Ik post niet veel op het forum, maar lees wel regelmatig.
Met de ene hond van mijn moeder zijn we van de week naar de dierenarts geweest. Ze vond hem al een tijdje veel drinken en plassen. We hadden urine meegenomen en daar kwam uit dat er te veel eiwitten in zaten. Daarna bloedonderzoek erachter aan. Waarschijnlijk dat de nieren minder werkten, nog bloed laten opsturen naar een lab. Vanmiddag de uitslag binnen gekregen..... Beginnende Nierfalen, bleh!
De hond (Bowie) krijgt normaal kvv te eten van Lotgering, Dogmeat en Smuldier. Volgens de dierenarts is vers vlees niet goed voor zijn nieren en hun hebben (uiteraard) speciale brok en vlees. Ooit heb ik weleens gelezen dat je een hond met nierfalen toch op vers vlees kan laten.
Wie heeft er advies?
Hieronder de uitslag:
Test Resultaat +/- Referentiewaarde Eenheid Opmerking
Lipemie-index negatief 1)
Hemolyse-index negatief 2)
Nierprofiel
Ureum (BUN) 13.7 + 3.2 - 10.3 mmol/l
Kreatinine 77 < 124 umol/l
SDMA (EIA) 13 0 - 14 ug/dl 3),4)
Totaal eiwit 64 54 - 76 g/l
Albumine 31 28 - 43 g/l
Natrium 148 142 - 153 mmol/l
Chloor 110 106 - 120 mmol/l
Kalium 4.5 3.9 - 5.8 mmol/l
Calcium 2.6 2.1 - 2.9 mmol/l
Fosfaat 1.7 0.9 - 1.7 mmol/l
Interpretatie:
1) De mate van lipemie van het monster heeft geen significante invloed op de analyse van de klinisch-chemische parameters.
2) De mate van hemolyse van het monster duidt niet op een significante invloed op de analyse van klinisch-chemische parameters.
Opmerkingen:
3) IDEXX SDMA is een nieuwe test ter evaluatie van de nierfunctie. Bij chronische nierziekte is SDMA bij vele patienten eerder verhoogd dan creatinine. In tegenstelling tot creatinine wordt SDMA niet door de spiermassa van het lichaam beinvloed. Zowel de SDMA- als de creatinineconcentratie ligt binnen het referentie interval; de nierfunctie is vermoedelijk goed. Als de SDMA- en/of creatinine concentratie bij de bovengrens van het referentie interval liggen, kan een nieraandoening in het vroege stadium niet met zekerheid worden uitgesloten.
Wij adviseren een aanvullende urineanalyse inclusief soortelijk gewicht en UPC-ratio, om er zeker van te zijn dat er geen indicaties voor een nieraandoening aanwezig zijn.
4) SDMA is een nieuwe renale biomarker. Concentraties > 14 ug/dl duiden op een verminderde renale eliminatie en dus op een mogelijk beperkte nierfunctie. Nadere informatie vindt u op http://www.idexxsdma.com.