedine aangeraden.Fijn dat ze in ieder geval niet zo ziek is! En heel fijn dat je zelf zo bij de pinken bent om te controleren of die medicijnen wel kunnen