Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Mijn hond is ondertussen al bijna 2 jaar , zijn balletjes zijn nooit gezakt ....en zijn duidelijk voelbaar in de liesstreek .
Hij is een vrolijk ventje en zeer actief, maar vaak wel een moeilijke=kieskeurige eter.

Ik woon in de Dominicaanse republiek , en juiste kennis van 'dieren' zaken loopt hier nogal wat achter :-\
ook de manier van opereren laat de wensen over.

De twee plaatselijke dierenartsen zouden niet liever doen dan hem castreren.
Nu ik ben er zelf niet zo voor te vinden .

Hij heeft vaak wel eens last van een borrelende maag ( stoelgang steeds ok)
En blijft echt wel een moeilijke eter , FYI hij krijgt rauw vlees,pens , orgaan vlees & groentjes ( groenten die honden mogen eten)

De dokters wijzen zijn eetproblemen en rommelende darmen op het feit van de niet gedaalde testikels.

Iemand misschien een idee of beide gelinkt kunnen zijn ?

Ik wil uiteraard alleen maar het beste voor hem.

Toen we in Belgie op bezoek waren , zijn we ook bij een dierenarts gepasseerd en die vond het niet onmiddellijk nodig om hem te castreren door het feit dat ze zeer goed voelbaar zijn in de liesstreek.

Ik weet dat er een lid op het forum is die ook een Cryptorchide hond heeft.. dus enige tips/ervaringen zijn welkom :-)
Behandeling van cryptorchisme is wenselijk indien één of twee van de testikels in de buik zijn achtergebleven. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat bij testikels die in de buik aanwezig zijn zich sneller testikeltumoren kunnen ontwikkelen en dat de kans op testikeltorsie (draaiing rond het eigen bloedvat) groter is. Bij ontaarding van de testikel in de buik zullen pas in een laat stadium klachten worden waargenomen, omdat de tumor pas bij het bereiken van een bepaalde grootte klachten gaat geven. Vaak is het dan niet meer mogelijk om de tumor, zonder gevaar voor het leven van de reu, te verwijderen. Eventuele uitzaaiingen of vergroeiingen met het omliggende weefsel hebben dan al plaatsgevonden. In NL kan dat nog ondervangen worden door jaarlijks een echo te laten maken en het op die manier te controleren.

Natuurlijk is de kans niet 100% dat de testikel(s) gaan ontaarden, maar omdat controle op ontaarding van de testikel(s) in de buik zeer moeilijk is, is het advies om ze rond de leeftijd van een jaar te verwijderen uit de buik. Zelf zou ik nog iets langer wachten, namelijk tot de hond volledig uitgegroeid is, zowel fysiek als mentaal.

Als de testikels net buiten het lieskanaal liggen is het niet noodzakelijk om de testikel te verwijderen, de testikels kunnen dan namelijk gecontroleerd worden op grootte en hardheid door ze te bevoelen, dus een tumor of torsie kan al in een vroeg stadium opgespoord worden. Als ik jou was zou ik in dat geval nu al beginnen met regelmatig zelf voelen, zodat je de normale vorm en structuur leert herkennen. Gezien je opmerkingen over de lokale DA’s zou ik het niet aan hen overlaten om dat te doen.

Overigens is het advies ook om niet met deze reu te gaan fokken. Cryptorchisme is namelijk erfelijk overdraagbaar.

Edit: bij mijn weten is er geen relatie tussen een borrelende maag en cryptorchisme. Dat zijn gewoon de geluiden die horen bij de bewegingen die de darmen maken om de inhoud te verwerken en te transporteren naar de uitgang. Hebben wij ook...
Janie1974 schreef:Mijn hond is ondertussen al bijna 2 jaar , zijn balletjes zijn nooit gezakt ....en zijn duidelijk voelbaar in de liesstreek .
In dat geval zou ik ze lekker laten zitten. Zaten ze in de buikholte zou ik ze laten weghalen. Want dan heb je kans op een (accuute) torsie van de zaadstreng, en omdat ze niet voelbaar zijn kan je ook een groter worden niet voelen.

Hij is een vrolijk ventje en zeer actief, maar vaak wel een moeilijke=kieskeurige eter.

Ik woon in de Dominicaanse republiek , en juiste kennis van 'dieren' zaken loopt hier nogal wat achter :-\
ook de manier van opereren laat de wensen over.

De twee plaatselijke dierenartsen zouden niet liever doen dan hem castreren.
Nu ik ben er zelf niet zo voor te vinden .

Hij heeft vaak wel eens last van een borrelende maag ( stoelgang steeds ok)
En blijft echt wel een moeilijke eter , FYI hij krijgt rauw vlees,pens , orgaan vlees & groentjes ( groenten die honden mogen eten)

De dokters wijzen zijn eetproblemen en rommelende darmen op het feit van de niet gedaalde testikels.
Ik ben geen dierenarts maar dit lijkt me dus echt flauwekul. Wat wel kan optreden is hypersexueel gedrag, omdat de testikels zich in het lieskanaal op een warmere plaats bevinden dan in het scrotum. Door die warmte kunnen ze extra testosteron produceren. Maar dit hoeft dus niet.

Wat je niet moet doen is fokken met de hond. Cryptorchide is erfelijk. En de kans bestaat ook dat de hond onvruchtbaar is; ook weer vanwege die warme ligging waardoor geen goed sperma wordt geproduceerd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door