Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door inni
#2424780
winni schreef: Jij wisselt dus nietvoldoende af.

Weet ik wel, en 't zit me ook erg dwars maar eendennekken aangevult met wat eendenborst vlees en wat eendenhart, was (is) 't enige wat Berre verdroeg (verdraagt). Ik doe alle vet eraf en maal 't als kvv (maar dan heel fijn omdat hij ook problemen heeft met stukjes bot verteren ( Kip geeft problemen). Sinds donderdag heb ik de uitslagen van zijn bloedananlyses en weet ik dat zijn pancreas niet voldoende werkt. Ik had (op voorgevoel) verse kalfspancreas in huis gehaald en dat krijgt hij nu bij z'n voer. Maandag is de Tryplase binnen en dan ga ik daarvan bijgeven en zien hoe hij reageert. Als dat goed gzat is 't tijd om te werken aan een meer volledig menu.
Gebruikersavatar
Door pike
#2425105
winni schreef: Een ganzennek is misschien iets anders opgebouwd dan een kippennek? De zoogdierstrotten die ik heb gehad daar zaten zulke grote klodders omheen,(het was gewoon 1 grote klodder) die gaf ik gewoon in z'n geheel, ongeacht wat daar nog meer aan zat.
Een bijwerking van een niet goed werkende schildklier is oa een zeer droge huid als grof schuurpapier waar de gaten en barsten inspringen. Precies de voetzolen van mijn hond. Ze is nu net 2 geworden en helemaal opgelost is dit nog steeds niet. Maar ze kreeg dus wél karkas met inhoud :-[(iedere week)
De (even) alleen trekkende wolven eten geen 5 nekken in 1 x, wat de barfers dus wel geven.
Ganzennek, kippennek, eendennek het maakt niet uit. Ze zitten op dezelfde manier in elkaar.
Bij de zoogdieren bestaat de schildklier uit twee lobben aan het ventrale oppervlak van de luchtpijp.

En als ik iets heb met grote klodders dan snij ik dat altijd weg, tenminste als ik het niet kan thuisbrengen of aks ik wel weet wat het is maar dat niet wil voeren. Doorgaans zijn dat klodders vet, maar soms, zoals bij de eendenek van die kleine orgaantjes, wat dus niet de schildklier is weet ik nu, maar wat het wel is weet ik niet. Misschien lympheknopen geen idee hoe die eruit zien. 

Waarom denk je dat het voetzoolprobleem zijn oorzaak vond in het eten van schildklier als de "gewone"'  huid geen problemen vertoont? Haaruitval valt daar ook onder namelijk. Terwijl je niet eens 100% zeker kunt weten óf je dat wel gevoerd hebt?
Zaten aan die kipkarkassen die je voerde ook nog de nek, want die is er doorgaans toch wel af.?
Ik weet het niet hoor, maar ik voor mij ben zeker dat ik ze niet voer. Niet aan de nekken en niet in de karkassen.
En als je ziet hoe klein die dingen bij de grote vogels zijn, enkele millimeters.
Annemarie Rijnveld schreef: Ik zit nu op een tablet te internetten en ik krijg het artikel over iodine niet gecopieerd. Zal het morgen weer even opzoeken en via mijn gewone laptop hier neerzetten.
Het betreft hyperthyr.problemen bij mensen, maar ik denk dat het een en ander hier voor BP ook interessant kan zijn.
In het artikel wordt er gesproken over de iodine die veelal bij melkkoeien bijv. Wordt gebruikt als ontsmettingsmiddel van de uiers. Hierdoor komt mogelijk ook iodine in de melk en melkprodukten terecht.
Rood vlees, rauw, bevat veel iodine enz. In zeewier, kelp zit veel iodine, evenals schaal en schelpdieren en vis.
De iodine stimuleertt het schildklierhormoon als ik het goed heb begrepen.

Kortom ik zat tebdenken dat mogelijkerwijs  niet het rauwvoeren an sich het probleem is, inclusief eventeel schildklier in kipnek, maar mischien wel eventuele supplementen die ook aan KVVs worden toegevoegd.

Misschien worden die teveel gebruikt?
Het ging hier toch in eerste plaats om het voeren van nekken, BARF dus. Wat er in gemalen vlees zit dat weet je natuurlijk nooit, zeker met de wildgroei van de laatste tijd. 

De schildklier heeft Jodium (iodine) nodig voor de aanmaak van schildklierhormoon. Omdat vroeger vaak tekorten voorkwamen, is het toegevoegd aan het (brood)zout (Jozo is jodiumhoudend zout). Ik denk dat een teveel of te weinig aan Jodium, met gevolgen voor de juiste werking van de schildklier, een probleem is wat los staat van problemen die zouden kunnen onstaan door het eventuele eten van schildklier door barfhonden. Want als ik het goed begrepen heb gaat het in dit laatste geval om het binnenkrijgen van schildklierhormoon, T4 en T3.
inni schreef:
Weet ik wel, en 't zit me ook erg dwars maar eendennekken aangevult met wat eendenborst vlees en wat eendenhart, was (is) 't enige wat Berre verdroeg (verdraagt). Ik doe alle vet eraf en maal 't als kvv (maar dan heel fijn omdat hij ook problemen heeft met stukjes bot verteren ( Kip geeft problemen). Sinds donderdag heb ik de uitslagen van zijn bloedananlyses en weet ik dat zijn pancreas niet voldoende werkt. Ik had (op voorgevoel) verse kalfspancreas in huis gehaald en dat krijgt hij nu bij z'n voer. Maandag is de Tryplase binnen en dan ga ik daarvan bijgeven en zien hoe hij reageert. Als dat goed gzat is 't tijd om te werken aan een meer volledig menu.
Hopelijk reageert Berre goed op de Pancreas en kan je hem in de toekomst ook andere soorten bij gaan geven. Veel succes!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2425160
winni schreef: Een ganzennek is misschien iets anders opgebouwd dan een kippennek? De zoogdierstrotten die ik heb gehad daar zaten zulke grote klodders omheen,(het was gewoon 1 grote klodder) die gaf ik gewoon in z'n geheel, ongeacht wat daar nog meer aan zat.
Een bijwerking van een niet goed werkende schildklier is oa een zeer droge huid als grof schuurpapier waar de gaten en barsten inspringen. Precies de voetzolen van mijn hond. Ze is nu net 2 geworden en helemaal opgelost is dit nog steeds niet. Maar ze kreeg dus wél karkas met inhoud :-[(iedere week)
De (even) alleen trekkende wolven eten geen 5 nekken in 1 x, wat de barfers dus wel geven.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar droge huid etc zijn toch het gevolg van een tekort aan schildklierhormoon, terwijl je het wijt aan het voeren van barfprodukten waaraan schildklier zou zitten. Dan zouden ze in dat geval toch juist teveel schildklier hormoon binnen zouden moeten hebben gekregen, en dus zeker geen tekort hebben? :-\
Door Bieke
#2425189
Via een Engelse lijst kwam ik er achter dat Jean Dodds een boek over de schildklier en de problemen ermee. Het heet: The Canine Thyroid Epidemic. Ik heb het besteld bij Bol.com en kreeg het gisteren binnen. Ik ben er pas in begonnen. Misschien zijn er andere mensen die het ook willen bestellen. Ik vond de laatste tijd dat er een epidemie aan kniebandproblemen was. En dat is terug te voeren op de schildklier. Van de 4 operaties die mijn honden hebben gehad waren er 3 kniebandoperaties. Waarvan 2 bij de hond die ik van schildklierproblemen verdacht, maar waarvan de dierenarts zei, dat het niet zo was want ze keek niet zielig. Dierenartsen in Nederland blijken niet veel van de schildklier af te weten. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) Als ik er nu een zou hebben of krijgen, zou ik Jean Dodds laten testen. Hoeveel dierenartsen zouden dit boek hebben, of weten dat het bestaat? Ik kwam er bij toeval achter.
#2425192
pike schreef: Het ging hier toch in eerste plaats om het voeren van nekken, BARF dus. Wat er in gemalen vlees zit dat weet je natuurlijk nooit, zeker met de wildgroei van de laatste tijd. 

De schildklier heeft Jodium (iodine) nodig voor de aanmaak van schildklierhormoon. Omdat vroeger vaak tekorten voorkwamen, is het toegevoegd aan het (brood)zout (Jozo is jodiumhoudend zout). Ik denk dat een teveel of te weinig aan Jodium, met gevolgen voor de juiste werking van de schildklier, een probleem is wat los staat van problemen die zouden kunnen onstaan door het eventuele eten van schildklier door barfhonden. Want als ik het goed begrepen heb gaat het in dit laatste geval om het binnenkrijgen van schildklierhormoon, T4 en T3.
Je hebt gelijk, het gaat over nekken :biggrin2:.
Ik was een stapje verder gegaan naar aanleiding van onderstaande reactie; geeft niet, ik ga voor mij zelf het wel verder uitzoeken, vind het toch wel interessant.

@Winnie
Ik heb een engels artikel gevonden hierover:
Een natuurlijke voeding veel gebruikt in Duitsland wordt vaak genoemd BARF (wedergeboren rauwe feeders, botten en rauw voedsel, biologisch passend rauw voedsel). De gedachte achter dit dieet concept is dat de hond is een carnivoor en daarom een perfecte maaltijd moet van alle delen van een dier bestaat uit met zijn vlees-, kraakbeen-, darm (met ingenomen plantaardig materiaal) en de botten. Omdat dit vaak niet haalbaar is, het basismateriaal van dit dieet komt in het algemeen uit verschillende delen van het lichaam van herkauwers (rund-, schapen, geiten, herten, enz.), inclusief hals met luchtpijp en de aanhanger schildklier. Zo is het mogelijk dat een grote hoeveelheid ruwe schildklier weefsel eindigt in het dieet. Deze schildklierhormonen worden niet vernietigd door maagzuur en kan dan worden opgenomen, vergelijkbaar met levothyroxine toegediend voor hypothyreoïdie. Verhoogde concentratie van exogeen thyroxine kan dan leiden tot klinische symptomen.
Zie http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 189.x/fullEn dit vond ik op een vogelsite;
De schildklier is een hormoonklier die thyroxine produceert. Dat is een hormoon dat erg belangrijk is voor de groei van jonge dieren. Wordt er hiervan te weinig geproduceert dan wordt de groei geremd. Wordt er teveel geproduceerd dan wordt het jonge dier mager, ondanks het vele eten. De lichaamsgroei gaat dan te snel. Het is dus van groot belang dat de hoeveelheid hormonen naar het bloed precies geregeld wordt. De geslachtshormonen veroorzaken de verschillen tussen man en vrouw. Dit veroorzaakt vaak een anders gekleurd verenkleed, soms een grotere lichaamsbouw, verschil in zangcapaciteit tussen mannetjes en vrouwtjes.

Dus volgens mij hebben kippen en eenden ook een schildklier
Gebruikersavatar
Door pike
#2425441
Wat ik dan weer jammer vind is dat in het artikel niet beter gespecificeerd staat om wat voor soort honden het ging en wat de 8 barfhonden aten. Vier honden aten brok met dagelijks (?) gedroogde luchtpijp. Er is niet nagegaan of daar ook daadwerkelijk een schildklier aanzat. Maar ik weet niet hoe het er in Duitsland uit ziet. Ze hebben daar heel andere ideeën over barf dan wij hier. Ik heb een paar willekeurige duitse barfshops bekeken, en telkens zie ik onder de noemer barf - Biologisch Artgerechtes Reines Futter - allerlei vleesmixen en gemalen produkten staan. En die barfhonden aten misschien wel kvv met vermalen schildklier erin? Want voor honden die daar dan misschien gevoelig voor zijn (misschien een genetische afwijking?) zou het dus een probleem kunnen wezen.

Ik denk dat als je door dit hele verhaal bang bent geworden, of als je gewoon op safe wil spelen, je moet zorgen dat je schone nekken voert en schone strotten. Dat is niet moeilijk. Normaal gesproken koop je nekken in elk geval bij ons al schoon. Ik denk dat ik dan ook maar weer eens een strot en een luchtpijp ga kopen om uit elkaar te peuteren (ik voer ze nooit). Kan even duren want ik hoef voorlopig niet te bestellen.

Overigens is de schildklier van één van mijn honden getest (omdat hij epileptie heeft) en daar zijn toen geen afwijkingen vastgesteld.

Wat ik in dit artikel ook wel een opvallend opmerking vond is dat het bij mensen is vastgesteld die veel hamburgers of worstjes aten waar vermalen schildklier inzat. Nou, als ze het door het vlees voor menselijke consumptie malen, dan vermalen ze het vast en zeker door de kvv.

En ook opvallend: het advies om enkel rauw spiervlees te gaan voeren  :-X
#2425461
pike schreef:  
Overigens is de schildklier van één van mijn honden getest (omdat hij epileptie heeft) en daar zijn toen geen afwijkingen vastgesteld.
Wat ik in dit artikel ook wel een opvallend opmerking vond is dat het bij mensen is vastgesteld die veel hamburgers of worstjes aten waar vermalen schildklier inzat. Nou, als ze het door het vlees voor menselijke consumptie malen, dan vermalen ze het vast en zeker door de kvv.

En ook opvallend: het advies om enkel rauw spiervlees te gaan voeren  :-X
Als je nu gaat googelen op bijvoorbeeld ''Dogs + Thyrioditis'' dan kom je zeer zeker terecht op artikelen hierover van Dr. Jean Dodds plus de aanhangende problemen van niet- of overdiagnose.
Ook trouwens als je googeld op haar nieuwe boek ''The Canine Thyroid Epidemic'', hier gesignaleerd door @Bieke.
Gebruikersavatar
Door pike
#2425609
Kijk, ik ben hieraan begonnen omdat ik wou weten waar de schildklier zit en of we die voeren met de nekken van vogels. Dat was de oorspronkelijke vraag van dit topic. Het is mij gebleken dat dat niet zo is. En dat je schone nekken dus veilig kan geven. Met kvv zou je het risico kunnen lopen dat het er doorheen gemalen zit. Voor mij is er op dit moment geen enkele aanleiding om mij verder te gaan verdiepen in alle mogelijke schildklierproblemen bij de hond. Hoe interessant dat ook mag zijn, daartoe ontbreekt mij gewoon de tijd..    ;)
Gebruikersavatar
Door winni
#2428657
Sanyo schreef: Misschien begrijp ik je niet goed, maar droge huid etc zijn toch het gevolg van een tekort aan schildklierhormoon, terwijl je het wijt aan het voeren van barfprodukten waaraan schildklier zou zitten. Dan zouden ze in dat geval toch juist teveel schildklier hormoon binnen zouden moeten hebben gekregen, en dus zeker geen tekort hebben? :-\
Ja, maar als ze teveel hormoon binnen krijgen kan hij ook overslaan naar langzaam werken. Maar sowieso hebben honden zelden een hyper maar juist een hypo (langzaam).
@ Bieke: toevallig plaatste ik ongeveer 2 weken op barfplaats een vraag i.v.m. het plotseling steeds mank (kramp) lopen van mijn hond.
@ Pike: Vanwege die zeer droge zolen kreeg ik het artikel van de DA onder ogen, omdat ze dit nog nooit hadden gezien.
En over die karkassen die ik wel geef en dus zometeen gaf (toch even opmaken): fazant met inhoud en gans met inhoud. Maar gans wordt toch al met lange tanden gegeten maar die fazanten kan ik natuurlijk nog helemaal leegmaken......
Ontzettend stom dat ik er van overtuigd was dat ik niets meer gaf en nu blijkt het waarschijnlijk nog in het karkas te zitten.
Ziva heeft ook een hele droge huid/huidschilfers; als ik geen biotine tabl.zou gebruiken zou het waarschijnlijk een rampscenario zijn.
Laatst gewijzigd door winni op wo 15 aug 2012, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door