Volgend jaar wil ik wel gaan titeren, maar voor nu leek me dit even de beste optie. Ik probeer het beste te doen voor Xerox, net als iedereen hier voor de hondjes natuurlijk!
De pipet had ik natuurlijk ook weg kunnen laten als ik het niet met mijn DA eens was. Maar ik had de volgende redenatie: hij is sowieso allergisch voor mijten (althans, op dit moment) en die pipet werkt naast mijtdodend, ook mijtafstotend. Of het een goede zet is weet ik natuurlijk niet zeker, net als van de enting... Maar ik volg mijn eigen gevoel, het blijft toch lastig te zeggen in hoeverre de jeuk komt van voedsel, van mijten, van stress of van nog iets anders..? En ik merk nu al verschil sinds we twee lessen achter de rug hebben, vooral omdat ik leer in te spelen op de signalen die Xerox afgeeft. Dat we daarvoor het risico van een enting moeten nemen, ja dat neem ik dan voor lief (dit jaar tenminste). Overigens hebben ze (nog) niet om het paspoort gevraagd, maar het is ook mijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel tov andere honden en hun eigenaars. Xerox is vorig jaar een keer geënt in het asiel en daarvoor heeft hij alleen zijn puppy-entingen gehad (dus 4 jaar niet geënt). Dus ik dacht, nu een keer een herhaling (1 jaar en 4 maanden na de enting in het asiel) en volgend jaar titeren. Voor die tijd moet ik me er eens heel goed in verdiepen, want ik heb er al veel over gelezen en weet ook wat het is, maar de betrouwbaarheid en dergelijke, dat vind ik nog een 'spannend' onderwerp.
Ik snap dat elimineren niet betrouwbaar is nu, kijk het een weekje aan. Maar als hij dan geen klachten heeft ga ik gewoon weer verder, moet het ook niet overdrijven natuurlijk en goed = goed.
@ Lobbes: ik heb een privéles gehad op een hondenschool hier in de buurt en loop nu voor spek en bonen een paar lessen Rally-O mee, om individueel te kunnen oefenen met Xerox en het vertrouwen te krijgen dat hij zeker wel met andere honden om kan gaan, mits ik hem goed begeleid. Hierna starten we met gehoorzaamheid, ook al kent Xerox de commando's al. Dan kunnen we daarna gaan speuren namelijk, dat is wat we allebei supertof vinden