Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Border Bandit
Bandit krijgt ook niks. Allemaal rotzooi wat op en in zijn lichaam komt.

Hij heeft het wel 1 keer gehad toen er een vlo op zijn neus 'liep' nadat hij op een vervuild hondenveld geweest was. Achteraf was het misschien niet nodig geweest, maar toen was het eventjes niet anders. :(

Volgens mij ligt het ook wel aan je hond. Een vriendin had een maltezer en die zat continu onder de vlooien. Tja, dan moet je wel wat gaan gebruiken.
Door pluk
Als wij op vakantie gaan krijgt mijn hond vooraf wel een pipet Advantix.
Dit deden we eerst niet maar na twee jaar op rij oogstmijt gehad te hebben op vakantie geef ik nu wel wat vooraf.
De rest van het jaar gebruik ik alleen natuurlijke middelen, maar deze bleken niet tegen de mijt te werken.
Door Kaela
Hier ook nooit iets preventiefs. 1 keer in 6 jaar tijd vlooien gehad, 30 stuks in 1 kamsessie en toen een pipet gebruikt en omgevingsspray.

Verder alleen een preventieve pipet als we naar tekenrijk gebied gingen. Maar dat was meer omdat onze hond teken verwijderen enorm moeilijk vond. In de praktijk kwam dat neer op 1 a 2 keer per jaar hooguit, want in onze eigen wandelomgeving zaten vrijwel geen teken. En als hij het niet zo moeilijk had gevonden, zou ik het bij afwerende middeltjes gehouden hebben, want zoveel had ie er in de regel niet.

Dus nee, zo min mogelijk gif en zeker niet zonder reden. Nergens voor nodig.
Ik gebruik ook nooit preventief vlooienspul. In het verleden hadden we heel soms vlooien; we hebben ook drie katten en dan wil het sneller gebeuren dat je vlooien over de vloer krijgt. De katten kregen in dat geval een antivlooientablet (Comfortis), voor de honden was het meestal voldoende om een aantal dagen achter elkaar met de vlooienkam alles te verwijderen. Meestal hadden ze er maar een paar (en ook nog niet eens alle honden). Voor mijn eigen gevoel zette ik ze ook weleens onder de douche met een antivlooienshampoo, maar dat was dan ook alles. Ik had wel altijd Advantix in huis voor het geval dat, maar dat heb ik zelden gebruikt. Hoe minder gif op je hondje, hoe beter.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door