Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Spikkelneus
Echt stevig balen is dit. Al een hele tijd (2 of 3 maanden denk ik) vinden wij Raul wat schraal worden. Maar dat hebben we opgelost door hem meer eten te geven. Hij is inmiddels van ongeveer 600 gram al naar zo´n 800 gram per dag. Hij weegt 21 kilo. Dat is door het meer voeren wel gelijk gebleven.
En ik vond hem de laatste tijd ´anders´ maar ik kon niet uitleggen hoe dan. Het was ook heel subtiel, veranderde oogopslag, meer was het eigenlijk niet.

Tot hij afgelopen vrijdagochtend als eerste bij de voordeur stond en verschrikkelijk nodig moest plassen - dat is ongebruikelijk. En vervolgens de hele dag alleen plaste en dronk en meer plaste en meer dronk.
Zaterdag voelde hij zich echt slecht, sloom en uitgedroogd, dus ik heb hem infuus gegeven. Zaterdag en zondag (en vandaag nog steeds) ongeveer elke anderhalf uur plassen en daarna direct weer drinken. Ook ´s nachts. Godzijdank slapen wij beneden dus op een gegeven moment staat hij naast mijn bed en strompel ik even naar de achterdeur. En dat zo 3-4 x per nacht.

Vandaag dus maar een bloedje gedaan: verhoogde nierwaarden. Weliswaar minimaal verhoogd, maar ja, ik had hem ook al 3 dagen gespoeld. Net ook even een stripje in de urine gehouden en ja hoor, eiwit er in. En een pH van 8.
Verder alles in bloed en urine gelukkig normaal.

En nu ga ik vanaf morgen maar met het barf-nierdieet beginnen. En solidago en cranberry halen. Dan geef ik hem lekker nog een paar dagen infuus bij, want ik merk dat hij daar echt flink van opknapt gedurende enkele uren.
Tja, en dan wordt het afwachten, hoe lang dat goed blijft gaan en waar en wanneer het schip strandt.
Ik baal als een stekker, maar ik ben ook blij dat ik nu weet waarom hij zich zo beroerd voelt en waarom hij magerder werd. En ik kan nu gericht wat voor hem doen, dat geeft ook een gevoel van controle.

Ik heb geen echte vragen voor het forum, maar ik wilde graag mijn verhaal even kwijt want ik vind het wel heftig allemaal. Zeker voor een hond van pas 4,5 jaar oud. Zo heeft hij zijn eigen topic en kan ik de ontwikkelingen een beetje bijhouden.
Laatst gewijzigd door Spikkelneus op di 24 jan 2017, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeetje, 4,5 en dan nierfalen, da's inderdaad wel een verrassing. En geen aangename. :-X Ik heb er geen verstand van, maar kan het iets tijdelijks zijn? Of betekent eenmaal nierfalen, altijd nierfalen?
Wel fijn dat je het zelf allemaal kunt behandelen en dat je er vroeg bij bent. Ik hoop dat je met de infusen en een ander dieet een heel eind komt!
Anne in Duitsland schreef:Jeetje, 4,5 en dan nierfalen, da's inderdaad wel een verrassing. En geen aangename. :-X Ik heb er geen verstand van, maar kan het iets tijdelijks zijn? Of betekent eenmaal nierfalen, altijd nierfalen?
Wel fijn dat je het zelf allemaal kunt behandelen en dat je er vroeg bij bent. Ik hoop dat je met de infusen en een ander dieet een heel eind komt!
Het is een beetje koffiedik kijken, want meer dan een urine- en een (zeer lastig te interpreteren) bloedonderzoek heb ik niet. Maar alles wijst er op dat hij al maanden met ´iets´ onder de leden loopt en dat past bij nierfalen. En aangezien we al een paar maanden onderweg zijn (hoewel dus pas sinds 4 dagen in volle hevigheid), mag je wel spreken van een chronisch probleem.

Ik hoop dat ik hem weer dusdanig op de rails krijg dat hij weer terug gaat naar de staat waarin hij de afgelopen maanden verkeerd heeft.
En dan is het afwachten of hij verder afvalt en of en wanneer hij weer een crisis krijgt. Maar ik moet hem eerst hierdoorheen zien te slepen, want zijn bloedwaardes mogen dan wel netjes gezakt zijn, maar hij voelt zich nog steeds knetterberoerd. En hij drinkt ook nog 2 liter per dag (en dat voor een hond die nooit 1 druppel dronk....).
Oke, een menuutje berekend voor nierpatienten, uitgaande van 800 gram per dag

Vleesbot: 25% = 200 gram
Groenten: 25% = 200 gram
Orgaan: 5% = 40 gram (alleen hart of lever)
Pens : 20% = 160 gram
Spier: 25% = 200 gram

Op weekbasis is dit 140 gram hart en 140 gram lever, ik denk dat ik dit over 4 dagen verdeel, dus 2xlever en 2x hart en dan op de overige dagen alleen pens erbij.
Van de botten laat ik voor Raul de lams- en de reeribben weg, dus blijft over: kip/eend/kalkoen/parelhoen/konijn/haas.
Spier wordt paard/hert/konijn/kalkoen.
Lever op dit moment konijn en eend, maar ik heb ook regelmatig paard of hert.
Hart van rund, paard, kalkoen of kip.

Dan heb ik toch nog een vraag wbt vis en ei, want dat is me niet helemaal duidelijk.
Zal ik gewoon 2x per week een ei blijven geven?
Vis moet bij voorkeur zonder graat ivm fosfor- kan ik dat dan eventueel als spiervlees (witvis) geven en elke dag een visolie capsule voor de vetten?
Daarnaast dagelijks solidago en cranberry.
En verdelen over 3-4 maaltijden per dag. Twee maaltijden bot met orgaan en 2 maaltijden spier met groenten. Of orgaan met groenten en bot met spier?

Wat denken jullie?
Door Too
Volgens mij zit je goed al mis ik wat vetten ( Lizzy komt zelfs op 5% vetten) & je zou ook wat koolhydraten kunnen geven.
Visolie v is prima, als je ei wilt geven zou je ook kunnen overwegen alleen het wit te geven

Hopelijk werkt dit voor hem!
Too schreef:Volgens mij zit je goed al mis ik wat vetten ( Lizzy komt zelfs op 5% vetten) & je zou ook wat koolhydraten kunnen geven.
Visolie v is prima, als je ei wilt geven zou je ook kunnen overwegen alleen het wit te geven

Hopelijk werkt dit voor hem!
Vetten zitten natuurlijk ook gewoon aan het vlees/botwerk en ik ga kokosolie door zijn groentenprutje roeren.
Koolhydraten zitten ook bij het groentenaandeel in: hij krijgt zijn normale groentenmix - dat is 50 gram gepureerde rauwe groenten. En ik ga speciaal voor hem straks nog een extra groentenmix maken met als hoofdbestanddelen pompoen en zoete aardappel en daar krijgt hij dan 150 gram van.
Door Lizzy
Spikkelneus schreef:Oke, een menuutje berekend voor nierpatienten, uitgaande van 800 gram per dag

Vleesbot: 25% = 200 gram
Groenten: 25% = 200 gram
Orgaan: 5% = 40 gram (alleen hart of lever)
Pens : 20% = 160 gram
Spier: 25% = 200 gram

Op weekbasis is dit 140 gram hart en 140 gram lever, ik denk dat ik dit over 4 dagen verdeel, dus 2xlever en 2x hart en dan op de overige dagen alleen pens erbij.
Van de botten laat ik voor Raul de lams- en de reeribben weg, dus blijft over: kip/eend/kalkoen/parelhoen/konijn/haas.
Spier wordt paard/hert/konijn/kalkoen.
Lever op dit moment konijn en eend, maar ik heb ook regelmatig paard of hert.
Hart van rund, paard, kalkoen of kip.

Dan heb ik toch nog een vraag wbt vis en ei, want dat is me niet helemaal duidelijk.
Zal ik gewoon 2x per week een ei blijven geven?
Vis moet bij voorkeur zonder graat ivm fosfor- kan ik dat dan eventueel als spiervlees (witvis) geven en elke dag een visolie capsule voor de vetten?
Daarnaast dagelijks solidago en cranberry.
En verdelen over 3-4 maaltijden per dag. Twee maaltijden bot met orgaan en 2 maaltijden spier met groenten. Of orgaan met groenten en bot met spier?

Wat denken jullie?
Dit ziet er goed uit. Je hoeft niet perse vis te geven, maar ik zou sowieso wel iedere dag visolie geven. Witvis heeft voor de omega 3 vetzuren eigenlijk nauwelijks zin.

Ik weet niet hoe ernstig de nierafwijkingen zijn maar afhankelijk daarvan moet je dus fosfor beperken of niet. Als er geen ernstige nierproblemen zijn dan kun je af en toe wel een rauw eitje geven. De dooier is zeer rijk aan fosfor dus je kunt ook alleen het eiwit geven, maar dat zou ik dan koken ivm afbraak biotine.

Ik denk dat hoe je de maaltijden verdeeld niet zo heel veel uitmaakt eigenlijk. Wat ik doe (als ik pups heb, die eten ook 4 keer per dag): ik stort het eten afgewogen in 1 grote bak (in de ochtend). Ik hussel het om en dan haal ik er 3 a 4 keer per dag eten uit voor de maaltijd.

Succes met je Raul :-* ! Ik hoop dat het goed komt. Linga heeft ook een keer problemen met haar nieren gehad, we hebben de oorzaak nooit weten te achterhalen maar zij is volledig hersteld. Ze was toen 5 jaar. En ze is nu bijna 12 en still going very strong!
Door Spikkelneus
Dankjewel Lizzy voor het bekijken van het menu.

Tegen mijn verwachting in eet hij deze grote hoeveelheid groenten prima (voor zover je dat kan zeggen na 1 dag).
Ben wel benieuwd hoe straks zijn ontlasting zal zijn met maar 25% bot.
Hij is vandaag al frisser en actiever - blijkbaar kan dat zo snel?

De oorzaak van nierfalen wordt vrijwel uitsluitend post-mortem vastgesteld. Tenzij er Leptospirose speelt, een bekende familiaire afwijking of een bekende intoxicatie. Het maakt in wezen ook niet zo veel uit, de behandeling blijft gelijk.
Door rosmin
Spikkelneus schreef: De oorzaak van nierfalen wordt vrijwel uitsluitend post-mortem vastgesteld. Tenzij er Leptospirose speelt, een bekende familiaire afwijking of een bekende intoxicatie. Het maakt in wezen ook niet zo veel uit, de behandeling blijft gel

Komt Raoul uit buitenland? heb je aan Leishmania gedacht als oorzaak voor het nierfalen? Dan is het wel belangrijk om naast nierdieet etc. ook Leishmania te behandelen ;)

'k Hoop dat hij snel opknapt :-*
Door Spikkelneus
src_esther schreef:Hoe gaat het nu met Raul?
Lief dat je het vraagt!
Helaas nog steeds ziek (vandaag 3 weken al). Dat hele plassen/drinken gebeuren heeft een kleine week geduurd, maar daarna is hij niet echt opgeknapt.
Het is steeds een paar dagen goed en dan weer minder. En minder is dan: minder eetlust, wat slomer, soms braken of diarree.
En na een dag of 2 knapt hij dan weer op en lijkt weer normaal (superdruk want hij heeft wat in te halen!).
Maar elke paar dagen krijgt hij dan toch weer een terugval. Dus nee, heel lekker gaat het nog niet. Maar met medicatie houden we hem aardig op de rails, dus we modderen nog wel even verder.

Vandaag heeft hij weer een mindere dag: hij heeft zijn botwerk laten liggen, dat betekent dat hij toch weer buikpijn heeft. Hij is ook iets te rustig voor zijn doen.

In vergelijking met 3 weken geleden gaat het wel beter: hij is niet meer steeds uitgedroogd en hij is goed op gewicht. Dus voor nu ga ik er even van uit dat het naweeën zijn van whatever de trigger is geweest tot het initiële ziekbeeld.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door