Siberienne schreef:Waarom zou je de pro bnp willen blijven controleren? Als ik dit lees https://www.mcvoordieren.nl/probnp-bloedonderzoek lijkt het me niet zo nuttig, tenslotte heeft Xindy geen hartfalen.Om in de gaten te houden of het verder omhoog gaat en mogelijk overgaat in hartfalen. Ze zit nu op 1642 pmol/l.
Overigens is bij mensen de ‘normaalwaarde’ duidelijk leeftijdsgebonden. Dus bij oudere mensen mag een hogere waarde, is dat bij honden ook zo?
Bij de uitslag staat het volgende:
900-1800 pmol/L^b Een Nt-proBNP concentratie in dit gebied maakt geen onder-En vanaf 1800 staat er:
scheid tussen klinische symptomen veroorzaakt door cardia-
le en niet-cardiale oorzaken. We adviseren andere aanvul-
lende onderzoeken uit te voeren.
> 1800 pmol/L De waarschijnlijkheid dat de klinische symptomen (d.w.z.Ik dacht ik hou in de gaten of het pro bnp omhoog gaat en als het duidelijk boven de 1800 pmol/l komt, moeten we misschien toch naar een cardioloog?
respiratoire symptomen en/of verminderd uithoudingsvermo-
gen) door een hartinsufficientie zijn veroorzaakt, is
hoog. Aanvullend cardiologisch onderzoek van de patient
wordt aanbevolen.
Ik weet niet of bij oudere honden een hogere waarde gebruikelijk is, maar 1642 pmol/l is wel duidelijk hoger dan de max 900 pmol/l die als normaal gehanteerd wordt.
Maar nou komt het mooie

Siberienne schreef: Wat betreft leverbiopt; de eerste vraag die bij mij opkomt, wat ga je doen met de uitslag. Mijn stelregel is, geen aanvullend onderzoek als je niks met de uitslag gaat doen. En sowieso, eigenlijk doe je aanvullende onderzoeken omdat je een diagnose bevestigd wil zien, het is mij totaal niet helder wat de DA denkt dat ze zou kunnen hebben, jou wel?Wat het volgens mij kan zijn is koperstapeling of hepatitis. Of een tumor, maar dat is het niet want de lever zag er op de echo normaal uit.
Hier wat algemene info over ALT bij mensen, in grote lijnen is dat idem aan honden
https://bloedwaardentest.nl/alat/
Dan krijg je dus koperbindingsmedicijnen of een prednisonkuur volgens mij. En dan weer een of meerdere biopten om de werking van de prednison te checken.
Ik heb mijn eigen dierenarts nog niet gesproken, dus ik weet nog niet wat zij er van denkt (en ook nog niet of er eiwitten in de urine zaten).
Ik weet ook niet of je koperstapeling in het bloed kunt zien, want dan kan dat evt nog op die manier gecheckt worden.
De echoscopist (ze is ook dierenarts) raadde in eerste instantie een leverbiopt niet echt aan, omdat Xindy geen klachten heeft. Maar na overleg met de internist, die deze leverwaarde toch wel ernstig vond, werd me aangeraden opnieuw bloed te prikken en wanneer het leverenzym weer zo hoog was wel een biopt te doen... Wat zij dacht dat ze zou kunnen hebben is mij niet duidelijk.
Maar omdat Xindy geen klachten heeft en ook omdat ik met Yindra de ervaring heb dat het niet beter wordt met die hele leverbioptentoestand en prednison, ben ik daar niet zo kapot van.
Ik wacht nog even af wat mijn da ervan vindt. Het is een fijn mens en ik heb vertrouwen in haar zicht erop. Zij heeft alle vier onze honden vanaf pup in de praktijk gehad en ze weet wat ik belangrijk vind.
Het tweede symptoom waarvoor ik naar de da ging voor de seniorencheck, was dat Xindy zoveel honger heeft de laatste tijd. Maar ik ben inmiddels op ander voer overgegaan en nu vraagt ze niet meer de hele dag om voer... Dus dat lijkt opgelost.