Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Binky
Hallo allemaal, Een kleine maand geleden kon onze 9 jaar oude jack russel reu plotseling niet meer plassen.
Na een spoedconsult bleek hij blaasstenen te hebben en 1 was in zijn urinebuis terecht gekomen wat de blokkade veroorzaakte.
Hij is direct geopereerd en nu gaat het intussen gelukkig weer goed met hem.

Maar nu het volgende;
Zijn blaasstenen zijn voor onderzoek naar amerika gestuurd en we kregen deze week de uitslag waaruit bleek dat hij naast struviet ook Cystinurie (Cystine urolithiasis) oftewel een stofwisselingsziekte heeft.
Ons is geadviseerd om direct over te stappen op alleen UD voeding brokken van Hills.
Dat vinden wij prima, maar is dit de beste oplossing of is er ook eventueel een ander 'dieet'?
Daarbij is hij nooit gecastreerd en dit adviseren zij ook om te laten doen...maar hoeveel meerwaarde zal dit hebben (er zijn namelijk al cellen 'gemuteerd' dus dan is het alleen om verdere 'mutatie' van de niercellen te voorkomen)? Heeft het op deze wat oudere leeftijd misschien nog nadelen (op ander vlak, bijv. verhoogde kans op prostaattumoren) als je dit laat doen? 
Ik heb a.s. maandag een afspraak bij de dierenarts over zijn behandelplan en wil graag wat adviezen en meningen inwinnen alvorens in gesprek te gaan :).

Alvast bedankt!
Op zich erg tegenstrijdig, struviet en Cystine urolithiasis. Struviet vormt zich in alkalische urine en Cystine in zure. Wat is de pH waarde van de urine? En wat eet je hondje nu op dit moment (voordat hij last kreeg van de blaasstenen)?

Er lopen aardig wat oudere topic's op Barfplaats over Cystine. Bijvoorbeeld deze:

viewtopic.php?f=8&t=130217&p=3166072&hi ... e#p3166072

Daar staat ook in wat je je hondje zou kunnen voeren, maar dat is dus wel zelf samengestelde voeding.

En deze:

viewtopic.php?f=8&t=111041&p=2881228&hi ... e#p2881228

En deze:

viewtopic.php?f=8&t=93157&p=2120381&hil ... e#p2120381

Is dat eventueel wat voor je, zelf samenstelen van het dieet?
Dank je wel voor je antwoord :)

Vamochtend bij de dierenarts geweest en uit de urine test bleek nu dat zijn kuur voor de blaasontsteking niet heeft gewerkt. Heeft nog veel struviet.
Weet even niet wat nu zijn Ph waarde is, maar het was iig niet goed nu.
Urine gaat nu op kweek om te zien welke kuur geschikt is.
Castratie wordt toch wel echt aangeraden, dus dat gaan we dan maar doen.

Verder blijkt dat hij toch veelste weinig drinkt.
Hij eet nu UD (misschien ter behoeve van vocht dat ik daarin de vleesvariant ook maar ga bestellen).
Hiervoor heeft hij enkele weken CD voeding gehad en daarvoor kreeg hij eigenlijk standaard brokken.
Ik zou ook niet heel goed weten hoe ik zijn drinkgedrag kan bevorderen, want dit is toch een belangrijk punt nu.

Verder maken ze straks weer een echo van zijn blaas om te zien hoe het nu ervoor staat (de blaasstenen etc).

Daarbij moet hij geregeld onder controle om zn ph waarde te bepalen in zijn urine..... (kan ik dit eventueel zelf ook doen, als het goed is kan je namelijk strips via internet kopen?)
Om meer te laten drinken zou je hem regelmatig een mokje water met een scheut geitenmelk kunnen geven, dat wordt over het algemeen heel graag gedronken. Verder zou je bouillon kunnen trekken van botten (ongekruid uiteraard) en hem daar regelmatig wat van geven, naast het gewone drinkwater wat altijd ter beschikking staat.
Binky schreef:Dank je wel voor je antwoord :)

Vamochtend bij de dierenarts geweest en uit de urine test bleek nu dat zijn kuur voor de blaasontsteking niet heeft gewerkt. Heeft nog veel struviet.
Weet even niet wat nu zijn Ph waarde is, maar het was iig niet goed nu.
Urine gaat nu op kweek om te zien welke kuur geschikt is.
Castratie wordt toch wel echt aangeraden, dus dat gaan we dan maar doen.

Verder blijkt dat hij toch veelste weinig drinkt.
Hij eet nu UD (misschien ter behoeve van vocht dat ik daarin de vleesvariant ook maar ga bestellen).
Hiervoor heeft hij enkele weken CD voeding gehad en daarvoor kreeg hij eigenlijk standaard brokken.
Ik zou ook niet heel goed weten hoe ik zijn drinkgedrag kan bevorderen, want dit is toch een belangrijk punt nu.

Verder maken ze straks weer een echo van zijn blaas om te zien hoe het nu ervoor staat (de blaasstenen etc).

Daarbij moet hij geregeld onder controle om zn ph waarde te bepalen in zijn urine..... (kan ik dit eventueel zelf ook doen, als het goed is kan je namelijk strips via internet kopen?)
Met Hill's UD behandel je je hond tegen cystine, niet tegen struviet.

pH waarde strips kun je inderdaad bestellen. Deze zijn handig: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html

Waarom castreren? Wat heeft dat te maken met blaasgruis/blaasontsteking?
Lizzy schreef:Waarom castreren? Wat heeft dat te maken met blaasgruis/blaasontsteking?
Vroeg ik me ookal af. Misschien omdat er dan wéér een factuurtje verzonden kan worden?

De volgende keer dat ik een blaasontsteking heb, zal ik aan mijn huisarts vragen of het misschien een idee is om me te laten steriliseren/castreren... Of zou dat alleen bij mannen zo werken? Dan laat ik VL meteen castreren bij de eerste de beste blaasontsteking die hij heeft. :biggrin2:
src_esther schreef:Vroeg ik me ookal af. Misschien omdat er dan wéér een factuurtje verzonden kan worden?

De volgende keer dat ik een blaasontsteking heb, zal ik aan mijn huisarts vragen of het misschien een idee is om me te laten steriliseren/castreren... Of zou dat alleen bij mannen zo werken? Dan laat ik VL meteen castreren bij de eerste de beste blaasontsteking die hij heeft. :biggrin2:
Bij reuen is het vaak dat de prostaat de blaas irriteert en daardoor blaasontsteking gaf. Dat was bij Oscar ook zo. Oscar kreeg, vanwege de onmogelijkheid te castreren, daarom een aantal keer een kuur. Ik ben de naam van het medicijn even kwijt, maar dat remde dan kortdurend de testosteronproductie, waardoor de prostaat dan weer even in formaat afneemt en de klachten een tijdje weg zijn. Bij een jongere hond, zonder verdere gedragsproblemen, is castreren dan de enige afdoende optie.

Maar dan moet het natuurlijk wel de prostaat zijn die de ellende veroorzaakt, anders is castreren flauwekul.
Haha neee dames die castratie heeft niets te maken met de blaasontsteking die nu nog speelt, maar dit is ook ter sprake geweest op het consult vandaag ivm de Cystine die hij heeft (..zoals ik in mn eerste bericht al benoemde en vandaag een gesprek zou hebben over zijn totale behandelplan ::))..en daar heeft blijkbaar een castratie wel positieve invloed op ;) .....het UD voeding is dus daarom ook niet bedoelt voor de struviet maar voor de cystine, alleen omdat ze even voor de zekerheid de urine wilde testen kwam dus ineens aan het licht dat de antibiotica die hij eerder heeft gehad dus niet heeft gewerkt en er dus ook nog struviet hierdoor in zn urine zit ::)
Laatst gewijzigd door Binky op ma 26 jun 2017, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Doranto schreef:Om meer te laten drinken zou je hem regelmatig een mokje water met een scheut geitenmelk kunnen geven, dat wordt over het algemeen heel graag gedronken. Verder zou je bouillon kunnen trekken van botten (ongekruid uiteraard) en hem daar regelmatig wat van geven, naast het gewone drinkwater wat altijd ter beschikking staat.
Ah super, dat ga ik uitproberen :)!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door