Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Rashond met stamboom aan of hij iets wellicht erfelijks mankeerd:

Mijn rashond is tussen de 1 en 3 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
50
17%
Mijn rashond is tussen de 1 en 3 jr en wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
13
4%
Mijn rashond is tussen de 3 en 6 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
61
20%
Mijn rashond is tussen de 3 en 6 jr en wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
23
8%
Mijn rashond is tussen de 6 en 9 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
49
16%
Mijn rashond is tussen de 6 en 9 jr en heeft wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
27
9%
Mijn rashond is ouder dan 9 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
34
11%
Mijn rashond is ouder dan 9 jr en heeft wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
26
9%
Mijn rashond is bij een controle/gezondheidstest positief bevonden op een afwijking maar ondervindt nog geen hinder van deze afwijking
15
5%
#2291503
Ik heb eea ingevuld bij mijn beste weten.
Bij Guinnie heb ik het moeten gokken en uiteindelijk besloten om te kiezen voor "heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gehad" omdat ik denk dat ik daar dan nu nog wel de gevolgen van zou ondervinden.
*edit: ik bedoel dat als zij iets erfelijks zou mankeren, ik dat gemerkt zou moeten hebben of alsnog moet merken ook al ken ik haar niet haar hele leven.

Natuurlijk blijft overeind dat deze poll in (veel?) gevallen een "gok" is.

Het is leuk dat ik opschrijf dat mijn hond bij mijn weten nog nooit iets heeft gehad wat wellicht erfelijk is, maar het is beslist denkbaar dat mijn honden dat WEL mankeren....
Ze zijn bijv niet getest op HD.
Niet dat ik daarbij een probleem verwacht!!!  Laten we dat voorop stellen; maar 100% zekerheid is het niet.

Het moet echt zijn "heeft (bij mijn weten) nog nooit iets erfelijks gehad"..... het "bij mijn weten" moet je er echt bijdenken ;-)

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op zo 18 mar 2012, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2291579
[quote="Suzanne"]
Ik heb eea ingevuld bij mijn beste weten.
Bij Guinnie heb ik het moeten gokken en uiteindelijk besloten om te kiezen voor "heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gehad" omdat ik denk dat ik daar dan nu nog wel de gevolgen van zou ondervinden.
*edit: ik bedoel dat als zij iets erfelijks zou mankeren, ik dat gemerkt zou moeten hebben of alsnog moet merken ook al ken ik haar niet haar hele leven.

Natuurlijk blijft overeind dat deze poll in (veel?) gevallen een "gok" is.

Het is leuk dat ik opschrijf dat mijn hond bij mijn weten nog nooit iets heeft gehad wat wellicht erfelijk is, maar het is beslist denkbaar dat mijn honden dat WEL mankeren....
Ze zijn bijv niet getest op HD.
Niet dat ik daarbij een probleem verwacht!!!  Laten we dat voorop stellen; maar 100% zekerheid is het niet.

Het moet echt zijn "heeft (bij mijn weten) nog nooit iets erfelijks gehad"..... het "bij mijn weten" moet je er echt bijdenken ;-)

Suzanne
[/quote]

Je moet natuurlijk wel een wezenljk onderscheid zien tussen iets mankeren op papier en een klinisch beeld. Een hond die al 10 jaar heppie rondspringt kun je toch moeilijk als zwaar ziek erfelijk belast rampspoedgeval betitelen, (wat  de media doet) omdat een foto liet zien dat het heupgewricht niet helemaal 100% oké was.

Springen jouw honden gezond rond dan kun je er op dit moment vanuit gaan dat ze niets erfelijks mankeren.....mankeren, daar gaat het om, hebben ze er last van, hindert het ze enz.
#2291925
Bantu (grote poedel van 4 jaar) heeft een verkleuring op de tanden (vanaf het wisselen) maar er heeft mij nog nooit iemand kunnen vertellen dat dit erfelijk is.
Overigens had bantu haar oma het ook, maar in vele mindere mate
Didge (Australian Cattledog van 7 jaar) is PRA drager (DNA pattern B).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door