Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Moos
Ik wil Moos wat laten afvallen. Hij is niet echt te dik (heb ik vorige maand nog aan de da gevraagd en die zei dat hij niet te dik was, maar ja, vergeleken bij heel veel andere Maltezers valt Moos inderdaad nog reuze mee...)
Maar ik voel toch een iets te dik vetlaagje over de ribbetjes heen naar mijn idee. Ik moet echt wel een beetje kracht zetten om de ribben te voelen, en dat lijkt mij niet de bedoeling, en hij oogt ook gewoon duidelijk dikker dan een jaar geleden.

Toen hij 1.5 was woog hij 6.4 kilo, een paar maanden later 6.8, en na zijn castratie nu 7.8. :o
Ik heb begrepen dat ze na 1.5 nog wel iets uit kunnen zwaren, maar Moos is natuurlijk een heel klein hondje, dus ik neem aan dat hij rond die tijd toch wel ongeveer uitgegroeid was. Al heeft hij wel duidelijk wat meer spiermassa gekregen het laatste jaar (hij is nu 2.5)

Eigenlijk wil ik hem dus weer terug hebben naar iig de 7 kilo, en als dan blijkt dat er nog wel wat af kan weer terug naar de 6.8 of 6.5

Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken? Voorheen kreeg hij 200 gram Rodi. Dat heb ik nu al maanden teruggebracht naar 150 gram Rodi, maar volgens mij bereik ik daar alleen maar mee dat hij nu goed op gewicht blijft....

Kan ik hem bijv. de ene dag 100 gram en de andere 150 gram geven? Of gewoon elke dag 100 gram? Maar dat lijkt me weer zo rigoreus :-\
Laatst gewijzigd door Moos op di 03 mei 2005, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
Een gecastreerde hond kun je in zijn voer terugbrengen naar 75-70% van wat hij eerst kreeg.
Als hij eerst 200 gr kreeg en nu weer 150 gr, dan krijgt hij dus inderdaad wat hij na zijn castratie zou moeten krijgen en blijft hij nu dus keurig op gewicht.
Je zou hem dus ietsje minder moeten gaan geven als je wilt dat hij afvalt.

Ik zou dat met kleine beetjes tegelijk doen. Langzaam afvallen is altijd beter. Dan kun je ook beter in de gaten houden wanneer hij op het gewenst gewicht is en dan weer een klein beetje meer geven zodat hij weer op gewicht blijft.
Door Truus
De enige manier is om flink voer te minderen en geen tussendoortjes meer.
Even heel streng zijn al valt dat niet mee ;).
Door Moos
Truus schreef: De enige manier is om flink voer te minderen en geen tussendoortjes meer.
Even heel streng zijn al valt dat niet mee ;).
Nou, ik wil best even streng zijn hoor, moet me wel lukken hoop ik ;) ehum....
Ik wil alleen niet te weinig gaan geven, da's natuurlijk ook weer niet goed...
Door Truus
Moos schreef: Nou, ik wil best even streng zijn hoor, moet me wel lukken hoop ik ;) ehum....
Ik wil alleen niet te weinig gaan geven, da's natuurlijk ook weer niet goed...
De enige manier waarop het nu bij onze hondjes lukt is....en nu weet ik dat niet iedereen er mee eens is maar.....de helft voer en de helft spercibonen gewoon uit blik als maagvulling.
Ooit heb ik er een hele discussie over gehad ( sorry Paul) maar uiteindelijk hebben we uit wanhoop het gegeven en nu vallen ze af.
Door Moos
Truus schreef: De enige manier waarop het nu bij onze hondjes lukt is....en nu weet ik dat niet iedereen er mee eens is maar.....de helft voer en de helft spercibonen gewoon uit blik als maagvulling.
Ooit heb ik er een hele discussie over gehad ( sorry Paul) maar uiteindelijk hebben we uit wanhoop het gegeven en nu vallen ze af.
Hmm, en die sperziebonen zijn omdat ze anders omvielen van de honger?

Maar jij denkt dat ik Moos gewoon 100 gram per dag kan geven nu?
En als hij dan blijkt om te vallen van de honger zal ik de sperziebonen in gedachten houden ;)
Door Truus
Ik geef een keer per dag de volledige maaltijd en dan hebben ze echt geen hongergevoel.
Het bedelen is er nu ook niet meer bij . Ze weten dat ze nu niks meer krijgen na een wandeling wat voorheen wel gebeurde. Dan was er altijd iets en stonden ze al te wachten. Dat is nu ook over.Soms krijgen ze een stukje fruit, appel b.v.
Door prissie
Rocky is ook erg drastisch aan het afvalllen!
Ik weet niet of je het topic toen hebt gevolgt, maar rocky is in ongeveer 3 maanden tijd van 10.3 naar nu 8.1 kilo en ik wil m naar ongeveer 7.5 a 7 kilo krijgen en hij krijgt nu ook maar 100 gram, die krijgt ie in 1 keer en bedelt niet meer dan normaal ;D
Benji eet 2x, maar dat vind ik zo zielig voor rocky, want dan is t zo weinig, daar heeft ie amper nut van dan...
Verder geef ik veel komkommer als tussendoortje ipv koekjes ofzo, vind ie zaaalig!
Door ''Lenie...
Mijn jackr- terièr moet ook nodig wat kilo's er er af hebben zeker 3, maar hij heeft Nierinsulfocientie.
Is het dan wel verstandig om hem zn voeding in een keer te geven ? en dan bv voor het naar bed gaan een stukje of een korstje brood dacht ik.
Hij eet nu 2 x per dag 100gr carnibest en is gekastreerd.
Hij en de anderen krijgen wel een stukje kaas of een beetje yogurt oid naast de carnibest :D
Door Jinxy
LENIE.BERENDS schreef: Mijn jackr- terièr moet ook nodig wat kilo's er er af hebben zeker 3, maar hij heeft Nierinsulfocientie.
Is het dan wel verstandig om hem zn voeding in een keer te geven ? en dan bv voor het naar bed gaan een stukje of een korstje brood dacht ik.
Hij eet nu 2 x per dag 100gr carnibest en is gekastreerd.
Hij en de anderen krijgen wel een stukje kaas of een beetje yogurt oid naast de carnibest :D

Zou zeker met nierproblemen het stukje brood weglaten..
Door Helen
Moos schreef: Ik wil Moos wat laten afvallen. Hij is niet echt te dik (heb ik vorige maand nog aan de da gevraagd en die zei dat hij niet te dik was, maar ja, vergeleken bij heel veel andere Maltezers valt Moos inderdaad nog reuze mee...)
Maar ik voel toch een iets te dik vetlaagje over de ribbetjes heen naar mijn idee. Ik moet echt wel een beetje kracht zetten om de ribben te voelen, en dat lijkt mij niet de bedoeling, en hij oogt ook gewoon duidelijk dikker dan een jaar geleden.

Toen hij 1.5 was woog hij 6.4 kilo, een paar maanden later 6.8, en na zijn castratie nu 7.8. :o
Ik heb begrepen dat ze na 1.5 nog wel iets uit kunnen zwaren, maar Moos is natuurlijk een heel klein hondje, dus ik neem aan dat hij rond die tijd toch wel ongeveer uitgegroeid was. Al heeft hij wel duidelijk wat meer spiermassa gekregen het laatste jaar (hij is nu 2.5)

Eigenlijk wil ik hem dus weer terug hebben naar iig de 7 kilo, en als dan blijkt dat er nog wel wat af kan weer terug naar de 6.8 of 6.5

Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken? Voorheen kreeg hij 200 gram Rodi. Dat heb ik nu al maanden teruggebracht naar 150 gram Rodi, maar volgens mij bereik ik daar alleen maar mee dat hij nu goed op gewicht blijft....

Kan ik hem bijv. de ene dag 100 gram en de andere 150 gram geven? Of gewoon elke dag 100 gram? Maar dat lijkt me weer zo rigoreus :-\
100g is een goede hoeveelheid voor Moos om af te vallen. Als je het heel weinig vindt, dan zou ik gewoon 1 plakje plus een beetje geven. Dus ongeveer 125g. Als ik Balou iets dunner wil hebben (aan het eind van de winter gaat ze van 300g naar 250g en als ik daar te lang mee wacht is ze ook iets te vol), dan fiets ik 's avonds een minuutje of 15 a 20 extra. Er hoeft dan niets van haar voer af. Binnen een week of zo is ze dan weer in shape.
Door ''Lenie...
;) Ik geef mijn kleine maltezertje Sacha 10 jaar + - 2 x 80gr carnibest per dag, als ik zo naar haar kijk dan heeft ze daar ook absoluut genoeg aan.
ze is lekker mollig en toch niet te dik, ze weegt ongeveer 5.9.
Ik denk ook dat we niet moeten vergeten dat Canibest best wel heel voedzaam is, ze zijn gewoon sneller voldaan '' lijkt mij hoor.
Ze lust er wel soep van ;D om het maar zo te zeggen maar na die + - 80 gr heeft ze echt genoeg gehad.
Door Moos
Helen schreef: 100g is een goede hoeveelheid voor Moos om af te vallen. Als je het heel weinig vindt, dan zou ik gewoon 1 plakje plus een beetje geven. Dus ongeveer 125g. Als ik Balou iets dunner wil hebben (aan het eind van de winter gaat ze van 300g naar 250g en als ik daar te lang mee wacht is ze ook iets te vol), dan fiets ik 's avonds een minuutje of 15 a 20 extra. Er hoeft dan niets van haar voer af. Binnen een week of zo is ze dan weer in shape.
Moos krijgt nu ongeveer 2 weken 100 gram Rodi, en is nu 100 gram afgevallen. Dus dat gaat goed. Niet te snel, maar hij valt wel af. Maar, als ik hem zo voel, zou zo'n 7 a 7.5 kilo gewoon een mooi gewicht voor hem zijn. Hij heeft gewoon ook vrij veel spiermassa erbij gekregen het laatste jaar, en dat weegt natuurlijk ook wat ;)
Dus eerst nog maar 200 gram eraf, en kijken hoe hij er dan uitziet, en voelt.

Fietsen kan niet met Moos, daar is hij dan weer net een maatje te klein voor, met te korte pootjes. Als ik hem netjes in draf wil laten lopen, val ik van mijn fiets ;D
En hij vind er ook echt geen moer aan...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door