Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Nou Karin, ik heb helemaal geen beeld gevormd. Ik zeg alleen dat een aantal dingen die hij je heeft verteld niet kloppen. Meneer verteld dat het zuur in de urine de oorzaak is van de gele uitgebeten plekken. En da's dus gewoon onzin. Dat heeft niets met de zuurgraad te maken.

En de urine van de hond hoort licht zuurt te zijn. Punt. Meneer kan zijn honden best groentes voeren. Doe ik ook. En wel zo'n 15%. Maar da's hier toch niks bijzonders? Dat doen de meeste van ons. Dat in CB in zijn ogen te weinig groentes zit: nou ja, daar mag hij over van mening verschillen natuurlijk. Ik zou alleen af willen raden teveel groentes toe te gaan voeren. Een hond is een carnivoor en geen konijn.

Daarnaast is het onzin dat jouw ene broketende hond minder zuur zou zijn. Meet de pH waarde van de urine zelf na. Zoals ik al heb uitgelegd wordt er aan brokken verzurende middelen toegevoegd omdat brokken veel koolhydraat en weinig vlees bevatten, de pH waarde van de urine daar te alkalisch van wordt met als gevolg dat de hond meer kans loopt struviet/blaasontsteking te vormen. In brokken voegen ze dus stoffen toe waarbij de pH waarde van de urine dus rond de 6.4 zal blijven.

En dat meneer van alles en nog wat aan de vacht kan ruiken: ja, ik ruik ook of een hond goed eet of troep eet. Zo stinkt een brokkenhond gemiddeld 100 keer erger als een niet-brokkenhond. Volgens mij heeft meneer inderdaad JdBL gelezen. Oh, die eist ook van haar puppenkopers dat ze volgens de natural rearing methode worden grootgebracht. En zo niet, dan zwaait er wat (wat had je willen doen dan, als fokker?). Maar goed, Carnibest hoort overigens niet echt in het natural rearing programma thuis. Om te beginnen moet vlees in grote brokken gesneden worden en niet gemalen.

Goed, en verder is het natuurlijk heel fijn en goed dat ze zich zo met voeding bezig houden. Da's echt geweldig! Deed iedereen dat maar!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 16 jan 2005, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
ook ik heb geen beeld gevormd hoor. :-\ komt misschien wel zo over.

Het is fantastisch dat er steeds meer fokkers zich gaan verdiepen/verdiept hebben in de "materie" van gezonde natuurlijke voeding.

Ik hoop dat ze het idd eens zelf uit komen leggen, wat hun beweegredenen zijn om bij CB nog extra groentes te voeren en waaruit zij de conclusie trekken dat de urine van alleen CB te zuur is/wordt.
Door Angelique
Truus schreef: Vreemd, maar hier komt de winterwortel er weer onverteerd uit ::) Heeft het dan wel nut om het te geven?
Als ik 'm maal komt die er niet onverteerd uit.
Maar geraspte wortel wordt volgens mij ook alleen als ruwvezel gebruikt en wordt dan ook grotendeels zo afgevoerd.
Door Peet
Hmmmm...ik vraag me serieus of of dit verhaal klopt hoor. Nog afgezien wat Lizzy vertelt over de risico's van blaasgruis en zo...merk ik dat Tunja's pies beduidend zuurder is dan die van Beau. Toen Tunja net bij ons was (en dus in het asiel de goedkoopste brok had gehad die er bestaat!!) was mijn gazon in no time vol met verbrande plekken.

Terwijl Beau, die 100 % op kvv staat nog geen sprietje verdord.....dus bij mij gaat het verhaal in ieder geval niet op
(of ik heb gewoon een hele zure teef ;D)...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door